"No Way Home" Ett KV-2 diorama

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

"No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Andreas Grewin »

Nu har jag äntligen kommit så långt att jag kan visa upp mitt första försök till ett diorama. Tanken är att det skall föreställa en rysk KV-2 under reträtt som fastnat på en järnvägsbro under hösten 1941. Scenariot är att en tysk Stuka har bombat bron och besättningen han fly från vagnen innan smällen. Men då de upptäcker att bron är förstörd och vagnen utslagen så inser de att de inte har någon väg hem och kommer bli tyska krigsfångar. Därav titeln "No Way Home".

Självklart har man blivit inspirerad av många modeller i balsa man har sett senaste tiden. Allt ifrån hus, bryggor, och förlista fartyg i balsaträ har gjort att man blev sugen.

Marken under sen är tänkt att det skall vara rysk sumpmark. Får se hur det går :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är ett par bilder jag har haft som inspiration:
Bild
Bild
Bild


Mer bilder finns på min blogg.
Senast redigerad av Andreas Grewin den 03 jan 2014, 22:54, redigerad totalt 2 gång.
Sven-Åke Grufstedt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:44

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Sven-Åke Grufstedt »

Och så sitter jag och piper om min lilla mölla!!!

Fy tusan så häftigt!!!

Fattar du själv egentligen hur duktig du är????

Makalöst!!!

Jag går och gråter nu...

S-Å
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Lars Befring »

SNYGGT!!!!

med tanke på hur dina tidigare modeller har blivit kommer det att bli spännande att se fortsättningen!

Du har en vädringsorgie framför dig med bränt/splittrat trä, sliten järnvägsräls, utslagen stridsvagn och deprimerade ryssar!

Ska vattnet vara stilla eller strömmande? och i vilket medium?

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Henrik R »

Hehe, det där blir kanon! Ett vinnande diorama! Ska bli intressant att följa!
Anders Sköld
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Anders Sköld »

Sweet... Häfftigt =)
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Emil_Juhl »

Grymt!
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av SvenYoung »

Detta kommer att bli hur häftigt som helst, Andreas. Ser redan fram emot slutresultatet.

Som sagt, det blir en vädringsorgie som heter duga, men inga problem för dig - vi har sett vad du kan - nu höjer du ribban ytterliggare :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av molgam »

Hej,

riktigt snyggt och en bra komposition. Jag gillar särskilt han som deppar resp. den melankoliska åskådaren.

Några kommentarer:
Jag saknar lite logiskt slut för blicken när jag tittar på dioramat. Stolpen fyller delvis funktionen. Kanske en antydan till öppet vatten till höger för att tydliggöra att de befinner sig långt från land? Alternativt en del av en flodbank till höger? Tornet riktat bakåt för att markera att de flyr från något och nu är det stopp? Lite idéer.

Sjukt snyggt kommer det bli!

Jonas


Jonas
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Joakim Hultman »

Ivan Failski gör sig bra här. ;)

Bandet som dinglar ned genom träkonstruktionen är en extra fin touch.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack alla för alla vänliga kommentarer!! Sven-Åke du är galen haha :D
molgam skrev:
Några kommentarer:
Jag saknar lite logiskt slut för blicken när jag tittar på dioramat. Stolpen fyller delvis funktionen. Kanske en antydan till öppet vatten till höger för att tydliggöra att de befinner sig långt från land? Alternativt en del av en flodbank till höger? Tornet riktat bakåt för att markera att de flyr från något och nu är det stopp? Lite idéer.
Jonas tack för dina idéer! Du har helt rätt och har faktiskt tänkt att det skall vara lite av en flodbank till höger om dioramat med mer växtlighet och små bäbisträd. Svårt att förklara men jag tror det kommer att hjälpa det skarpa avslutet som bron har just nu.
Lars Befring skrev:Ska vattnet vara stilla eller strömmande? och i vilket medium?
Har inte riktigt bestämt mig ännu och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga för landskapet i botten, men det blir nog ett par testbitar som jag får leka på :) Alla tips mottages tacksamt!
SvenYoung skrev:Som sagt, det blir en vädringsorgie som heter duga, men inga problem för dig - vi har sett vad du kan - nu höjer du ribban ytterliggare
Tack Sven. :) Låter jobbigt att höja ribban haha. Får se hur seriöst jag skall ta det här dioramat, har redan fått många kommentarer på fysiken på det hela ifrån andra håll så kanske bara kör på och tar det hela som ett experiment då jag inte byggt något diorama förut... :roll:
Joakim Hultman skrev:Ivan Failski gör sig bra här.
Haha ja den här killen har minsan inte någon vidare tur i sitt liv. :lol:



Härnäst skall jag detaljera bron med bultar och rälsspikar, sen börja måla.
Skriv svar