English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Här är en bra bild som visar klockslagen som utpyset sker i http://www.airliners.net/photo/0807904/M/ För övrigt är inga plan omotiverat skitiga, hur kul vore det med rena flygplansmodeller?
Sant. Hur tänkte jag där?
Stellan skrev:Ed. ser inga hål eller luckor som motsvarar de klockslag som utpyset sker på den brittiska maskinen http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 373b4cfc03
Nej, men jag förstår vilka du menar. Det fanns bara två på de svenska och de satt inte på samma ställe. Titta noga på bilden så ser du det ena på sidan av motorkåpan. Motsvarande finns på andra sidan, fast strax ovanför vingen. Dvs ungefär klockan 8.30 och klockan 2.30.
Stellan skrev:Ed 2. Hittade detta vid en googling "The exhausts from the engines starting cartridges on the fore part of the engine cowling was "camouflaged" by a painted black tapered triangle. " Se http://www.spyflight.co.uk/tp52.htm. Har inte du några trianglar?
Jodå, men de syns knappt. Och de är rätt långsträckta för att vara trianglar. Men titta på min modell igen, du ser dem i underkanten på motorgondolerna (samma läge på höger- och vänstersidan på båda motorerna). På 52002 på FV-museum återstår endast den lilla svarta panelen runt om dem och på Svedions finns de bara kvar på något ställe. Generellt sett verkar de har behövt bättringsmålas i omgångar, alternativt kom de till efter en tid. Det varierar nämligen väldeliga mellan olika bilder om de finns där eller ej. Men man ser den på bilden på F 3-19, den sitter på motornkåpans nedre del och går från insuget till vingroten.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Ang trianglarna så var det väl just det jag såg på din modell, liksom en retorisk fråga om än luddigt. Så då kanske vi kan dra slutsatsen att det var kinapuffar och inte t-röd som användes. Vore roligt med bilder på svenska motorstarter men det kanske är dåligt med detta då det var typ ett "hemligt" flygplan...
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Ah... Svårt med retoriska frågor... Nåja. Ja, att det var mycket hysch-hysch märks. Det har sällan varit så svårt att hitta ordentliga referensbilder. Det är mest från lite avstånd och på framkroppen. Vad som satt på undersidan verkar ha varit strängt verboten att avbilda.
Lennart

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart »

Fint bygge Björn.Man använde även komprimerad luft vid start av Canberran/Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av magnusf »

Finns en överhängande risk att jag har fel: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffman_engine_starter Här nämns att Canberran använder just krutpatroner för start. Jag gick på att Avon-motorerna i Draken startades med isopropylnitrat!

Hälsningar

Magnus
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Jonny Andersson »

Enligt tidningen KONTAKT nummer 95 så är det krutstart på Tp 52 inget annat / Jonny
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Tack för det svaret, Jonny!

Puff! Wheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiii, klart för start :)
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Och det förklarar helt säkert det sotiga området på framkroppen. Intressant!
Lennart

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart »

Det var tydligen bara vissa som använde sig av komprimerad luft som startmetod. Lennart/Thrust was provided by a pair of 30 kN axial flow Rolls-Royce Avon turbojets. The manufacturer specified that Coffman engine starters should be used to start the engine. An improvised method of starting the engine using compressed air was heavily discouraged by Rolls-Royce, but some operators successfully operated the Canberra's engines in such a manner, the benefit being significant cost savings over cartridges.[26] The aircraft's maximum take-off weight was a little under 25 tonnes.
http://www.spyflight.co.uk/tp52.htm
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Jonny Andersson skrev:Enligt tidningen KONTAKT nummer 95 så är det krutstart på Tp 52 inget annat / Jonny
Har nu sett avsnittet om starten i Kontakt, inget annat än krutstart nämns där.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar