Sida 1 av 1

Digitalt Wip T 6

Postat: 03 jan 2013, 22:49
av Lars Befring
ett flygplan som fanns i ett ex och användes under kort tid...

tja... behovet av en konvertering kanske inte är det största men men...

Bild

Kul övning och tur att dom som köper eventuell produkt inte behöver betala för arbetstiden :D

/L

Re: Digitalt Wip T 6

Postat: 03 jan 2013, 23:11
av Erik_G
Du har säkert nämnt det förr, men vad jobbar du med för program? Ser ut att vara någon form av CAD, Solidworks?
Själv håller jag på att försöka lära mig Blender.. :-)

Re: Digitalt Wip T 6

Postat: 03 jan 2013, 23:13
av Lars Befring
Rhino... inte världens bästa solidmodellerare... men men

e blender bra?

Re: Digitalt Wip T 6

Postat: 05 jan 2013, 18:11
av SvenYoung
Vad jag inte skulle ge för att kunna 3D CAD. Då kunde man ju ta fram delar med 3D printning. Emil har gett mig en jättebra lektion, men jag har tunmen mitt i hand när jag försöker göra det själv, tyvärr.

Snyggt jobbat, Lars!

Re: Digitalt Wip T 6

Postat: 06 jan 2013, 22:09
av Erik_G
Om Blender är bra? Tja.. det är PRISVÄRT eftersom det är gratis.. Tyvärr är jag väl inte tillräckligt duktig på 3D-modellering, och saknar någon vidare erfarenhet att kunna säga om det är bra eller inte. Men jag tycker det verkar väldigt bra faktiskt. Det är ju inte ett CAD-program, så stödet för exakt modellering med måttsättning mm saknas. Nog för att jag tror att man säkert kan definiera exakt hur många millimeter man vill något skall vara mm, men det är liksom inte självklart för en nybörjare hur man ska göra. Modelleringen är inte uppbyggd kring mått på samma sätt som det andra 3D-program jag jobbat i på senare tid, Google Sketchup.
De enda program jag har tidigare erfarenhet av är Lightwave (från 1998) och 3D Studio (från 1994)..
Jag har dock fått intrycket av att solidcadprogram som SolidWorks är bättre för att skapa just exakta modeller, på ett mer mekaniskt sätt, med virtuell borrning och fräsning, snarare än med mesh-skulptering, som i Blender och Lightwave.