Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av VagnC »

Som de flesta modelbyggare (antar jag) så har man ofta ett antal projekt igång samtidigt då ny inspiration eller kreativitet kommer flygande när man minst anar det! :D
Tyvärr har detta ofta resulterat i halvfärdiga projekt i bygghörnan alternativt halvt ihopslängda saker när man var yngre. Men nu har jag stiftat en liten regel för mig som hittills fungerat förvånansvärt bra (!)

"Du skola icke hava mer än tre projekt igång samtidigt!" ;)

Ofta blir det något fordon i 1/35, allmänt 1/35 samt något i 1/72. Uteslutande i någon form av diorama... På det sättet kan man lixom varva med gott samvete!

Jag skulle gärna vilja dela med mig av mitt senaste avslutade projekt som jag döpt till "Vive La France"! En ögonblicksbild av ett stormningsförsök mellan fransmän och tyskar under första världskriget.
Vissa saker blev jag ruskigt nöjd med och andra mindre nöjd, men samtidigt tycker jag det vore kul att få lite utomstående feedback och åsikter. :?

Lägg gärna upp egna bilder med era projekt som inspiration eller bara för att skryta lite (bara trevligt enligt mig!)


Bild
Test av uppställning och grundarbetet gjort. Jag använde en tavelram 15x15 cm som botten och bytte ut glaset mot ytterliggare en masonitebit. Landskapet är gjort av foamboard och spackel. Därefter gick jag lös på det med skalpellen! ;)

Bild
Figurerna kommer från Airfix och det var ruskigt svårt att rensa gjutresterna på dom! Men någonstans måste man inse sina begränsningar och köpa läget...

Bild
Överlag tog jag bara en figur av varje sort alternativt konverterade lite så det inte skulle se så massproducerat ut.
Bild

Bild
Jag försöker att hitta positioner på de olika figurerna så varje liten del av dioramat bildar små separata historier desto längre man kollar på det...

Bild

Bild
Väldigt tydligt på den här bilden hur extremt dumt gjutna figurerna var. Plasten var så mjuk så det var omöjligt att fila ner den utan endast att skära med MYCKET vass kniv!

Bild
Överblicksbild så jag skulle minnas hur jag ställt upp dom! ;)

Bild
Först lite småsten/sant och sedan svart grundfärg för att de bruna nyanserna skall bli bra...

Bild

Bild
Många trädetaljer blir det... *pust*

Bild
En stund senare... Gjorde en Robert Gustavsson och nyttjade "Fyra nyanser av brunt" + lite flock.

Bild
Artilleriet har missat som vanligt.

Bild
Pincett + Lim + en jäv** massa små träbrädor i skala 1/72 = massa jobb ;)
Men nöjd med resultatet! Dock så fick jag vädra dom rejält då de såg på tok för fräscha ut efter att ögat vant sig.

Bild

Bild
Klart bondens gamla åker hade en stenmur! Den tiden han får lägga på att bygga upp den igen spar han nog vid plöjningen? ;)

Bild
Lite figurer på det!

Bild
Nej jag vet: Alla var blinda under 1914-1918! Ögon spar jag upp till skala 1/35! ;)

Bild
Slutresultatet!

Bild
Förfärad fanbärare... Vilket slöseri med människoliv

Bild
"Spräng kommer!"

Bild
Hoppar på tysken för att hjälpa sin kamrat.

Bild
Fältartist? ;)

Bild
En del tar fångar... en del inte...

Bild
Befälet främst. Uppenbarligen måste tyskarnas kulsprutenäste vara utslaget?

Bild
Soldaten ser att hans chef behöver omedelbar hjälp!

Bild

Bild

Bild
Överblick

Bild
Jag försökte anpassa hudtonen samt färgen på blodet på den tyske kontra den franska soldaten för att visa att tysken hade legat där betydligt längre. Valet att frångå regeln om så lite blod som möjligt samt det faktum att äldre blod är betydligt mörkare/oxiderat var pågrund av att i så liten skala såg det mest ut som att de somnat på slagfältet (!) Men hur jag gör nästa gång får vi se...

Hoppas jag har inspirerat några av er att börja bygga även mindre dion! :) Och att ni lägger upp era egna byggen för inspiration för oss andra. Just nu klurar jag på att använda samma typ av bas (15x15) men istället göra ett romerska fältläger runt 2000 år tidigare i historien, men vad det blir av det märker vi längre fram! :P
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av Joakim Hultman »

Coolt! Första världskriget har en särskild plats i mitt hjärta.

Om jag får lov att föreslå något, så vore det lite smutsigare uniformer. Kanske en svart eller brun wash för att framhäva detaljerna på soldaterna?
Och när vi ändå är igång, varför inte lite mer småskräp och bråten? En hink där, ett trasigt vagnshjul där, e.t.c. Kanske lite klarlack i botten på granathålen för att simulera vatten.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av Johan i Hok »

Hej!
Kul med lite gubbar.
Här är en liten vinjett som jag nog visade på det gamla forumet. Modellproduktionen är tyvärr inte så hög för tillfället. Jag ska kolla om jag inte har lite andra bilder på småvinjetter jag gjort förr.

Bild
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av VagnC »

Joakim: Visst är det intressant! Har ett annat WW1 dio som ligger och bakar till sig i huvudet, men det kommer i framtiden det med! (frågan är när?!?;)

Jag har faktiskt kört med både svart och brun wash (olika delar av figurerna) men kände att bristen på detaljer i figurerna samt gjutresterna förstörde mer än det gjorde nytta, men jag gillar absolut din tanke! :)
Har funderingar på att "skita ner " deras kläder mer från knäna och nedåt däremot, men måste experimentera fram en bra färgmix till det och se om det går att få lite djup på det. Tack för att du uppmärksammade "renheten"! :)

Jag byggde två fordonshinder och lite taggtråd, men kände att det blev för mycket för ögat att hålla reda på... Den känns rätt liten i verkligheten! ;S När jag alternerade och fortsatte med mina figurer i 1/35 kändes det som att bältesspännen och knappar till rockar a var hur stora som helst efter ett tjugotal miniatyrsoldater!

Johan: Nice... Vilket fabrikat är figurerna?
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av Johan i Hok »

Hallå Nicklas!
Gubbarna kommer från Wargames Foundry och är i 28mm skala. Jag hittade dom i en leksaksbutik i Kalmar bland en massa fantasyfigurer. Tillverkaren finns på nätet och gubbarna heter "Homeguard heroes"
Länk:
http://wargamesfoundry.com/historical_r ... ctor_id=12

Johan
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av VagnC »

Johan: Är du ifrån Kalmartrakterna? Kan det varit "Lek och Hobby"?
Är själv uppvuxen i Färjestaden/Kalmar nämligen! :)
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av Johan i Hok »

Det är en liten värld även i cyberrymden! Visst var det "Lek och Hobby" i den gamla lokalen nere i centrum. De ligger väl uppe vid Giraffen nu? Jag hittade deras nya lokaler av en slump då jag skulle titta på hästgrejor med döttrarna för ett par somrar sedan. De hade faktiskt ett riktigt bra utbud av modeller och modelltillbehör även i den nya butiken. Jag läste både styrman och sjökapten i Kalmar så det blev en del besök i Lek och Hobbys lokal på den tiden. Bygger en del i trä och de hade lite lister och annat smått och gott i källaren
Farföräldrarna bodde i Källa så jag är delvis ölänning, men född i Älghult och uppvuxen i Växjötrakten.
Bodde på södra Öland (Stora Frö) när jag läste sjökapten så Färjestaden och Mörbylånga var huvudorter det året ;)

Johan
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av VagnC »

Ja jäklar! :)
Själv började jag bygga flyg när jag var 10-12 år och lekte sönder dom så snart jag kunde (!) ;) Sedan blev det Warhammer Fantasy Battles och senare Warhammer 40K figurspel där jag lärde mig figurmålandet. Men runt gymnasietiden blev det ju lite tabu att "leka" så hobbyn blev lidande tyvärr... Men å andra sidan blev jag ju av med oskulden och en massa andra festliga grejer så man ska väl inte klaga!? ;)

När jag flyttade upp till Stockholm började jag gå till Wentzels och beundra/dregla. Games Workshop låg ju mitt emot så varför inte? :)
Så nu är man fast igen...... och sambon uppmuntrar det t.o.m efter att jag påtalade hur mycket bättre det är att sitta hemma vid bordet och dricka en wiskey istället för att ta den på krogen! ;P
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Diorama i 1/72 - "Vive La France"

Inlägg av Johan i Hok »

Jag tog ett par bilder på mina gamla gubbar i all hast. De röda är norskt fältartilleri från c:a 1760. Började sin tillvaro som österrikiskt artilleri från Revell.
Genomgång före skjutning:
Bild

De blå och grå är 30mm Holger Eriksson karolinerartilleri. Tyvärr börjar formarna till HE:s figurer bli rätt slitna, så näsor i ansiktet har inte alltid gjutit ut i de figurer man får tag på. Det är bara att erkänna att min målningsteknik inte heller lämpar sig för närbilder. Å andra sidan så tycker jag att de ser rätt okej ut när man ser dom i verkligheten.
Skolskjutning:
Bild
Skriv svar