Revells He-219 i 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan C
Namn: Johan Carlbom

Revells He-219 i 1/32

Inlägg av Johan C »

På C4 la jag vantarna på Revells purfärska He-219 i 1/32 och som vanligt går det ju inte att lugna sig utan det måste ju börjas direkt. Hade ju dyrt och heligt lovat mig själv att bygga klart det som stod på byggbordet men den tanken var som bortblåst direkt jag fick kartongen i handen...

Först fick det rensas lite så det över huvud taget gick att plocka fram satsen. Rätt tuff omslagsbild tycker jag!

Bild

Man får en hel del plast för pengarna, måste säga att Revells satser håller en angenäm prisnivå. Fick betala 498:- för denna, vilken annan tillverkare kan hålla den prisnivån på en ny stor 1/32:a? Dekalarket är också mycket fint med fem olika märkningsalternativ.
Bild

Några referenser att gräva sig ner i, har dessutom ett antal tidningsartiklar som säkert kommer väl till pass.
Bild

Hur ser det då ut när man kollar närmare på gjutningarna? Får väl säga att det är sådär, inte top of the line direkt... Det är mängder med gjutskägg på de mindre delarna och man får gå över varje kantyta och slipa till delarna. Tidskrävande och tråkigt... Det är kanske inte vad man väntar sig från en ny sats. Jämförde t.ex. med Revells He-219 och den är mycket bättre i gjutningen. Och den kom för nästan tio år sen :| Men panellinjerna på kropp och vingar ser rätt okej ut, får ta några bilder på det också och lägga ut.

Som vanligt börjar byggandet med cockpiten. Och här är det tyvärr ganska sparsamt med detaljer, det duger inte i den här skalan. En recensent skrev att cockpiten var "spot on", han hade själv krupit omkring i originalet. Tja, han måste ha ett sviktande minne och även glömt kameran hemma den dan... Alla foton som finns publicerade talar emot honom, så jag får nog ta och scratcha en del detaljer så det blir lite mer liv.

Bild

Bild

Hittade också sikten i resin i en gömma, det kan nog komma väl till pass eftersom siktet sitter helt öppet innanför frontrutan och syns väldigt väl. Hoppas det är rätt modell, det har jag inte kollat ännu...
Bild

Fortsättning följer...
/Johan C
Senast redigerad av Johan C den 27 feb 2013, 20:36, redigerad totalt 2 gång.
Johan Carlbom
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Rensa byggbordet! Revells He-219 1/32

Inlägg av Lars Befring »

YAY!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Häftigt! Kommer följa ditt UHUbygge med intresse!
Ska du ha det klassiska mörkerkamoflaget?
Robert A

Inlägg av Robert A »

Jäklar den blir stor.. Bara att fixa nya proppar till den då som ska vara helt fel enligt många.
Nöjer mig själv med tamiyas som legat ett par år :)
Johan C

Inlägg av Johan C »

Henrik R skrev:Häftigt! Kommer följa ditt UHUbygge med intresse!
Ska du ha det klassiska mörkerkamoflaget?
Ja det blir det i någon form. Har inte bestämt mig för vilken individ det blir ännu, och när jag kommer till det har det kanske kommit ut några fler dekalark... ;)
Robert A skrev:Jäklar den blir stor.. Bara att fixa nya proppar till den då som ska vara helt fel enligt många.
Nöjer mig själv med tamiyas som legat ett par år :)
Propparna hade jag inte hört något om att de skulle vara konstiga, det måste jag kolla närmare på. Tack får tipset! Några i resin finns väl inte än?

/Johan C
Johan Carlbom
Robert A

Inlägg av Robert A »

Finns massa trådar på hyperscale om just propparna.
AndersN

Inlägg av AndersN »

Trevligt!
Ses fram emot! :)

Så fort min LHS fått hem den blir det ett inköp!

AIMS och EagleCals har för övrigt redan dekalark ute...
Radub har etsade kylklaffar till de alldeles för släta motorhuvarna också.

/Anders

edit
http://www.wingleader.co.uk/product-p/he219rp.htm
Den boken kan jag rekommendera! ...lite nördig kanske, men det passar mig :)
Kagero har ju en bok till ute i ämnet förresten. Återstår bara att hitta nån som säljer den?
Johan C

Inlägg av Johan C »

Robert A skrev:Finns massa trådar på hyperscale om just propparna.
Tack för tipset Robert, jag brukar inte vara inne på Hyperscales forum så de här diskussionerna hade jag inte sett. Men det verkar som det går att få till hyfsade propellerblad om man slipar lite, kanske inte blir 100% rätt men det duger nog.
AndersN skrev:Trevligt!
Ses fram emot! :)

Så fort min LHS fått hem den blir det ett inköp!

AIMS och EagleCals har för övrigt redan dekalark ute...
Radub har etsade kylklaffar till de alldeles för släta motorhuvarna också.

/Anders

edit
http://www.wingleader.co.uk/product-p/he219rp.htm
Den boken kan jag rekommendera! ...lite nördig kanske, men det passar mig :)
Kagero har ju en bok till ute i ämnet förresten. Återstår bara att hitta nån som säljer den?
Tack Anders! EagleCals har jag redan kikat på men det arket tyckte jag inte gav så mycket jämfört med de alternativen som finns med i satsen. Men AIMS dekaler ska jag ta en titt på!

Radu´s etsade kylklaffar kan ju tillföra en del, där kanske det blir en beställning...

Boken verkar också väldigt intressant, upplägget passar mig med :-)

/Johan C
Johan Carlbom
LarsaQ
Namn: Lars Qvarfordt
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Schysssta spakar, detta ska bli kul att följa.Eftersom min LHS är den samma som Anders så väntas det en jkla stor låda hitåt framöver

Larsa
Johan C

Inlägg av Johan C »

LarsaQ skrev:Schysssta spakar, detta ska bli kul att följa.Eftersom min LHS är den samma som Anders så väntas det en jkla stor låda hitåt framöver

Larsa
Hejsan Lars, kul att du gillar denna maskinen. Bygget kryper framåt men jag får väl lägga upp lite bilder snart ändå. Är det Hobbyhörnan i Norrköping som är er lokala nasare, eller finns det någon vettig hobbyaffär i Linköping nuförtiden?

/Johan C
Johan Carlbom
Skriv svar