Lagom till start av 2013 så har ett nytt bygge startats. En byggarkompis och jag har bestämt att bygga samma modell i en "build off" (innebär inget annat än att vi bygger mer eller mindre samtidigt och peppar varandra att hålla liv i våra projekt

I samband med det här projektet (och inspirerat av Emil's suveräna etsarbete på sin Luchs) så har vi bestämt oss för att hoppa in i etsträsket med båda fötterna. Etsande bandhyllor, fungerande gånggärn osv osv.
Då är det fördelaktigt att man även ger sig på lödning, något som jag alltid ha bävat att göra trots att jag jobbar inom elektronikindustrin. Löda ets verkade helt enkelt jättejobbigt, men då är det ju bara att testa och köra hårt för att jobba bort rädslan!

Jag har tagit tillvara på några erfarenheter från jobbet, bland annat en underbar teknik som innefattar hetluftslödning med lodpasta.
I pincip så kommer lodet i form av en halvklibbig pasta som liknar spackel, och man smälter detta lod med en speciell lödstation som blåser hetluft istället för att beröra ytan. Lodpasta kan dessutom läggas imellan två ytor som skall lödas, och vid värmning smälter det ihop till en stark fog. Helt perfekt teknik för etsarbete visar det sig, man får ytterst lite lod på oönskade ställen, och det lilla "spill" som blir rensas enkelt bort med en fil.
Är det någon som är intresserad, så finns hetluftsstation att köpa på Kjell och Company (1200 SEK) och lodpasta finns på Elfa (dyrt, men oerhört mycket lättare att jobba med än lödtenn på tråd tycker jag).
Lodpastan fungerar givetvis perfekt med lödkolv också.
Nog om detta, så här ser ets-arbetet ut så här långt (bara ena bandhyllan är med på bild). Hyllorna består av tre längder och två "änd-delar" plus stödbalkar mm. Mycket att löda alltså, och ändå tog inte bandhyllorna mer än ett par byggkvällar att sätta ihop vilket är överkomligt. Någon som kan gissa vad det är för vagn?