Westland Wyvern S.4, Trumpeter 1/72 - Klar!
Postat: 10 mar 2013, 20:26
På förra årets Open undrade Magnus Fridsell om jag inte egentligen i första hand var en 1/72-byggare. En berättigad fråga med tanke på de 1/48-kärror som stod på borden. Absolut, svarade jag! Visst är det så! Även om man inte alltid kan tro det. Och i synnerhet på sistone kan man ju börja undra. Så nu är det på tiden att det blir lite byggt i The Gentlemen's Scale. Dags för en maskin vars design aldrig skulle kunnat skapas i en annan nation än United Kingdom.

Finfin detaljering och lite lagom många delar:


Brittiskt murrigt i cockpiten:


Ja, och sedan var det bara att plocka ihop det. Behagligt med lite smått format igen. Det enda trixiga var de fällbara vingarna som består av fem delar var (plus ytterligare sju delar per vinge för klaffarna). Här kan man tycka att Trumpeter kunde tagit lärdom av Airfix Seafires och skickat med en uppsättning icke uppfällda vingar. En riktig idiotgrej är förresten att den som vill ha vingarna i uppfällt läge får skarven mitt i vingens rätt detaljrika innanmäte. Slipa och spackla den om ni kan! Tack och lov var passformen riktigt bra, enda kruxet var att vingspetsarna var en aning för tjocka.

Lite kablage i hjulhusen. I övrigt nöjde jag mig med att lossa på rodren, sedan var det dags för målning.

Stort plus för den riktigt fina passformen och ytdetaljeringen. Bravo! Enda stället som behöver spacklas är vingens infästning i kroppen på undersidan och en lite fånig skarv som syns om man väljer att ha klaffarna i utfällt läge. På samma plats hade Trumpeter dessutom lite påpassligt valt att slänge in ett utskjutningsmärke. Så bilden ovan visar orättvist mycket spackel. Men mer om det nedan.
Minus för en obegliplighet: Om man vill använda startraketerna måste man borra upp extra hål för dem. Bra tänk. Alla vill ju inte använda dem. Men varför i h-e gör man då färdiga hål för ALLA lastalternativ på vingarna? Inklusive hålen som används för de delar som håller upp vingarna i uppfällt läge! Hur man än gör åker man på att spackla igen en hög hål. Dumt.

Finfin detaljering och lite lagom många delar:


Brittiskt murrigt i cockpiten:


Ja, och sedan var det bara att plocka ihop det. Behagligt med lite smått format igen. Det enda trixiga var de fällbara vingarna som består av fem delar var (plus ytterligare sju delar per vinge för klaffarna). Här kan man tycka att Trumpeter kunde tagit lärdom av Airfix Seafires och skickat med en uppsättning icke uppfällda vingar. En riktig idiotgrej är förresten att den som vill ha vingarna i uppfällt läge får skarven mitt i vingens rätt detaljrika innanmäte. Slipa och spackla den om ni kan! Tack och lov var passformen riktigt bra, enda kruxet var att vingspetsarna var en aning för tjocka.

Lite kablage i hjulhusen. I övrigt nöjde jag mig med att lossa på rodren, sedan var det dags för målning.

Stort plus för den riktigt fina passformen och ytdetaljeringen. Bravo! Enda stället som behöver spacklas är vingens infästning i kroppen på undersidan och en lite fånig skarv som syns om man väljer att ha klaffarna i utfällt läge. På samma plats hade Trumpeter dessutom lite påpassligt valt att slänge in ett utskjutningsmärke. Så bilden ovan visar orättvist mycket spackel. Men mer om det nedan.
Minus för en obegliplighet: Om man vill använda startraketerna måste man borra upp extra hål för dem. Bra tänk. Alla vill ju inte använda dem. Men varför i h-e gör man då färdiga hål för ALLA lastalternativ på vingarna? Inklusive hålen som används för de delar som håller upp vingarna i uppfällt läge! Hur man än gör åker man på att spackla igen en hög hål. Dumt.