Tamiya 25 year old Panther kit - Air Brush träning.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders Sköld
Kontakt:

Tamiya 25 year old Panther kit - Air Brush träning.

Inlägg av Anders Sköld »

Hej hej alla.

Då tänkte jag starta en ny tråd där jag slänger upp lite bilder när jag tränar Air-Brushing på min Tamiya panther sd.kfz 171 (tror kittet är 25 år gammalt)

Efter nu 2 veckors lekande med min första air-brush tänkter jag försöka avslutat en tank innan jag börjar på nästa. (Annars känns det inte som att jag producerar något.)
Så i min låda tog jag upp min Panther. Den är väldigt slarvigt byggd. Så det får ni ha i baktanke. Några delar har knäckts men det får vi fixa nu under resans gång.

Planen jag tänkte följa lyder så här.

Grunda med Vallejos Grå Primer.
Bas färg Vallejos - 80% Dark Yellow, 20% Light brown
Color Modulation - 60% Dark Yellow, 20% Light Brown, 20% white
Camo - Panzer Olive green.

Mina gamla CM tester har blivit sisådär.

Men först så körde jag på Vallejos primer. Första gången jag testar den och måste säga mycket imponerad jämfört med Clase Olhssons Primer spray. Vilken skillnad i kontroll.

Bild

Ja då var det bara att dra över Bas färgen.
Hu vad det går mycket enklare att spraya än att handmåla en stor tank =)

Bild

So far so good...

Då kommer vi till CM. Här blev det genast svårare. Jag använde mig av en bit hård papper för att maskera av områdena.
Detta funkar väll inte till 100 % märkte jag efter hand.
Tex "stänk skärmarna" kunde blivit mycket bättre om jag bara hade maskerat med tejp. Och lagt färgen bakifrån till fram. Så där blivit mer brytning fram.
Tornets sidor är jag väll inte 100 % nöjd med heller.

Vet någon en bra artikel eller liknande som förklarar CM....typ vart/hur man skall tänka vid CM??
Iallfall så här ser panthern ut nu.

Bild

Bild
Ulf Lundberg

Re: Tamiya 25 year old Panther kit - Air Brush träning.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bra början!
Jag tycker att du även bör ljusa upp ovansidan av eldröret.
Jag tror också att det skulle bli mer liv i målningen om du gjorde det mer finmönstrat flammigt, kanske nåt åt det här hållet.
Bild
Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Anders, bra att du försöker vara lite "akademisk" i ditt tänkande och inte bara gå på magkänsla. Om man tänker igenom stegen så kan man alltid gå tilbaka och testa nya grepp när man märker att ett steg inte riktigt fungerar. Kolla in
http://www.missing-lynx.com/articles/ot ... nmr_1.html.
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=2006
Jag brukar vädra med olja för att få nyanserna att bli lite mer intressanta och sedan gå tillbaka med sprutan för att få nya gradationer i panelerna.
Stellan Schroeder Englund
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Ulf - Flammingt vet jag inte riktigt är det jag söker. Även om din båt var mycket snygg. Tror vädrings stegen som efterföljer kommer ge lite mer efekt vi får se.

Stellan - Först 2 mycket bra länkar tackar.
Ja precis planera steg för steg så man har en idé eller röd tråd som man kan följa.

Iallfall så testade jag göra lite camo igår.Min Idé var att försöka efterlikna vad Mig Jimirez gör i sin DVD jag har. Så här ser den ut.

Bild

Dehär viste jag skulle bli svårt. Men jag testade lite på undersidan och så här blev resultatet

Bild

Jag ansåg att det skulle funka, men det blev inte alls som jag tänkte mig.
För mörk färg, förmycket på en gång.
Som tjejen sa till mig. "Det ser ut som murgröna som växer på sidan"
Nu när jag granskar bliderna så käns det som att där är för lite camo.
Tror jag får måla om grunden och testa igen....

Bild
Bild
Trollis

Inlägg av Trollis »

Ser riktigt bra ut så här långt.
Skall själv ge mej på ett samma camo men i 3 färgsversionen på en... något.. större vagn, så det skall bli interessant att få följa dina framsteg och motgångar.

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Andreas Grewin
Kontakt:

Inlägg av Andreas Grewin »

Tycker din färgmodulering ser riktigt bra ut. Kanske att detaljerna är lite väl ljust målade.

Håller med Stellan om att vädra med olja. Då kan du experimentera mer och blir det inte bra så är det lätt att ta bort. Men bra att du testar och experimenterar, då kommer du hitta tillvägagångssätt som passar dig bra.

Lycka till med om målningen. Och som sagt våga leka med färgerna, har hittat många snygga effekter på det sättet :)
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Trollis - Tackar hoppas ditt camo blir bättre än mitt :P

Andreas Grewin - Tackar. Ja håller nog med dig lite nu när du påpekar det. Skall nog måla detaljer i samma färg som CM nästa gång. Förra gången droppade jag i lite mer vitt.
Olja brukar jag lägga på vid senare steg. efter wash och chipping. HUm ?!?! Kanske skall göra det redan tidigare.. ?

Iallfall testade jag måla lite extra camo på tanken för att se om det blev bättre med mer camo. Testade lite annan grön färg.

Bild

Tja ingen skillnad så det blev att måla om allt från början.

Efter den nya CM såg den ut så här. Värt att säga var att jag fick problem då jag fyllde på färg på sprutan ungefär i höjd med då jag startade på tornet.(lär sig lite nytt var dag)

Bild

Helt okej om ni nu kan tyda mina dåliga bilder =)

Sen har jag lekt med camot igen.
Tankar från förra gången var att använda en ljus grön. (grön + vitt).
Lågt tryck på sprutan 0,5 bar ochväl tunnad färg.
Dock så har jag slut på thinner. Ny är beställd förra veckan från Alfa Hobby men Hin Håle vad tid de tar för att få hem dem =(

Stirrig som jag är kunde jag dock inte vänta hihi.

Bild

Färgen blev för ljus men annars tycker jag de ser lite bättre ut....

Jag har hunnit slänga på en brun wash så här ser den ut just nu.

Bild

Får nog chippa lite imorgon om jag orkar =)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Oj vad du sliter med den där, du måste ju bygga upp en kunskapsbank utan dess like. För att inte tala om inlärningskurvan :) Var försiktig med det vita när du vill ha ljusare nyanser av grundfärgen. Vitt har en tendens att ge nyanserna en förvisso ljusare men även gråare ton än det du kanske vill uppnå. Testa ett par olika toner med några delar ljusgult i och någon annan med en gnuta ljus sandfärg. Gör lika dant med det gröna camouflaget. Var försiktig med det vita, droppa i lite gult eller hudfärg i och se vart det bär. Det finns inget som säger att du måste följa något givet recept där vissa steg ska utföras vid en given punkt i målningen. Du kan gå tillbaka och måla om helt eller delar om du inte är nöjd. Förmodligen kommer detta att göra din Panther mer nyansrik och intressant att titta på. Ibland gör jag en oljewash över en stor yta, arbetar ned svärtan i skrevorna ordentligt och går sedan på med orginalfärgen igen i ett första steg och fortsätter sedan med något ljusare nyanser för att ge djup och lura ögat om ljuset riktning.
Stellan Schroeder Englund
Andreas Grewin
Kontakt:

Inlägg av Andreas Grewin »

Snyggt! Du har kommit en bra bit!

Man kan också använda olja i flera lager och mycket tidigare i vädringen. T.ex. så kan man använda olja för att bryta upp grundfärgen. Som exempel här:
Bild
(inte min bild)

Här är en video också som visar hur mycket effekter man kan göra med olja. Han pratar om torktid på flera veckor men man behöver inte vänta så länge, man kan lacka emellan lagerna med akryllack så kan man gå på det direkt igen sen.
http://youtu.be/iP8n3o0TwY8

Och som Stellan säger så testa att blanda dina färger med andra nyanser än vitt. Kan ge mycket fina resultat med mer harmoni och djup i färgerna.

Ser fram emot fortsättningen :)
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Tackar för hjälpen.

Har som sagt använt mig av olja förr. Men brukar inte läggapå den förren efter allt chippning mm var klart. Antar det är bättre att göra de mycket tidigare.

Säger bara att en bild förklarar allt så mycket bättre =)

Då kommer en extra fråga.
Sherman är mono color... Men om man skall ha camo. bör man lägga oljan innan camot eller på camot ?
Skriv svar