Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Robin Nilsson »

Henrik R skrev:kölsträcka? är det längden på skrovet? :-)
Nej, inte riktigt. När man bygger trämodeller(byggsatser) av fartyg så kan det hända att virket som är avsett för kölen inte är riktigt rakt och då får man värma/mjuka upp det (om det inte är plywood förstås) med kokande vatten (kallas för att basa) och sen låta virket torka/svalna medan det ligger sträckt och rakt (man sträcker kölen alltså). Det kan tyvärr även hända med plastmodeller och då blir det mycket jobbigare eftersom man absolut inte får använda värme och kallt vatten hjälper ju inte ett dugg. Resinmodeller däremot kan kölsträckas med hjälp av värmen från en hårtork.
tjo / Robin
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Robert A »

Imponerande bygge. Snacka om att du måste ha eller måste skaffa en enorm monter åt modellen. Såg lådan hos hobbybokhandeln och den var nog den största modell lådan jag sett :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Robin Nilsson »

Båten är ca 125 cm och sen behövs det lite plats framför & bakom i monterna för att det ska se snyggt ut -> 135cm till 140 cm borde vara lagom :-)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Robin jag var bara lite skämtsam, Visst vet jag vad köldr..kölsträcka är :-) Men sanningen är att den här plastmodellen faktiskt är riktigt bra så Trumpeter varit noga med gjutningen som tur är.

Lennart! jag känner mig en smula dum nu, Du har faktiskt helt rättDen där himla dörren ska vara där. Det hade jag aldrig trott om jag inte sett det på 3D ritningen.Så nu slänger jag på mig en dumstrut och ställer mig i ett hörn ett tag :-)

Det är ca 4% av all fotoets som sitter på överbyggnaden, Det känns som om det inte tar sig ett dugg det här. Jag svettas redan med tanke på att det är 1 bakre överbyggnad kvar plus några hangarer och en skorsten..
Lennart

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Lennart »

Jag fick brådiis i morse då jag kollade tråden,tänk om du hunnit slipat bort det hela :D Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Ja, jag hade planer på att kapa bort den där förbenade dörren och spackla så det kunde torka tills i dag...Tur de! Tack Lennart för att du var snabb :-)

Idag har jag tillverkat 2 plattformar till signallycktan som ska sitta där på utsticket enligt bild, Trumpeter har antagligen inte räknat med dessa eller så kommer dom i nått "uppgraderingskit" senare. Nåja Schälv är bäshta dräng.

Bild

Bild

Bild


Prova passa torn med mast. Jovars!! Nu ska vi fixa trädäcket tror jag...
Bild
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Öken-Erik »

Måste säga att jag är imponerad.
Länge sedan jag blivit så imponerad av ett fartygsbygge.
Får vi se mästerverket på regattan/sjöslaget på C4a 2013?

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av SvenYoung »

Makalöst bygge, Henrik!

Du har kommit väldigt långt sedan du köpte denna, tycker jag, och toppensnyggt blir det - och vilken bjässe!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Öken-Erik skrev:Måste säga att jag är imponerad.
Länge sedan jag blivit så imponerad av ett fartygsbygge.
Får vi se mästerverket på regattan/sjöslaget på C4a 2013?

Öken-Erik

CU@C4
Tack Öken-Erik. Jag har en vision om att bli klar till 08-Open 2013. Känns som C4 inte skulle vara några som helst problem att ställa ut den.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

SvenYoung skrev:Makalöst bygge, Henrik!

Du har kommit väldigt långt sedan du köpte denna, tycker jag, och toppensnyggt blir det - och vilken bjässe!
Tack SvenYoung. Det är faktiskt himla kul att göra båt och lägga flyget åt sidan ett tag.
Skriv svar