Några dioraman med svenskanknytning...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik.H
Kontakt:

Några dioraman med svenskanknytning...

Inlägg av Erik.H »

Jag skulle vilja dela med mig av lite bilder på dioraman ur svensk känd och mindre känd militärhistoria. Fler bilder finns på http://www.wix.com/erikghansson/svenskadioramor

Stralsund 1807 - Franska dragoner förföljer Wermlands fältjägare. Skala 1-72, figurer från HaT och Italeri.
Bild

Malmslätt 1920 - Herman Göring är på försäljningsresa i Sverige med en Fokker VII. Skala 1:48,Flygplan från Eduard, figurer från Eduard, Presier och Revell.
Bild

Göta Livgarde 1929 - Heinz Guderian lär sig stridsvagnstaktik med Strv m/21. Skala1:48. Stridsvagnar från Coppelstone casting och figurer från Tamiya.
Bild

Åland 1918 - Svenska expeditionskåren landstiger på Åland. Skala 1:56.Figurer från Victrix.
Bild

Odense 1848 - Den svenska kårens intåg i Odense. Skala 1:56. Figurer från Perry Miniatures
Bild

Antietam 1862 - Överste Vegesack leder Turner Rifles anfall. Skala 1:56.Figurer från Perry Miniatures.
Bild

Svinesund 1718- Karl XII likfärd. Skala 1:56.Figurer från Wargames Factory.
Bild

Svensksund 1790 - Svensk kanonbåt.Skala 1:35.Båt från Mantua och figurer konverterad tysk stridsvagnspersonal från Miniart.
Bild

Vassijaure 1940 - Eldstrid mellan pansartåget Kiruna och en tysk Dornier.Figurer från Presier och Italeri. Tågfrån Dapol (konverterat).
Bild
molgam
Namn: Jonas D

Re: Några dioraman med svenskanknytning...

Inlägg av molgam »

Hej,

Snygga dioramas. Jag gillar att det händer grejer på dem!!

Jag har en Stralsund 1790 båt liggande. Vad har du använt för figurer mer exakt?

hälsningar

Jonas
Erik.H
Kontakt:

Inlägg av Erik.H »

Miniart 35010 och 35011 och 35040 tror jag. Kräv en del arbete med kniven för att göra kortbyxor av de pösiga uniformerna...

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Häftigt!
Det saknas inte direkt dramatik i svensk historia.
Det är bara att läsa lite historia och sen sätta igång att bygga.
Mer sånt!
Uff
bultenibo

Inlägg av bultenibo »

Hej Erik!

En riktigt originell samling dioramor du har fått ihop! Jag gillar verkligen idén med att lyfta fram svenska krigsinsatser och andra historiska situationer, trots vår väldigt fredliga historia de senaste 200 åren. Beredskapsåren borde exempelvis locka till dioramabyggen mer än vad som är fallet idag. Tycker därför nästan bäst om din skildring av incidenten i Vasssijaure.

Guderianbesöket påminner om en diormaidé som jag länge har närt, men som jag har känt att jag inte har haft möjlighet att realisera - att bygga ett diorama som föreställer generals Pattons besök i Uppsala i november 1945. Bland annat fick han vara med vid en av I8:s övningar, där ingenjörerna slog en bro över en å uppe i Hågadalen utanför Uppsala. Platsen kallas i folkmun - åtminstone av en del gamla uppsalabor - än idag för "Pattons hage". När han blev tillfrågad om vad han tyckte om övergången, ska Patton ha svarat nåt i stil med: "Det ser bra ut, men hur fan skulle ni göra om ni låg under beskjutning?" Kan vara en värdefull synpunkt från någon som hade korsat Rhen med sin armé...

/Tony
Erik.H
Kontakt:

Inlägg av Erik.H »

Hej!
Kul att du gillar dem! Patton besöket var okänt för mig - där finns ju definitivt uppslag till ett intressant diorama!

Ja, beredskapstiden är onekligen intressant. Jag håller just nu på med en tredelad diorama serie med utgångspunkt i den superhemliga tyska V2 raket som 1944 störtade i Bäckebo, Småland. Första dioramat är klart där lokalbefolkningen håller på att samla souvenirer och ta kort när en arg hemvärnschef dyker upp!

Här är några bilder:

Bild

Bild

Bild
bultenibo

Inlägg av bultenibo »

Hej Erik!

Bäckebotorpeden - ett utmärkt val av tema. Det är en historia värd att berättas. Ett verkligt exempel på Sverige i världskrigets skugga - dessutom tjänade vi väl en hel del teknologiskt på att vi tog hand om V2:an? Jag antar att de två andra delarna kommer att behandla dess vidare öden - överlämnandet till britterna och vad mer?

Dioramat är riktigt snyggt utfört. Det verkligen andas småländsk tallskog och allmoge. Hemvärnsmannen är på pricken - med gördeln, tre kronor på hjälmen och allt. Jag har ett påbörjat projekt som ligger och "vilar", där jag ska konvertera fem tyskar till svenska beväringar. Det är fan inte det lättaste...

/Tony
Erik.H
Kontakt:

Inlägg av Erik.H »

Hej Tony!
Nästa diorama i serien blir när ett engelskt signalspaningsteam anländer till Torslanda i ett BOAC plan. I vrakdelarna som överlämnades till engelsmännen fanns radiomottagare och sändare så engelsmännen var rädd att den var radiostyrd och ville avlyssna Penemunde från Öland.

Efter det blir det ett sista diorama som skall föreställa själva stugan där engelsmännen bedrev avlyssningen. Jag hittade en liten underbar historia om en Telegrafinspektör om fått klagomål frånde kringboende och därför ville undersöka vad de topphemliga agneterna höll på med. Trots försvarets försäkringar lär han ha smygit runt med pejlingsutrustning i området!

Svenska soldater är inte det lättaste - bästa utgångspunkten jag hittat är italienska eller polska soldater men det finns inte mycket där heller...Soldaten ovan är en italienare i grunden - deras hjälmar och uniformer är hyfsat lika Svenska. Han har dessutom haft lite bråttom så han har Tretorn gummistövlar!
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jag o Tor Netterby har skrivit en del i ämnet att konvertera till svenska soldater från beredskapen i Soldat & Teknik.
Figurer som går att använda är tex ryska tankister i pälsrock (ser nästan exakt ut som vår gamla fårskinnspäls).
Annars funkar tyska figurer med sen fältunifom och damasker, välj figurer utan stridsele.
Till officerare används med fördel tyska officerare i ridstövlar, dom behöver dock ett koppel.
Vill man bygga svenska tankister så rekomenderar jag ryska tankister i overall alt skinnjacka, utmärkta att jobba vidare på.
Vapen som går att använda är mausergevär, BAR, Amerikansk 81mm granatkastare. En del av dessa vapen behöver modifieras något.
Svensk K-pist m45b finns i några Dragonpaket men den är oerhört sällsynt, likosm Dragons Soumi K-pist.
Hjälmar går att modifiera från Hornets polska hjälmar samt ev deras Franska m50 hjälmar. Tor har gjort ett fantastisk jobb med den polska hjälmen. Dom italienska är för flacka.
Bajonett o "brödpåse" tas från tyska set liksom vattenflaska (går att hitta utan kopp) och "snuskburk".

Liten lista med figurtips i Soldat & Teknik:

6/2010 Svenska vintersoldater
1/2011 Svensk Artillerit/beredskapssoldat
1/2012 Svensk officer, beredskapen
I nästa nummer som kommer snart blir det bla 8cm Granatkastare m/29

Sedan har vi även skrivit en del om Pansarvärnskanon m/38 (Bofors) samt m/39 (Rheinmetall), 10,5 cm Haubits m/39 osv.

Kom gärna till SMB dagen 17/5 på Beredskapesmuseet i Djuramossa utanför helsingborg där vi samt några till från C4-OPEN sitter o bygger samt visar upp svenska modeller.

Lite bra referenser:

http://www.sphf.se/sphf2.htm
(Svenska pansarsoldater, deras uniformer och utrustning 1922-2006)

http://www.markusholst.se/militaria/mossor.htm

Sedan rekomenderar jag också följande basala referensböcker:

http://www.sphf.se/sphf2.htm
(Vapenregister för armen 1951 års upplaga)

http://www.smb.nu/index.php/component/c ... -uniformer

Ämnet är faktiskt outtömligt, här finns hur mycket som helst att göra och det är fantastiskt roligt också! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 28 apr 2012, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Erik.H
Kontakt:

Inlägg av Erik.H »

Hej Öken-Erik!
Tack för all information! Skall se om jag kan få tag på Soldat och teknik även om jag bor utomlands. Jag går och lurar på om polska infanterister typ dessa skulle gå att använda:

http://www.s-model.lap.pl/www2012ang/ar ... aypal.html

Har ni tittat något på hur man kan göra m/10 och m/23 också? Dom hängde väl med åtminstone i början av beredskapen...Trekantshattarna är ju rätt specifikt för svenskarna! Jag har gjort en del försök i 1/56 men inte hittat nåt lämpligt i 1/35...
Skriv svar