Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72
Postat: 10 feb 2012, 09:59
Vi börjar i den långa änden av historien: När jag flyttade till Stockholm 1991 så låg det en Ta 152C från Dragon i skala 1/72 på hyllan hos Wentzels. Jag var nog där i alla fall fem gånger och klämde på den och när jag till slut tagit köpbeslutet (sannolikt kopplat till CSN...) så var modellen naturligtvis såld...
Nu hoppar vi femton år framåt i tiden och Rickard håller på och rensar ut det sista av sitt 1/72-förråd. I ett plötsligt anfall av generositet så donerar han sin Ta 152 till mig så nu hade jag helt plötsligt den där nostalgimodellen i förrådet! På Open samma år så hittar jag dessutom en långvingad H-variant, påsförpackad med komplett, för en tjuga. Deal!
En snabb googling (antagligen triggad av en undermedveten undran varför jag aldrig sett en sådan här byggd någon gång) trålar upp några olika recensioner. Konsensus bland dem verkar vara att det är ett knepigt bygge… Jaja, den som lever får se!
Jag har byggbloggat på andra håll förr så det här får följa samma mönster. Först lite bilder på bitarna…

Box art. Kanske lite i våldsammaste laget för min smak (jag har trots allt två små barn som brukar besöka mig i modellbyggarverkstaden ibland…).

Plasten! Det här är den kortvingade C-versionen, det är betydligt fler delar i H-modellen. Bland annat innehåller den en komplett motor.

Manuler...

Ett ark dekaler som jag kände var ett absolut måste. Minst…

Referenser. Monogram Close-Up är tunna häften som inte ser så mycket ut för världen men de innehåller vältryckta fina foton.

Den här var nog inte riktigt nödvändig men den var för smaklig för att låta bli. Den kostade ca 30 gånger mer än jag gett för byggsatserna dessutom…
Och så kunde jag naturligtvis inte hålla fingrarna i styr, jag bara var tvungen att börja limma lite i förrgår kväll…

En Jumo-motor. Bestående av MÅNGA delar…

…och en MK-108 monterad i kroppsspantet.
Vad gäller den beryktade passformen så är den väl halv-OK. Det stora problemet är snarast instruktionerna eftersom de uppritade bitarna i dessa endast undantagsvis ser ut som plastbitarna. Det är alltså oerhört svårt att avgöra på vilket håll bitarna ska limmas ihop.
Till slut så kommer vi till musikvalet vilket är viktigt i ett sådant här fall, man måste finna den rätta Luftwaffe-stämningen. Eftersom jag varken gillar ompabompa eller marschmusik så landade det till slut på Bert Kaempfert. Lite tysk storbandsschlager från 60-talet funkar, prova själva!
Hälsningar
Magnus
Nu hoppar vi femton år framåt i tiden och Rickard håller på och rensar ut det sista av sitt 1/72-förråd. I ett plötsligt anfall av generositet så donerar han sin Ta 152 till mig så nu hade jag helt plötsligt den där nostalgimodellen i förrådet! På Open samma år så hittar jag dessutom en långvingad H-variant, påsförpackad med komplett, för en tjuga. Deal!
En snabb googling (antagligen triggad av en undermedveten undran varför jag aldrig sett en sådan här byggd någon gång) trålar upp några olika recensioner. Konsensus bland dem verkar vara att det är ett knepigt bygge… Jaja, den som lever får se!
Jag har byggbloggat på andra håll förr så det här får följa samma mönster. Först lite bilder på bitarna…

Box art. Kanske lite i våldsammaste laget för min smak (jag har trots allt två små barn som brukar besöka mig i modellbyggarverkstaden ibland…).

Plasten! Det här är den kortvingade C-versionen, det är betydligt fler delar i H-modellen. Bland annat innehåller den en komplett motor.

Manuler...

Ett ark dekaler som jag kände var ett absolut måste. Minst…

Referenser. Monogram Close-Up är tunna häften som inte ser så mycket ut för världen men de innehåller vältryckta fina foton.

Den här var nog inte riktigt nödvändig men den var för smaklig för att låta bli. Den kostade ca 30 gånger mer än jag gett för byggsatserna dessutom…
Och så kunde jag naturligtvis inte hålla fingrarna i styr, jag bara var tvungen att börja limma lite i förrgår kväll…

En Jumo-motor. Bestående av MÅNGA delar…

…och en MK-108 monterad i kroppsspantet.
Vad gäller den beryktade passformen så är den väl halv-OK. Det stora problemet är snarast instruktionerna eftersom de uppritade bitarna i dessa endast undantagsvis ser ut som plastbitarna. Det är alltså oerhört svårt att avgöra på vilket håll bitarna ska limmas ihop.
Till slut så kommer vi till musikvalet vilket är viktigt i ett sådant här fall, man måste finna den rätta Luftwaffe-stämningen. Eftersom jag varken gillar ompabompa eller marschmusik så landade det till slut på Bert Kaempfert. Lite tysk storbandsschlager från 60-talet funkar, prova själva!
Hälsningar
Magnus