Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Jaha! första uppdateringen i det nya året!

Det går frammåt med inte lika fort som jag vill...Men jag börjar känna av att "nedförsbacken" närmar sig :-)

Bild

En katapult!!
Bild

Eins kanonen!
Bild

4 stycken vara 1 som saknar lokal rangefinder. Ska även tillverka "blast bags" aka gördlar!
Bild

Reflektor till söklykta.
Bild

Bild

Bild

Bild
Man kan även montera "sladdar" i taljjoxen...eller ehh..linor...
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härligt att se att du håller bygget igång!
Uffe
Olle Carlen
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 apr 2012, 16:32

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Olle Carlen »

Hej Henrik! Riktigt snyggt bygge du håller på med! Jag är lite nyfiken på måtten. Längden har jag koll på men höjden med master på. Jag håller på att bygga ettt vitrinskåp som ska kunna husera den där bjässen o vill inte snickra fel.
/Olle
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Tack Olle! Jo du kan få måttet på höjden, Den är ganska så exakt 31 cm hög med stormasten på.

Jaha, Då har det gått ytterligare en vecka känns det som..och det händer mycket lite på själva bygget som helhet. Men mycket delar är gjorda och är färdiga för ihopsättning. Jag spyr snart på fotoets..haha, det är så himla mycket fotoets till den här rackaren att det börjar kännas löjligt och monotomt. För det är fotoetsen som tar tid kan jag säga. URK! drömmer om ets nu för tiden.


En stycke stormast börjar bli klar med att fotoets.
Bild

Vi har FÄRG!!!
Bild

Bild

Stort och fint som vanligt i framtiden!! Bismarck i 200 skalan är stor och det ser man på alla detaljer, Gillar verkligen söklyktorna på den här bjässen.
Bild

Bild

Tornen är inte fastlimmade då jag håller på med tätningarna på kanonrören. Men nu har dom ventilation inne i tornet
Bild

Det börjar likna en båt nu i alla fall :-)
Bild
Lennart

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Lennart »

Det blir ett vackert fartyg Henrik, snyggt jobbat med alla detaljer och färger. Lennart
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Sten Ekedahl »

Kalla henne bara inte för "båt". Då får storamiral Ulf spader och dömer dig till kölhalning, gå över plankan, hängning i rånocken, eller liknande ruskigheter. :shock:
Säg fartyg så blir han nöjd och glad. :D
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Sten!
Jag var på väg att få ett av mina frispel.

Henrik, jag gillar verkligen ventilationstrummorna och de andra delaljerna kring barbetten. På min Bismarck (Revells i 1:350) ser de ut som stora ostbitar. Långt ifrån de lätta plåtkonstruktioner de verkligen var.

Uffe
Storfåtöljamiral över de sju haven.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Jag var på det fulla klara att Ulf skulle gå i och ur limmningen :-)

Däremot har jag några frågor till storadmiralen.
Vad jag kan se så ser det ut som du målat relingar i mörkare färg än övriga delar?
Är räddningsskutor och admiralsskutor vita i kulören med mahognydäck?
Hur löste du dina "blastbags"? Jag kommer köra med tyg runt eldrören skalan är så stor att det faktiskt inte ser så tokigt ut. Men jag vill också höravad du använt dig av.




Annars så har min Bismarck fått fötter :-) i alla fall 2 stycken. ädelträplankan mäter 1500mm och höjden mäter ca 42 cm med stormastens nock.
Sen så har sjunkbomberna fått en fin bur att vila i. Lite preshade på 15cm kanonerna. Jag längtar till att jag kan börja vädra skeppet. Men det känns långt kvar! Och OPEN 08 närmar sig med stormsteg!!! iiihh..

Bild

Bild

Bild

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Björn Fransson »

Herreminje! Var gör du av den när den är klar? Inser just det löjliga i mina bryderier om var 1/48-Canberran ska få plats.

Du bygger som en störtloppsåkare kör, maximal elegans i svindlande tempo.

By the way: Är det köksbänken som du sågat ut för att få till bottenplattan för båt... f'låt, fartyget? :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Det är just det som är frågan Björn. Vad gör man av denna? Sen ska ju glaset på över plankan så den kommer lätt krävas 2 pers hantering. Inte en chans att man kan byngla denna båt..ehh detta fartyg alene.
Vetefan hur man ska göra på 08 OPEN? den kräver ju en buss haha..

Björn, tanken slog mig att borra fast den i köksbänken och sen såga loss den :-) Men frun i huset hade nog tyckt annorlunda, så jag gick till plan B istället och köpte en Ekskiva. :-)
Asså jag tycker det går aslångsamt. Börjar känna en inre stress inför 08...hehe..
Skriv svar