Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...
Postat: 26 feb 2013, 10:03
Så var det dags för ett nytt projekt...
Som vanligt (numera) kör jag en combo, triggad av att jag råkade köpa ett dekalark till norska Vampire av Mats A i förra veckan.
Här är upplägget:

Airfix nya Vampire T.11, eftersom jag tänker bygga svenskt så blir det väl formellt närmast en T.55 så behöver ingen öda tid på att påpeka detta...
Jag har gjort en recension av modellen på Aeroscale som kan hittas här, där finns bilder på vad som finns i lådan och mina åsikter om detta. Läs och bli visare
!
För de som inte orkar följa länken så följer här en sammanfattning: jag gillar den här. Jag tror det är en smart modell att ge ut eftersom den faktiskt är först "på riktigt", ingen har gett ut en "vanlig" modell av tvåsitsig Vampire. (Aeroclub har en injektionsgjuten men det är rätt mycket jobb med den, tro mig, jag har en...) . Det är ingen Hasegawa men jag har goda erfarenheter av Airfix Mustang och tycker den här ser minst lika fin ut. Övriga önskemål som jag tycker Airfix skulle kunnat bjuda på är ett par vanliga stolar (flera kunder köpte sina maskiner utan katapultstolar) och den tidiga spröjsade huven (som var något vanligare i Sverige än den buliga i modellen). Ska man bygga svenskt så kan man fila stolarna till önskad fason men huven är svårfixad och gör att man är hänvisad till en maskin från F5 i Ljungbyhed, de maskiner som var spridda till andra flottiljer hade samtliga den tidigare huven. Men det struntar jag fett i, skåning som jag är och uppvuxen på andra sidan åsen från Ljungbyhed sett. Varför i hela världen skulle någon någonsin vilja bygga en maskin från till exempel Söderhamn
!
Det andra bygget blir baserat på Hellers gamla FB.5:a, en riktigt klassiker...

Vi börjar med det übersexiga dekalarket...

...och fortsätter med lite Heller-plast (fast den här är nog made in Mexico, mer om detta nedan...)...

...och ytterligare lite Heller-plast. Den här har jag fått från Jesse som i samband med framtagningen av Marivox Vampire F.1 (J 28A) köpte ett båtlass sådana från just Mexico. När de plockat vad de behövde till Marivoxarna så hade de bara NÄSTAN ett båtlass kvar så jag offrade mig och stoppade några av dessa i mitt förråd. Eftersom det var bara plasten och ingen kartong kunde man på ett smidigt sätt peta in dem mellan de befintliga kartongerna
...

Och så lite J 28C-start: en nedfilad katapultstol. Under en stängd huv kommer jag undan med detta tror jag...

...och så av rättviseskäl lite F.3-filande också! Nya, rundade, vingspetsar. Försöker bygga med så mycket plast som möjligt och sedan bara spackla tunt där det behövs! Hann även rista om vingarna lite snabbt, eftersom de är rätt plana så går det fort och lätt. Den bulliga kroppen är en annan femma...
Dekaler till J 28:an får jag plocka ihop själv. Det kommer ett ark med bland annat svenska maskiner från Xtradecal men de dröjer drygt en månad eller så!
Hälsningar
Magnus
Som vanligt (numera) kör jag en combo, triggad av att jag råkade köpa ett dekalark till norska Vampire av Mats A i förra veckan.
Här är upplägget:

Airfix nya Vampire T.11, eftersom jag tänker bygga svenskt så blir det väl formellt närmast en T.55 så behöver ingen öda tid på att påpeka detta...
Jag har gjort en recension av modellen på Aeroscale som kan hittas här, där finns bilder på vad som finns i lådan och mina åsikter om detta. Läs och bli visare

För de som inte orkar följa länken så följer här en sammanfattning: jag gillar den här. Jag tror det är en smart modell att ge ut eftersom den faktiskt är först "på riktigt", ingen har gett ut en "vanlig" modell av tvåsitsig Vampire. (Aeroclub har en injektionsgjuten men det är rätt mycket jobb med den, tro mig, jag har en...) . Det är ingen Hasegawa men jag har goda erfarenheter av Airfix Mustang och tycker den här ser minst lika fin ut. Övriga önskemål som jag tycker Airfix skulle kunnat bjuda på är ett par vanliga stolar (flera kunder köpte sina maskiner utan katapultstolar) och den tidiga spröjsade huven (som var något vanligare i Sverige än den buliga i modellen). Ska man bygga svenskt så kan man fila stolarna till önskad fason men huven är svårfixad och gör att man är hänvisad till en maskin från F5 i Ljungbyhed, de maskiner som var spridda till andra flottiljer hade samtliga den tidigare huven. Men det struntar jag fett i, skåning som jag är och uppvuxen på andra sidan åsen från Ljungbyhed sett. Varför i hela världen skulle någon någonsin vilja bygga en maskin från till exempel Söderhamn

Det andra bygget blir baserat på Hellers gamla FB.5:a, en riktigt klassiker...

Vi börjar med det übersexiga dekalarket...

...och fortsätter med lite Heller-plast (fast den här är nog made in Mexico, mer om detta nedan...)...

...och ytterligare lite Heller-plast. Den här har jag fått från Jesse som i samband med framtagningen av Marivox Vampire F.1 (J 28A) köpte ett båtlass sådana från just Mexico. När de plockat vad de behövde till Marivoxarna så hade de bara NÄSTAN ett båtlass kvar så jag offrade mig och stoppade några av dessa i mitt förråd. Eftersom det var bara plasten och ingen kartong kunde man på ett smidigt sätt peta in dem mellan de befintliga kartongerna


Och så lite J 28C-start: en nedfilad katapultstol. Under en stängd huv kommer jag undan med detta tror jag...

...och så av rättviseskäl lite F.3-filande också! Nya, rundade, vingspetsar. Försöker bygga med så mycket plast som möjligt och sedan bara spackla tunt där det behövs! Hann även rista om vingarna lite snabbt, eftersom de är rätt plana så går det fort och lätt. Den bulliga kroppen är en annan femma...
Dekaler till J 28:an får jag plocka ihop själv. Det kommer ett ark med bland annat svenska maskiner från Xtradecal men de dröjer drygt en månad eller så!
Hälsningar
Magnus