Mera snö - Strv 103B

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Anders_Isaksson »

Någon kanske minns att jag en gång i tiden (2004?) postade bilder på min Trumpeter Strv 103B som då var i stort sett målad och vädrad.
Eftersom modellens gummiband är så erbarmligt dåliga ville jag dölja dessa så gott det gick - antingen med snö eller lera.
Jag valde till slut snö och kom en bra bit på vägen. Men sedan åkte bygget tillbaka i lådan och där har den nu legat i snart 10 år... :?

Fick igår för mig att ta fram 103:an för att hur snön egentligen ser ut.
Passade på att ta några bilder för ev framtida snödiskussioner:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som synes har jag försökt mig på att simulera nåt slags snörök baktill på vagnen. Det blev kanske lite grovt?
Kan för allt i världen inte komma ihåg vad jag använde, är dock säker på att färgsprutan var inblandad.

Mycket kvar att göra på denna, men kanske en dag så... :)
Lennart

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Lennart »

Burr burr, ger vibbar av när man satt i S:en och käkade lunch i snuskburken utanför kamerastation efter skjutning.Ser mycket bra ut , fin färg du fått på vagnen/Lennart
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Micke A »

Snöröken tycker jag ser mer än acceptabel ut! Snygg modell för övrigt.

Micke A
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Björn G »

Synd att du inte minns hur du gjorde, för den där snön ser i mina ögon väldigt realistiskt ut.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Andre B. »

Får nog hålla med om att den ser ännu mer realistisk ut idag efter några år. Usch, brrr... ...och fy sjutton för ännu en vinter...
Tycker speciellt hjulen och banden ser bra ut. Snö ovanpå kan man ju diskutera. Snö är ju inget som beter sig logiskt beroende på temperatur och väderlek för övrigt. Minns hur minsveparna såg ut på lovartsidan när jag var i flottan. Gick man över på läsidan så var väderleken något helt annat...
/Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av SvenYoung »

Denna var ju riktigt snygg också, Anders.

Jag gillar verkligen snöröken, ser väldigt realistiskt ut. Försök att komma ihåg hur du gjorde, skulle vara kul att lära sig.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av BjörnK »

Ojojoj... vilak minnen man får... Snön på bakvagnen är "spot on"!!! Hur många gånger han man inte kuskat på inlandsvägarna i snörök och helt plötsligt kommit ikapp en tradare med just den typen av snö packad över baklysen osv... Grymt "naturtroget"! Gräv i minnet och försök komma på hur du gjort...
//B
Bizarre
Inlägg: 394
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:33
Kontakt:

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Bizarre »

cool, is it also with microparticles?
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tack ska ni ha!

Bizarre: ja, det är troligen Micro Balloons blandat med Liquitex Matt Medium även på denna.

Ang snöröken så kan det vara så att jag helt enkelt har använt den vanliga blandningen av ballonger och medium, men då förtunnad med vatten.
Men frågan är om en sån mix blir så pass finfördelad att den går att köra i färgsprutan. :|
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: Mera snö - Strv 103B

Inlägg av Thord Wedman »

Ser riktigt bra ut anders.
Skriv svar