Airfix Autogiro i 1/24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Airfix Autogiro i 1/24

Inlägg av Stellan »

Har haft ett par lådor av Airfix autogiro bra länge så jag tänkte slänga ihop en av dem för att bygga något väldigt annorlunda. Det kommer inte att bli James Bonds snurra för den är så fasligt ful, det får bli något annat civilt istället. Har några idéer på lut men vet inte vad jag ska välja: fejkryss i mörkgrönt och stor röd stjärna på fenan och nummer på framkroppen, eller vit med någon dekorrand (lagom tråkcivilt), eller mer bjärta färger som klarrött eller orange. Vad tycker ni?

Bild
Trodde jag hade passande dekaler i lagom storlek, typ BP eller Shell eller något flygbetonat man kunde smycka med men nej då. Massa annat på arket men bara racingbetonat om man undantar Championdekalerna som ju kan fungera. Någon som har ett par passande dekaler att avvara/till salu?

En mekaniker i rätt skala som jag blev påtvingad av Herr Malmborg för några år sedan får nog stå bredvid för befolkningens skull, då ser man ju skalan lättare också.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Airfix Autogiro i 1/24

Inlägg av Björn Fransson »

Vilken goding! Är det en verklig förebild till den där, eller är det bara filmfejk?
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ken Wallis har byggt ett tjugotal snurror som alla bygger på samma konstruktion men med smärre detaljer som skiljer dem åt. Några med kåpan fram och flera utan. Den som var med i filmen utrustades med allehanda jox för att James skulle ha något all slå bovarna i huvudet med. Brittiska armén testade någon för att se hur efektiv den var som artilleriledning och spaniningsfarkost. Uppenbarligen fastnade man inte för egenskaperna. Dock finns ett dekalalternativ med för den som armén testade, kanske gör en sådan också av den andra byggsatsen jag har. Trevlig litet film om Ken Wallis maskiner http://www.youtube.com/watch?v=zr-9hr8IGE0, 97 bast och fortfarande i luften!

Någon bygde ju Mr Bonds autogiro för inte så länge sedan, vem var det?
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Med lite vilja kan man ju göra den svensk också...:

Bild

Bild
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Aha!

Undrade vad du dillade om när du i rubriken skriver autogiro och det enda som kom upp i mitt huvud och som jag relaterar till ordet är banktermer... :lol: Såg en blankett från Swedbank med vingar på framför mig.

Gör den röda-vita som på bilden, den var tuff.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mats, jag funderade på om man skulle göra något med svenskt tema och både det ena och det andra har farit genom pannbenet må du tro, hittar jag bara något svenskt reg så är det väl möjligt. Grankvist är en egen konstruktion, mig veterligen, som påminner mycket om Wallis. Även Humlan är med i denna typfamilj http://arlandaflygsamlingar.se/?page_id=917

Vi får se hur det blir :) Tack för titten.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Nej Marcus, det är bara ni företagare som får en bild av ett inbetalningskort med vingar på. Vi övriga ser en av de ballaste flygande mackapärer som någonsin uppfunnits.
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Grankvist-maskinen är inspirerad från Bond-filmen och bör vara ganska lik denna, medan Humlan inte är det. Det blir en hel del att ändra om du skall bygga en Humla... :D
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev:Grankvist-maskinen är inspirerad från Bond-filmen och bör vara ganska lik denna, medan Humlan inte är det. Det blir en hel del att ändra om du skall bygga en Humla... :D
Var hittar man ritningsunderlag då?
Stefan Sjöberg
Namn: Stefan Sjöberg

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Autogiro..? Ordlek?
Minns en flygdag på F5 Ljungbyhed där man hade en uppvisning med 007´s Little Nellie. Biljakt och lösa skott, typ.
Skriv svar