J29

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

J29

Inlägg av Ingvar »

Det verkar som det är tunnans år i år. (är det ett tecken i den kineska zodiaken?)

Det byggs den ena mer fantasirika tunnan efter den andra.

Min är rätt tråkig. Jag började på och karva paneldiken och dra nitrader på Hellers gamla 1:72 för rätt så många år sedan. Denna surdeg har blängt på mig från sin hylla rätt länge nu och dekaler från Flying Colours hade jag också samlat på mig så varför inte se till och färdigställa denna.

Jag räknar mig inte som erfaren flygbyggare inte heller är jag speciellt kunning på Tunnan. Det sitter inte något aftermarket på denna utan allt är byggt från lådan (eller vad man nu skall kalla det :) ) Cockpiten är stängd och där finns inte heller mycket att titta på. Jag lade allt fokus på utsidan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och så till lite detaljbilder;
Bild

Bild

både insug och utblås såg lite tomma ut så ett par enkla turbiner snickrades till
Bild

En liten platta skall den få stå på också så småningom. Jag glömde lägga tyngder i nosen, men löstes genom att borra ett hål i noshjulets däck, limma en tunn koppartråd i detta. Sedan borrar man bara ett hål i plattan och drar igenom koppartråden samt fäster denna på undersidan.

ha det gott,

Ingvar
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29

Inlägg av Henrik R »

Den var riktigt fin den där lilla tunnan Ingvar. Tummen upp för en surdeg som blev läcker!!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J29

Inlägg av Björn Fransson »

Ser jättefin ut! Härlig ytfinish. Men ska det inte vara en trea på högersidan också?
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J29

Inlägg av Stellan »

Härligt, kommer den med på Tunnan-SIGen på 08 Open?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar