Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Hallå där alla Ipms:are.!
Jag fick ta mig i kragen igår och ta några tafatta bilder på min Bismarck. Det känns som om min "illness" tyvärr satte sig i min rygg så jag har istort inte kunnat ta mig ur sängen på flera dagar. Fortfarande riktigt ont, men kände endå att jag lär ju börja röra på kroppen. Därför gjorde jag min egen "fotoshoot". Dessa bilder säger inte så mycket egentligen mer än att bygget är klart...I det närmaste bör tilläggas. Jag skulle ju ha gjort klart allt i helgen, men det blev ju inte så. Det är 3 st AA singelshot bössor kvar samt stagen i aktern samt kättingen för reservankaret och de små kättingar som håller ankarna spända mot ankarklyset. Riggningen som är en helt annan process än att "bygga" plastmodeller, anser jag mig ligga låååångt ned i skuggan av Uffes makalösa riggningar. Jag vet inte..Men jag antar att det är skills eller tålamod som sätter gränserna. Jag kände på slutet att jag mer raserade än att bygga upp. Riggning är en KONST som jag behärskar dåligt helt enkelt. Men det får för mig duga för tillfället.

En lite byggrecension kan jag komma med iallafall. Trumpeter Bismarck må vara en dyr modell, men den innehåller väldigt mycket för pengarna. Det jag tycker brister på Trumpeters sida är att dom istortsett bara skalat upp bestyckningen från sina 350 modeller, i synnerhet AA kanonerna samt de allra minsta bestyckningen. Detta ser inte klokt ut enligt mig på denna skala så jag var därför tvungen att köpa Mk.1s armament etchkit. Där ser dom iallafall ut som vapen ska göra i den skalan vi nu bygger.
Bild
Sen en annan ganska irriterande sak är att huvudbetyckningen inte går att nivilera sin fulla längd, utan man kan bara ha dem antingen rakt fram eller några grader uppåt. För annars tar dom i tornets botten?!?.
Sånt där borde dom ha satsat på istället för att skicka med en massa onödig ets som kugghjulshalvmånen för nivileringen till 10.5:orna som inte gör NÅN synbar effekt alls.Tar bara tid av en.
Förövrigt en ganska trevlig modell. Dock är den på tok förstor. Det har jag kommit till insikt om nu. glaskupolen som ska vara över fartyget kommer kosta minst 2 papp. för man vill ju inte ha damm på denna bjässe. I ett skåp får den inte plats i iallafall.

Nåväl.. Några bilder bjuder jag på..så länge!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Stellan »

Blir inte den där en ingång för diskussioner på nästa fest du har så vet jag inte vad som ska till. Maffig är bara förnamnet!
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av SvenYoung »

Otrolig prestation, Henrik! Att du kunde få ihop den här modellen så snabbt, och samtidigt så snyggt är klart imponerande.

Hoppas att komma upp till 08-Open i april så jag kan se den live.

Toppenbygge.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Tack killar!

Jag var ganska naiv att tro jag skulle kunna bygga denna här Bismarck på 5 veckor. Det hade aldrig gått ens om du jobbade dag och natt med den. Jag kom till denna insikt när jag gjort ca hälften. Jo det är klart man kan slå ihop den på nån vecka oxå men om man vill räkna finnish så är det en omöjlighet på 5 veckor. 2 månader minst och det är vad jag förbrukat ca. De 3 sista veckorna har varit ganska sporadisk byggtid dock..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av magnusf »

Ett mäktigt bygge! Bra gjort!

Hälsningar

Magnus
Lennart

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Lennart »

En mycket fin modell, jag får också lyfta på hatten för ditt bygge Henrik/Lennart
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Oerhört mäktigt bygge. Måste säga att det är bra gjort att färdigställa denna modell på 2 månader.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Ulf Lundberg »

Klang och jubel!
Vilken pjäs!
Väl balanserat också. Jag kan inte se något som sticker ut.
Om det är första gången du riggat är det väldigt bra gjort.
Snygg vädring också. Hon ser använd ut men inte överdrivet, förebilden hann som bekant inte bli så gammal.
Jag begriper inte hur du kunde få henne klar på så kort tid. Jag brukar behöva sex månader för att få klar en hälften så stor modell.
Hatten av och hjärtliga gratulationer.
Vi ses på 08-OPEN
Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Ulf Lundberg »

PS.
Du borde lägga ut lite bilder på henne på:
http://www.modelwarships.com/index1.html
(Lätt att säga för mig. Jag har inte gjort det själv än)
Det är inte ofta men ser modeller av den här klassen på de stora sajterna.
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Tack Uffe! Det kommer bli mycket intressant att se alla Bismarckar och Tirpitzar på 08 Open. Hoppas vi kan växla lite ord och visdom F2F?. Det är inte första gången jag riggar, men det är så långt mellan tillfällena så man är ringrostig när man kommer till riggining, sist jag riggade var Scharnhorst för 2-3 år sen. Men det är kanske möjligt att längre fram innan 08 så riggar jag mer på Bismarck. Ja jag kanske lägger upp fartygen jag bygger på modelwarships. JAg tänkte först på ett Bismarckforum, men jag antar att man blir sågad vid fotknölarna då dom garanterat hittar mer fel än rätt..:-)

Idag så kom min kamrat över och hjälpte mig ta nya bilder. Han är mer van med systemkamera än jag, så bilderna blev 100 gånger bättre än de jag tog. Här är några bilder på skrovet.
Jag gjorde några bilder med kanontornen vridna a´la Uffe-style! Det ger ju en märkbar effekt. Sen är ju skrovet 1.2 meter långt så det är omöjligt att få fokus på hela fartyget.



Bild

Bild

Bild
Skriv svar