Panzer II Luchs (Bara för att det är ets...)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil_Juhl

Panzer II Luchs (Bara för att det är ets...)

Inlägg av Emil_Juhl »

Behöver det inte vara litet...

Men i det här fallet är det litet. Pyttelitet
Tänkte att jag skulle testa Abers berömda verktygsfästen.
Och som tur är hade jag två pågående projekt som fick ställa upp.

Först en Luchs i 1:35

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och det verkade ju fungera. Första fästet tog över en timme men när jag väl lärt mig tekniken så gick det betydligt snabbare.

Nästa projekt är en gammal hederlig Tiger 1

Bild

Bild

Här börjar det bli lite svårare. Skalan är 1:48 den här gången. Och här hade jag allvarliga funderingar på ifall det verkligen var möjligt att få ihop fästet.

Bild

Bild

Bild

Men det gick ju det också.

Slutligen ett litet experiment som jag hållt på med ett tag.
Jag är snål. Och då får man försöka hitta vägar runt de dyra produkterna.
Blacken-It ger ju grymt snygga band men jag tycker att det är lite väl dyrt. Så jag testade med blåneringsvätska istället.
Kanske inte exakt samma effekt men jag gillar det.

Bild

Alla tankar och synpunker är hjärtligt välkomna.
Senast redigerad av Emil_Juhl den 14 jan 2013, 22:47, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Bara för att det är ets behöver det inte vara litet

Inlägg av SvenYoung »

Det var roligt att se dessa äntligen, Emil! Vilket makalöst piller med verktygsfästena, och om det inte hade varit nog med 1/35 så gör du om det i 1/48!

Luchsen är skitkool, gillar målningen och slitaget på inredningen. Kanske för tidigt att påpeka detta, antar att du har sett det själv, men är det en gjutskarv som löper längst manteln?

Snyggt arbete på Tigern också! Måste testa den där blåneringsvätskan :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jajaja, nu vill vi se fungerande verktygsfästen till dina småskaliga svenska objekt... Inte alls imponerad. Inte.

Jo, lite.

Okej då, en hel hoper imponerad!
Stellan Schroeder Englund
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

SvenYoung skrev:Det var roligt att se dessa äntligen, Emil! Vilket makalöst piller med verktygsfästena, och om det inte hade varit nog med 1/35 så gör du om det i 1/48!

Luchsen är skitkool, gillar målningen och slitaget på inredningen. Kanske för tidigt att påpeka detta, antar att du har sett det själv, men är det en gjutskarv som löper längst manteln?

Snyggt arbete på Tigern också! Måste testa den där blåneringsvätskan :-)
Tack Sven!

Det var riktigt pilligt men inte så farligt som man kan tro. Det var mest en fråga om att lära sig hur man skulle hålla delarna. Och bra belysning i arbetsrummet så klart =)
Visst är det en gjutskarv på mateln. Men jag tror att den faktiskt ska vara där. Precis som på en del andra tyska vagnar med gjuten mantel.

Stellan skrev:Jajaja, nu vill vi se fungerande verktygsfästen till dina småskaliga svenska objekt... Inte alls imponerad. Inte.

Jo, lite.

Okej då, en hel hoper imponerad!
Tack Stellan!!

Jag ska kika på den möjligheten =)
Måste bara hitta en teknik som har bätte upplösning än fotoetsning först.
Nästan nere på atomnivå =))
Mvh
Emil Juhl
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Gillar Luchsen även om jag föredrar det"vanliha" tornet, även snyggt med verktygshållarna.

Sedan måste jag också påpeka att det inte finns något som helst hederligt med en Tiger och vad gäller dina "allvarliga funderingar" så gläder det mej eftersom detta tyder på att du är på G att överge djävulens skala! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Öken-Erik skrev:Gillar Luchsen även om jag föredrar det"vanliha" tornet, även snyggt med verktygshållarna.

Sedan måste jag också påpeka att det inte finns något som helst hederligt med en Tiger och vad gäller dina "allvarliga funderingar" så gläder det mej eftersom detta tyder på att du är på G att överge djävulens skala! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Tack Erik!!

Det finns en plan för orginaltornet också. Det kommer nämligen att monteras på en puma. Och den kombinationen förekom i verkligheten till skillnad från den jag valt till Luchsen. Så det blir ett byte rakt av mellan de vagnarna.

Och åter igen Erik, 1:48 är framtiden. Du måste börja blicka framåt och sluta stirra i backspegeln :D
Mvh
Emil Juhl
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Kanske för tidigt att påpeka detta, antar att du har sett det själv, men är det en gjutskarv som löper längst manteln?
The turret on this Luchs is from the Sd.Kfz. 234/2 "Puma", and as Emil says the mold seam is very prominent on this cast mantlet. It was only a paper panzer as far as I know.

It looks very cool Emil. How much of the interior have you done ... or is it only the fighting compartment?

I have never mastered the art of Aber workable clamps .... too much bother in my opinion. Well done.
Griffon have 2 piece clamps that are much much easier to assemble. They can be left open, painted tools placed and closed afterwards.

Is it the ICM or Tasca Luchs? Looks great. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, jag har sett Sdkfz 234an med Luchs tornet på, riktigt cool faktiskt, var det inte så att den var lite halt också, dvs saknade ett hjul på ena sidan ?

Öken-Erik

CU@C4
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Plasticbattle skrev:
Kanske för tidigt att påpeka detta, antar att du har sett det själv, men är det en gjutskarv som löper längst manteln?
The turret on this Luchs is from the Sd.Kfz. 234/2 "Puma", and as Emil says the mold seam is very prominent on this cast mantlet. It was only a paper panzer as far as I know.

It looks very cool Emil. How much of the interior have you done ... or is it only the fighting compartment?

I have never mastered the art of Aber workable clamps .... too much bother in my opinion. Well done.
Griffon have 2 piece clamps that are much much easier to assemble. They can be left open, painted tools placed and closed afterwards.

Is it the ICM or Tasca Luchs? Looks great. :shock:
Stort tack Frank! Jätteroligt att höra!

Jag har gjort inredning till tornet och till det av chassit som kommer vara synligt genom tornluckorna. Så det är absolut ingen komplett inredning.
Eftersom det är en what-if/paperpanzer och det inte verkar finnas någon info om hur pumans torn såg ut invändigt så har jag tagit mig stora friheter i skapandet.
Ska försöka fixa lite mer bilder på inredningen.

Ska slå en kik på Griffons alternativ för framtida projekt. Låter som en intressant lösning.

Det är Tascas modell jag använder. Väldigt fin byggsats. Första gången jag bygger något av deras grejer men absolut inte sista!
Öken-Erik skrev:Jo, jag har sett Sdkfz 234an med Luchs tornet på, riktigt cool faktiskt, var det inte så att den var lite halt också, dvs saknade ett hjul på ena sidan ?

Öken-Erik

CU@C4
Det var mer än jag visste. Jag har bara sett bilden på den här länken:
http://www.network54.com/Forum/47210/th ... en+and+now

Finns det fler bilder på den vagnen?
Mvh
Emil Juhl
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

tror det är samma bild som Erik tänker på om han nu inte har något mer hemligt i gömmorna. Den bilden finns med i en av Panzerwrecks-böckerna och i samma bok är det bild på en 234/4 som saknar ett framhjul. Den vagnen utan framhjul håller jag på att bygga. :)

Men hade även planer på den med Luchs-torn men ser ju att någon hann före :P

/Markus
Skriv svar