"No Way Home" Ett KV-2 diorama

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Lars Befring »

Andreas, jag gillar verkligen känslan av övergivenhet som finns i scenen som den ser ut nu utan strandbank... för mig skulle nog en strand signalera lite mera hopp. Snyggt att använda en järnvägsbro som visar att konstruktionen egentligen tål ordentlig last.

Som sagt ska bli kul att följa!!!
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
BjarneS

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av BjarneS »

Nu är det bara att lägga ner!
Jag har hållit på minst 30 år längre än dig och du bygger redan bättre, kan lova dig att mina första dion var ljusår från det här.

Antar att den är för stor för att släpa med till byggmötet, så om jag kommer måste jag få köra hem dig och uppleva den heliga platsen där miraklen sker.

Bjarne
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Hampus »

Riktigt snyggt! Och som de andra; väntar med spännäning på slutresultatet :)
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack igen för kommentarer! :mrgreen:
BjarneS skrev:Antar att den är för stor för att släpa med till byggmötet, så om jag kommer måste jag få köra hem dig och uppleva den heliga platsen där miraklen sker.
Självklart kan du komma upp och glo på mitt stök till hobbyrum :) Får dock förvarna att det inte finns så mycket att se i modellväg då mer eller mindre allt står på Wentzels.
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Rickard B »

Inte särskilt konstruktivt.... men...
Jäklar vilket coolt dio! Imponerande!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Ulf Lundberg »

Häftig idé.
Jag håller med Jonas förslag.
Jag fattar inte hur man kan ge sig ut på en timrad bro med en 40(?)tons stridsvagn. De måste ha varit desperata. Kan man få fram det i diot?
Kanske genom att vrida tornet som Jonas föreslår.

Uffe
Dennis
Inlägg: 110
Blev medlem: 27 jan 2012, 21:26

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Dennis »

Mycket coolt, tycker om uppllägget.

Kul att se, mer bilder under bygget.

//Dennis
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack igen! :)
Ulf Lundberg skrev:Häftig idé.
Jag håller med Jonas förslag.
Jag fattar inte hur man kan ge sig ut på en timrad bro med en 40(?)tons stridsvagn. De måste ha varit desperata. Kan man få fram det i diot?
Kanske genom att vrida tornet som Jonas föreslår.

Uffe
Tack för kommentaren Uffe!

Då det är en järnvägsbro som höll för att köra långt tyngre tåg som även kan ha pansarvagnar som last så är vikten inget problem. Alla broar stod högt i kurs under kriget och användes flitigt så tycker nog inte att de behöver vara desperata för att använda den. Känner nog också att även om de är under reträtt så behöver det inte betyda att tyskarna är precis bredvid. Utan vill istället ge en känsla av uppgivenhet inför den kommande kapitulationen.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Kalle M »

Dum fråga, kanske, men om tyskarna är en bit bort så borde väl besättningen kunna klättra ner och simma tillbaka de sina för att slippa kapitulera inför tyskarna, eller? Visserligen var det väl litet si och så med simkunskaperna i Sovjetunionen på 1940-talet och jag vet inte alls om det sågs som förräderi eller något annat att lämna sin stridsvagn. Vad jag vet är att det spreds historier i den sovjetiska armén om blodtörstiga fiender. Precis som i motståndarnas arméer, och det var nog lika mycket lögner och fakta på båda sidorna. Vad jag menar är att besättningen kanske skulle söka vägar att slippa kapitulera. Men det kanske du har tänkt på?
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama

Inlägg av Andreas Grewin »

Kalle M skrev:Dum fråga, kanske, men om tyskarna är en bit bort så borde väl besättningen kunna klättra ner och simma tillbaka de sina för att slippa kapitulera inför tyskarna, eller? Visserligen var det väl litet si och så med simkunskaperna i Sovjetunionen på 1940-talet och jag vet inte alls om det sågs som förräderi eller något annat att lämna sin stridsvagn. Vad jag vet är att det spreds historier i den sovjetiska armén om blodtörstiga fiender. Precis som i motståndarnas arméer, och det var nog lika mycket lögner och fakta på båda sidorna. Vad jag menar är att besättningen kanske skulle söka vägar att slippa kapitulera. Men det kanske du har tänkt på?
Hej Kalle!

Tack för dina tankar!

Jag tror dock att jag inte skall försöka förklara närmare, blir bara konstigt. Inget som säger att de i nästa sekund gör precis som du säger.

Så skall nog från och med nu lämna det till betraktaren att fundera kring vad det är som händer / hänt. Har hört flera olika versioner på vad betraktare tror har hänt. Min favorit hittills är nog en teori om tyskvänliga partisaner :)
Skriv svar