STRV 104

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: STRV 104

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Sven!
Du förstod precis vad jag menade, och tack för tipset om att jag hellre bör använda AFV Clubs IDF Shot Kal som grund om resinkrympning föreligger.

Sorry för trådkapningen Ingvar

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Senast redigerad av Björn Eriksson den 30 jan 2013, 00:33, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: STRV 104

Inlägg av Plasticbattle »

All round stunning model. Nice one. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: STRV 104

Inlägg av Ingvar »

så var det dags för en liten update.

Vagnen får nu anses vara klar. Ammolåda, hylsfångarpåse och antenner är på plats liksom gummistroppar och band för att hålla verktyg och annat på plats.Kvar att göra är en liten platta med terräng.

Bild

Bild

Bild
En detaljbild, -lite grönblå plasticard över prismorna för att ge lite djup. Maskeringsnäten har fått lite djupare färger.
Ammolåda med lösplugg för att matcha löskjutningsanordningen på 36:an. Jag valde vävbandad ammo. Tar 36:an stållänkad ammo? :?
Bild

godkväll allesamman,

Ingvar
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: STRV 104

Inlägg av zapper »

Sweeeeeet!

Ser fram emot resultatet av "markarbetena".

Du har inte vägarna förbi swapen nästa lördag? Om du tar en sväng söderut får du gärna plocka med dig de senaste alsterna. Vore ju en pina att inte få se dem förrän sista helgen i oktober.

/E
Erik von Rosen
mikaeel2
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 feb 2013, 22:17
Namn: Micke

Re: STRV 104

Inlägg av mikaeel2 »

Ingvar skrev:Tack alla för alla vänliga kommentarer.

Jag skall försöka besvara några frågor och har sett att en del lyckas lägga in små söta rutor med originalinlägget, hur gör man det? :geek:

Mustigt och mycket tjusigt bygge!

Har du några WIP-bilder som kan avslöja arbetet bakom färgen? Antar t ex att optiken till laseravståndsmätaren (?) är hemmafixad?

Är kammo-nätet hemmagjort i vanlig ordning eller är det "kööbe-nät"?

/E


Tack Erik, tyvärr så låg kameran helt overksam under hela bygget och målningsprocessen men jag har gjort ungefär så här;

Grundmålning med Tamiya XF 13 med några stänk XF1 i (ungefär 10:1 skulle jag tro). I denna mix har jag frikostigt lagt till X 22 klarlack (flyter ut bättre) Jag har sedan penselmålat de L-gröna fälten (Vallejo 079 + 090 1:2), bruna (Vallejo 143 + 142 med något stänk svart) och slutligen svart (vallejo 169 med några stänk 095). Den Lgröna färgen kan upplevas som lite skikig men den är ju det nymålad i verkligheten också. Vidare behandling kommer att tona ned allt. Skulle man vilja ha en renare vagn kan man alltid tona ned den Lgröna med lite mer 079 eller 095. Den senare är inte så mättad.
Efter det washade jag hela vagnen med olja löst i balsamterpentin, -bränd umbra med lite svart i. Jag drog ur en del av linoljan ur oljefärgen med kartong innan jag blandade min wash då det tar bort en del av glansen. Efter någon veckas tork kunde jag lägga på dekalerna. Nej jag tycker inte det behövs någon klarlack innan detta, de tidiagare färglagren och och washen blir tillräckligt blank.
Därefter blev det lite pinwash med washen enligt ovan fast med lite mer svart i. Efter det blev det rost som målats dit med vanliga vattenfärger i olika bruna nyanser, lite chipping med lämpliga Vallejo kulörer och blank metall med en 8B blyertspenna. Hela vagnen sprayades sedan med Vallejo matt varnish. Vädring har jag gjort med Migs European dust och några torrpastell kritor. Mer rost, chipping och ren metall läggs sedan ovanpå detta.

Ja kammonätet är hemmasnickrat enligt välkänd metod, men det kräver mer målning. Det är lite pilligt att måla när det ligger på vagnen. Det papper jag använde nu var kanske lite väl tunnt, man kan titta hål i det :)
Snyggt, gillar speciellt att sidoplåten HB saknas. Det var mer än vanligt att någon plåt saknades eller satt löst efter att man kört emot ett träd. Saknar antennerna och am-lådan + hylspåse till ytterksp för att vagnen skall vara komplett.
Tack Stefan, ja och så får man ju se lite av bandaggregatet också. Antenner skall komma på plats men kommer senare man får dom i ögonen när man sitter detaljmålar annars :D Amlåda och hylspåse är med i Hobby Fan satsen men de är inte speciellt snygga. Jag skall försöka leta upp bilder på nätet så att jag kan snida till några egna. Det är inte gott om bilder där dessa syns på nätet kan jag konstatera. Gummistroppar för att hålla verktyg och lysgranattuber på plats skall också dit.

Tack igen,

Ingvar
Tjena Ingvar. Dina modeller och byggen... man blir ju stum av avundsjuka på din färdighet
Det där med Kammonätet. Det måste du avslöja för en rookie. Jag fattar inte vad välkänd metod är....

Ha det

// Micke
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: STRV 104

Inlägg av Thord Wedman »

Helt rätt med tygband men det är en m/39, inte en m/36.
m/36 är den vattenkylda.
Jag tycker det ser ut som att du missat hylsavledaren till kulsprutan.
http://och.nu/thord/Pansar/img089.jpg
Utan den hamnar inte tomhylsorna i hylspåsen då hylsorna kastas ut neråt på 39:an.
Här är en bild på en strv 74 där man kan se lite hur det ser ut i verkligheten:
http://data3.primeportal.net/tanks/thor ... _of_95.jpg
Under hylsavledaren sitter det två pinnar med ringar i, det är ett stridssikte så att man kan sikta under kulsprutan och på så vis inte behöva sticka upp skallen så långt.
Dessa är dock fjäderinfästa så att träffsäkerheten när man använder dem är inte den bästa.
På bilden ovan saknas den bakre siktringen.
Snyggt bygge förövrigt.

/Thord
Lennart

Re: STRV 104

Inlägg av Lennart »

Även för en icke pansar byggare som mig,så är det en fröjd att titta på dina alster.Mycket imponerande byggt och målat/Lennart
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: STRV 104

Inlägg av Ingvar »

Tack för alla vänliga kommentarer Micke, Thord och Lennart.

Micke, den "välkända" metoden presenteras här;
http://www.plasticwarfare.se/2007/10/ho ... ng-in-135/

Tack för info Thord, jag hade haft nytta av I-bok bilden tidigare under bygget. Jag hade lite svårt att begripa hur hylsfånget såg ut baserat på de bilder jag hittad på nätet. Men jo, en ränna för hylsorna fick jag till, dock inte det nedre siktet. Jag misstänkte att hylsorna ramlade ut på undersidan precis som på 58:an som jag är väldigt van vid. 36:an och 39:an har jag aldrig hållit i.

Jag har tagit några närbilder som visar min tolkning av hylsfånget. Det nedre siktet låter jag nog vara, slarvigt jag vet :)
Bild

Bild

mvh,

Ingvar
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: STRV 104

Inlägg av Thord Wedman »

Hade du bara frågat så.... :-)
Som du ser så går vänstra delen av hylspåsen ner lite och hylsrännan ligger över kanten.
Påsen har även ganska stora hål med öljetter i botten.

/Thord
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: STRV 104

Inlägg av magnusf »

Vilken tur att du länkade denna i en annan tråd Ingvar, jag fattar inte hur jag kunde missa denna! Otroligt snyggt!

Någon gång måste du ta med dig hela svensksamlingen till C4 så man kan få se allt tillsammans!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar