ibland när jag börjar på ett projekt så undrar jag om det någonsin kommer bli klart (eller ens kan bli klart). Denna idé är en sådan.
Tanken är att bygga ungefär halva Regalskeppet Svärdet under sin sista strid. Poängen med att bygga halva är givetvis all galen detaljering på de olika däcken.

Se ovan min mockup. Måtten är från vraket då de är i samma skala. Tanken är att skära av Svärdet precis bakom förmasten och just innan akterskeppet. Då blir det maximalt med däcksdetaljering.

Bygget blir högt de åtminstone delar av stormasten skall stå kvar.

Att detaljera 4 rader med 10 kanoner i varje är inte hållbart så tanken är att använda speglar och noggrant välja betraktningsvinklar. Se exempel på min testbox ovan.

Kniven visar kameravinkeln på kortet nedan.

Svärdets batteridäck. Figurerna är i skala 1/72 temporärt.

Den långsiktiga visionen är givetvis att kombinera detta med det tidigare vrakbygget till något liknande ovan. Alltså ett akvarie där Svärdet utkämpar sin sista strid på ytan och på botten ligger vraket 350 år senare. Lite då och nu om ni så vill.
Usch vad nervös jag var då jag hängde upp mock-upen i sytråd ovanför det färdigställda vraket i syfte att ta kortet......
Så, då återstår frågan. Konceptet fungerar tror jag. Men blir det klart någon gång?
a) Svärdets sista strid
b) Montaget med vraket?
Jonas