AA Draken 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

AA Draken 1/48

Inlägg av Lennart »

Hittade då jag städade igår en bild på den allra första J35 modellen i 1/48 som jag byggde. Det är Arne Anderssons vacumtorkade i skala 1/48, av någon anledning fotad utomhus på en parkering :D Kommer ihåg att det var ett riktigt pyssel med dessa modeller.Gjorde även en Dansk Drake och en J 32./Lennart
Har fixat till bilden något)
Bild
Senast redigerad av Lennart den 14 nov 2012, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: AA Draken 1/48

Inlägg av ecafrze »

Den blev ju riktigt, riktigt fin! Har du kvar den i gömmorna någonstans?
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Lennart

Re: AA Draken 1/48

Inlägg av Lennart »

Tack du Fredrik! Nej tyvärr.Jag gav bort alla mina vacu modeller till en av killarna som hade Hobby Heaven i Borås.Egentligen borde man väl sparat dem.Just denna Drake fick alla detaljer i hjulhusen,och på ställen samt cockpiten.Det var ju i stort sett bara en kropp , vingar och huv i vacusatsen.. Det fanns en SF-35 på ett mycket lågt stativ vid universitetet på den tiden (1983/84).Man kunde ta på hela flygplanet,och krypa inunder och titta. Och jag var dit och fotade varenda pinal i hjulhus och annat.Flygplanet var lättilgängligt,och utsattes för en hel del skadegörelse tyvärr. För övrigt samma maskin som i dag finns på stativet alldeles vid infarten till Kallax flygplats.Men man fixade till den innan montaget/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AA Draken 1/48

Inlägg av Henrik R »

Kul! Har du använt kol14 metoden på fotografiet? Ser ut att vara några bast sen det togs :-)

Har aldrig hört talas om Arnes modeller men det verkar vara en dräpare när man ser panellinjerna på rodret på fenan! Allt var kanske inte bättre förr.
Väl imponerad att det blev en bra modell i slutändan iaf. All heder Lennart!.
Lennart

Re: AA Draken 1/48

Inlägg av Lennart »

Fotot är från Annu Dazumal Henke,därav den gulaktiga patinan. Men mina bilder blir ju gulaktiga i tonen även om det är nytagna !
Panellinjer bah,du skojar.Hade man ramlat ner i ett sånt där krondike ,hade man aldrig orkat kravla sig upp igen.Det var liet kul med de här modellerna,för det var väldigt olika i storlek mellan varven.Det såg nästan ut som uppblåsbara kroppshalvor på vissa . När jag fick hem min fösta SK-60 AA ,satt jag en kvart vid köksbordet och grunnade efter jag öppnat påsen.Vad i jösse namn är detta,skall det kunna bli en SK-60. Jag köpte 6 st och byggde en efter en.Men nr 6 blev bra,inte perfekt.Så fick jag en snille blixt.Fälltanken till en Hasegawa 1/32 Skyhawk skulle nog gå att bygga SK-60 kroppen av.Yes,det blev min finaste SK-60 i 1/72 skalan. Järnhandlarn Sture var på besök en gång,tittade på hyllan med modeller och frågade.Var har du fått tag på en SK-60 modell.Hasegawa sade jag .Snacka om fågeholk,Hasegawa men det har väl inga såna sade Sture.Jo då fortsatte jag.Det gör kroppen till dem,resten får du göra själv. Efter att han begrundat modellen under en lång tid,var jag tvungen att berätta hur det var,och vi fick oss ett gott skratt båda två.Snyggaste SK-60 jag då hade sett,var Connys ,har glömt efternamnet.Det var helt otroligt fina alla hans modeller.
Men Arne Andersson skall ha en eloge för det arbete han lade ner,och han gjorde en insats för att fylla det tomrum som fanns/finns av Svenska modeller.Och någonstans måste man ju börja. Idag får väl hans vacumodeller ses som kuriösa och lite nostalgiska/Lennart
Skriv svar