Saat Sa 229

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Saat Sa 229

Inlägg av Stellan »

Mer bränsle till dels Tunnan SIG:en, lite mer fakta till alla spekulationer om vad som faktiskt utspelade sig på Area 29 och en smärre korrigering av flygets historia. Låt mig presentera Saat Sa 229:

Bild

Under slutet av 1920-talet började bröderna Wolfgang och Ernst Saat att intressera sig för flygning och aerodynamik. Segel- och glidflyg var på modet i ett efterkrigstyskland som höll på att hämta sig inom teknikutvecklingen. Till att börja med handlade det om traditionella konstruktioner men man gick snart över till mer oortodoxa lösningar. I början av 1932 ritade man så sin första flygande vinge och man utvecklade vingprofiler och roderlösningar i modellform såväl som under försök i vindtunnel. Man insåg redan från tidigt stadium att reaktionsdrift var en möjlighet att uppnå både högre hastighet och mindre målarea framifrån.

Bild

1936 var man i full färd med att rita det man trodde skulle revolutionera framtidens stridsflyg. En linstyrd modell som drevs av en mycket lite raketmotor med fast bränsle tjänade som ett första steg i att utveckla bröderna Saats projekt P.229. Försöken välsignades av RLM (Reichluftfartministerium) och man fick tillstånd att utveckla flygplanstypen. En första fullskaleprototyp utan motor bogserades upp till 3000 meters höjd av en Junkers 86 där den släpptes för att segla ned för egna vingar. Den första provflygningen varade i 7 minuter och 34 sekunder. Brister åtgärdades och man genomförde sedan ett antal nya försök utan motordrift. En motor blev så tillgänglig trots hård konkurrens och man byggde in denna i en ny flygkropp. Vingarna var som tidigare till största delen av trä men kroppen byggdes nu helt i aluminium.

Bild

Den 3 oktober 1938 skedde det första startförsöket. Den stora vingen gav ordentligt med lyftkraft, precis som beräknat, och bröderna Saats pilvingade skapelse steg för ett ögonblick till väders. Bara några sekunder efter att hjulen lämnat marken stannade motorn och maskinen gick i backen. Piloten överlevde som genom ett under men avled senare på sjukhuset under påföljande natt. Pressen och konkurrenterna var inte nådiga i sin kritik och den futuristiska skapelsen fick öknamnet "saatkartoffeln", dvs. sättpotatisen, då den gjort ett duktigt hål i marken vid olyckan. Anledningen till kraschen var akut bränslestopp.

Bild

Trots olyckan ville Wolfgang och Ernst inte ge upp, alltför mycket stod på spel. Motorn lyckades man reparera och man byggde nu en ny prototyp. Bränsletillförseln modifierades för att undvika en repris av den tidigare händelsen.

Bild

Nu hade kriget inletts och tiderna blev allt oroligare. Bröderna Saat som hade "tveksamt blod" fick allt svårae i kontakterna med myndigheterna och man beslutade sig för att fly landet. Wolfgang packade en kappsäck med ritningar och det viktigaste underlaget för sitt flygplan och satte sig på tåget mot Danmark och Sverige. Ernst fick hjälp av medarbetarna att förbereda prototypen och startade sedan under allmänt jubel och satte så av norrut mot Sverige och friheten. Resten är som det heter historia.

Bild
Som underlag till bygget användes ritningar från Krigsarkivet.

Tack till Olle för vingarna och 1:e Tunnankommisarien för flygkroppen!
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Joakim Hultman »

Ball. :)

Den tillhörande storyn är klockren.
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Björn Fransson »

Men vilken sköning! Och vilken historia! Ritningen är pricken över i, måste absolut medfölja på Open. Mer sånt här!!!
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Björn Eriksson »

Du är helt fantastisk Stellan!
Den skapelsen är ju så vacker att man blir tårögd.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lennart

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Lennart »

Ha ha,vilken histora ! Hur bra som helst. Vackert flygplan dessutom.den påminner om en svala .Verkligt kreativt och fint Stellan/Lennart
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Saat Sa 229

Inlägg av kallenordlund »

Mycket vacker skapelse och en väldigt bra historia.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Daniel_A »

Wunderbar!
Det är bara att stämma in i hyllningskören.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Stellan »

Tack för alla trevliga tillrop, kul att ni gillar "sättpotatisen".
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3905
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Saat Sa 229

Inlägg av magnusf »

Vilken story, och vilken skönhet. Sedan diggar förstås ingenjören i mig den skönt antika och oerhört trovärdiga ritningen. Akta så du inte åker dit för förfalskning. Men det är klart, något år på Hall med eget rum och oändligt med tid att bygga modeller på är kanske inte så illa. Sällskapet kanske kan bli lite problematiskt dock, 100 fildelare och en modellbyggare. Har hört att fildelarna kan vara farliga...

/M
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Saat Sa 229

Inlägg av Stellan »

Tack Magnus, kul att du gillar den :)

Troligtvis blir det Kumlabunkern eller landsförvisning snarare än bollhavet på Hall!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar