Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Så var det dags för ett nytt projekt...

Som vanligt (numera) kör jag en combo, triggad av att jag råkade köpa ett dekalark till norska Vampire av Mats A i förra veckan.

Här är upplägget:

Bild
Airfix nya Vampire T.11, eftersom jag tänker bygga svenskt så blir det väl formellt närmast en T.55 så behöver ingen öda tid på att påpeka detta...

Jag har gjort en recension av modellen på Aeroscale som kan hittas här, där finns bilder på vad som finns i lådan och mina åsikter om detta. Läs och bli visare :) !

För de som inte orkar följa länken så följer här en sammanfattning: jag gillar den här. Jag tror det är en smart modell att ge ut eftersom den faktiskt är först "på riktigt", ingen har gett ut en "vanlig" modell av tvåsitsig Vampire. (Aeroclub har en injektionsgjuten men det är rätt mycket jobb med den, tro mig, jag har en...) . Det är ingen Hasegawa men jag har goda erfarenheter av Airfix Mustang och tycker den här ser minst lika fin ut. Övriga önskemål som jag tycker Airfix skulle kunnat bjuda på är ett par vanliga stolar (flera kunder köpte sina maskiner utan katapultstolar) och den tidiga spröjsade huven (som var något vanligare i Sverige än den buliga i modellen). Ska man bygga svenskt så kan man fila stolarna till önskad fason men huven är svårfixad och gör att man är hänvisad till en maskin från F5 i Ljungbyhed, de maskiner som var spridda till andra flottiljer hade samtliga den tidigare huven. Men det struntar jag fett i, skåning som jag är och uppvuxen på andra sidan åsen från Ljungbyhed sett. Varför i hela världen skulle någon någonsin vilja bygga en maskin från till exempel Söderhamn :) !

Det andra bygget blir baserat på Hellers gamla FB.5:a, en riktigt klassiker...
Bild
Vi börjar med det übersexiga dekalarket...

Bild
...och fortsätter med lite Heller-plast (fast den här är nog made in Mexico, mer om detta nedan...)...

Bild
...och ytterligare lite Heller-plast. Den här har jag fått från Jesse som i samband med framtagningen av Marivox Vampire F.1 (J 28A) köpte ett båtlass sådana från just Mexico. När de plockat vad de behövde till Marivoxarna så hade de bara NÄSTAN ett båtlass kvar så jag offrade mig och stoppade några av dessa i mitt förråd. Eftersom det var bara plasten och ingen kartong kunde man på ett smidigt sätt peta in dem mellan de befintliga kartongerna :) ...

Bild
Och så lite J 28C-start: en nedfilad katapultstol. Under en stängd huv kommer jag undan med detta tror jag...

Bild
...och så av rättviseskäl lite F.3-filande också! Nya, rundade, vingspetsar. Försöker bygga med så mycket plast som möjligt och sedan bara spackla tunt där det behövs! Hann även rista om vingarna lite snabbt, eftersom de är rätt plana så går det fort och lätt. Den bulliga kroppen är en annan femma...

Dekaler till J 28:an får jag plocka ihop själv. Det kommer ett ark med bland annat svenska maskiner från Xtradecal men de dröjer drygt en månad eller så!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Henrik R »

Kul kul Magnus!
Ska bli intressant att följa dubbelbygget!
Tänk att dom inte kan göra en Vampis i 1/48...det är 2013 nu.....
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Classic Airframes gjorde faktiskt ett gäng i 1/48 men de är nog i stort sett hopplösa att få tag på numera. Men jag ser ingen anledning till att Airfix INTE ska förstora upp sin till 48!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Björn Fransson »

Trumpeter har en 1/48 på ingång. Självklart redan delvis sågad på diverse brittiska forum, men jag tycker att den ser hygglig ut. Det är visserligen en FB.9, men skillnaden mot de svenska är minimal.

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Man kan väl i alla fall kosta på sig att vänta och se :-) ...

Det var ett j-a liv om ett sjunkmärke i klaffen på Airfixen på Britmodeler också. Ja, det finns ett sjunkmärke i klaffen. Men det finns rätt mycket annat i lådan också som på det hela gör det till en bra Vampiremodell!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Björn Fransson »

Som sagt. Vissa på Britmodeller (och även andra brittiska forum) har ju satt en ära i att så snabbt som möjligt såga allt brittiskt som kommer ut. Självklart innan någon ens har varit i närheten av att lyfta på locket och titta efter med egna ögon.

Jag tycker att Vampen ser helt OK ut. Och eftersom CA är så svår att få tag på är allt som är bättre än HobbyBoss (vilket inte är så svårt) enbart positivt.

Ska förresten bli kul att följa ditt bygge! Ska väl fixa till en själv så småningom också, men du får gärna gå i alla fällor innan jag gör det. :mrgreen:
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Trevligt & intressant projekt.

På tal om Vampire i skala 1/48, så finns det ett alternativ från A2ZeeModels:
http://www.a2zeemodels.co.uk/alley-cat- ... -322-c.asp

Lär vara fin och inte speciellt svårbyggd (trots 100% resin). Har läst rykte som säger att de kommer att släppa en sats med svenska dekaler också. Vet dock inte om det stämmer.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Robert A »

Har Horrorcrafts satser liggandes men ska kika på lite recensioner av trumpeters sats.. inte insatt i vampire så måste kolla igen vilka modeller finnarna införskaffade men har för mig att de hade den tidiga varianten.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Stefan! Brukar inte bara vara bygget som spökar med resin, även priset kan vara problematiskt :) !

Robert! Finska Vampiren VT-8 som står i Tikkakoski går att göra direkt från Airfix byggsats: sena huven och katapultstolar!

Hälsningar

Magnus
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jättespännande val av byggen, Magnus!
Jag är mycket förtjust i Vampire.
Bara ljudet från en Goblin är ju helt underbart.

Jag sitter fortfarande fast på barnintensiven i Lund.
Som tur är så fick jag med mig lite tidsfördriv som jag kan roa mig med på kvällarna.
Förutom Academys Hawker Hunter i 1:48 har jag även med mig två Heller Vampyrer...
De var faktiskt även de inköpta i påsar av en viss nasare!
:-)

Mina kommer att bli skånska 28:or. En från Ljungbyhed och en Ängelholmare.
Jag ska nog ta och lägga upp en byggtråd här.
Vi kanske ska ha ett minigruppbygge? :-)

Jag är lite sugen på en Airfix tvåsitsare. Man borde väl kunna bygga LAS Vampire rakt ur lådan med pangstolar och allt?
Skriv svar