Lite på gång och lite avklarat. Feedback önskas!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hampus

Lite på gång och lite avklarat. Feedback önskas!

Inlägg av Hampus »

Lite inför och lite färdigställt och lite snart klart. Feedback önskas.
Jag tycker själv jag har svårt att få djupen i shermanvagnar och vill helst slippa gegga ner allt kring banden. Vet dock inte hur jag ska gå till väga.
Dragon Initial Tiger Leningrad första utgåvan
Bild
Bild
Bild
Bild
M4A1 Sherman Late (Tasca med lite scratch) Återkommer med vädring på band
Bild
Bild
Bild
Bild
Tamiya M4A3E2 med TML front och torn. Även denna inte klar med band. Saknas även packning.
Bild
Bild
Tre vallejo primer senare..
Bild

Mvh Hampus
Stellan
Kontakt:

Re: Lite på gång och lite avklarat. Feedback önskas!

Inlägg av Stellan »

Men det där var väl inte så tokigt. Du har fått till hygliga toner men det är lite svårt att vara mer exakt än så då bilderna är lite svårtydda. Om du vill få med djup i banden så kan du ju smeta ned dem pigment och sedan torka bort det mesta så att det bara liger kvar i de djupaste fördjupningarna. Glöm inte bort hjul och boggies bara. Gillar den svarta och gröna Shermanvagnen, där har du härliga kontraster och en del last som ger ett mer intressant uttryck. Du borde få till mer last på de andra vagnarna, Tigern kanske ska ha mer nyanser i ljuddämparna och variation i träblocket för domkraften. Easy 2:an borde få mer nyanser och last på sig. Varför inte en figur som står ovanpå och röker och ser ut som det är en paus i striderna?
Stellan Schroeder Englund
Rickard B
Namn: Rickard

Inlägg av Rickard B »

Grejen är att jag gillar verkligen dina modeller. Riktigt fina men med viss utvecklingspotential. Med det menar jag lite mer vädring på sina håll. Håller med Stellan ang Tigern. Skulle göra den mer spännande. Istället för pigment eller som ett komplement skulle du kunna lägga lite washer i olika färger typ buff, brun och lite rödbrun för att bryta av lite. Sedan är nog bilderna lite missvisande som bla gör vagnarna lite "plattare än vad de är". (Har ju sett dem i verkligheten=) Vad gäller din svart/gröna sherman så tycker iallafall jag att den är riktigt fin. Det jag skulle göra är att lägga en mörkare wash på packningen för att framhäva den samt lägga tid på vädring av band, hjul boggi och nedre delen i allmänhet. En inspirationskälla skulle kunna vara Andreas Grewins sherman som du hittar bilder på här på hemsidan.
Måste också säga att du har några riktiga godingar som väntar på målning. Ring gärna så kan vi snacka lite.
En allmän sak som ligger i mitt tycke angående målning av modeller är att när man ska bygga en till stor del enfärgad modell. Då måste man jobba med skuggning och färgtoner redan under målningsfasen. Typ ljusare partier. Mörkare nedtill och ljusare upp till. Samt highlighta vissa uppstickande delar, typ luckor och ventiler. Det tycker iallafall jag underlättar kommande washning och vädring. Men detta är säkert inga nyheter...

Hörs!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Glöm inte bort banden heller, många lägger ner massor med jobb på att vädra sina modeller, med chipping, streaks, washer, modulering etc, sen målar de banden jämnt rostbruna. Genast ser modellen ut som en modell.

Bild
Metallytorna som gummihjulen rullar mot är oftast polerade och metallrena. Notera dock att många band har gummiytor på bandlänkarna även på den yta som vetter mot hjulen.

Bild
Samma sak gäller bandtungorna.

Bild
De ytor som ligger an mot underlaget slipas snart till metallrent, även om banden i övrigt är rostiga eller smutsiga.

Bild
Ibland är banden mer eller mindre rena, även om man kör i terräng

Bild
Ibland är alla håligheter fyllda med lera, medan slitytorna är metallblanka.

Bild
Även när banden är inkapslade i riktig blötlera så kan man skymta den metalliska ytan hos slitytorna.

Självklart finns det säkert tillfällen och exempel på när banden är helt enfärgade - men jag tycker att modeller ser mer realistiska och levande ut om man lägger till lite metallisk känsla på banden. Särskilt om man i övrigt jobbat mycket med olika vädringstekniker.

mvh
Erik G
Hampus

Re: Till er som svarat =)

Inlägg av Hampus »

Stora tack! Det var mycket värdefulla tipps. Ska igång med Tigern igen. Där är lite saker som man kommer på nu när man ser bilderna på datorn.
Jag tror Erik har en mycket bra poäng när det gäller band. Hur mycket det gör. Har inte alls tänkt på slitaget på insidan av bandtungorna heller.
Kommer med uppdateringar längre fram.

Mvh Hampus
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Gillar verkligen din grönsvarta Sherman!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Dioramabyggare

Inlägg av Dioramabyggare »

Jag gillar också den grön/svarta Sherman-vagnen massor! Ett "lagom" tunt dammlager "här och där" frampå, bakpå, ovanför banden och på hjulen kanske också kunde vara något?
Skriv svar