Fortsätter med påbörjade sömntutor.
Plockade fram min Junkers J.10 från Pegasus igen.
Hade klätt insidan av cockpit med hemmagjord korrugering innan det hela somnade in. Arbetet med Junkers F13 fick mej att vilja fortsätta på denna.
En annan Junkers. J.10
En annan Junkers. J.10
Senast redigerad av Björn B den 29 nov 2023, 03:31, redigerad totalt 3 gång.
Re: En annan Junkers
Hur många timmar la du ner på insidan?!
Att du orkar... bra jobbat.
Att du orkar... bra jobbat.
Marko - Plastkrämare
http://www.hobbybokhandeln.biz | http://www.kissarmysweden.net | http://www.h-graphicdesign.se
http://www.hobbybokhandeln.biz | http://www.kissarmysweden.net | http://www.h-graphicdesign.se
Re: En annan Junkers
Snyggt! riktigt udda Junker! AMn ser dom inte ofta byggas.
Re: En annan Junkers. J.10
Arbetet går vidare. Korrugeringen på insidan var inte så svår att göra. Gnugga alu-folie mot plastkorrugering så man får formen och limma sedan på plats i cockpit.
Till detta bygge har jag hittat ett par huvar från Spitfire som ska användas. Jag kan ju inte bygga helt enligt byggbeskrivning.
Dom kapas och limmas på plats
Ändrar lite på formen på den främre huven med Magic Sculp och bygger upp korrugering på den bakre med 0,3mm plaststrips.
Penslar på Tamiya spackel som tunnats ut med etylacetat för att platta till korrugeringen.
Till detta bygge har jag hittat ett par huvar från Spitfire som ska användas. Jag kan ju inte bygga helt enligt byggbeskrivning.
Dom kapas och limmas på plats
Ändrar lite på formen på den främre huven med Magic Sculp och bygger upp korrugering på den bakre med 0,3mm plaststrips.
Penslar på Tamiya spackel som tunnats ut med etylacetat för att platta till korrugeringen.
Senast redigerad av Björn B den 29 nov 2023, 03:32, redigerad totalt 1 gånger.
Re: En annan Junkers. J.10
Gör om, gör rätt. Varför bygga något en gång när man kan göra det två gånger?
Jag fick en kommentar att korrugeringen inte ska vara böjd på den bakre huvdelen. När jag tittade närmare på bilder så kunde jag konstatera att inte bara korrugeringen skulle vara rak, hela huven borde varit det också.
Jag försökte först att fila till delen till rätt form för att sedan kunna limma på korrugerad aluminiumfolie som jag skulle få fram genom att gnugga den mot en Junkers F13 vinge.
Jag hittade en bit 0,1mm tjock rödfärgad aluminium som jag provade att gnugga och det fungerade utmärkt att göra med pekfingernageln.
Att fila till plasthuven gick inte så bra men det visade sig att den nya delen av metall blev så stabil att den inte behövde något stöd under så jag tog bort plastbiten och limmade dit den nya metalldelen istället.
Jag fick en kommentar att korrugeringen inte ska vara böjd på den bakre huvdelen. När jag tittade närmare på bilder så kunde jag konstatera att inte bara korrugeringen skulle vara rak, hela huven borde varit det också.
Jag försökte först att fila till delen till rätt form för att sedan kunna limma på korrugerad aluminiumfolie som jag skulle få fram genom att gnugga den mot en Junkers F13 vinge.
Jag hittade en bit 0,1mm tjock rödfärgad aluminium som jag provade att gnugga och det fungerade utmärkt att göra med pekfingernageln.
Att fila till plasthuven gick inte så bra men det visade sig att den nya delen av metall blev så stabil att den inte behövde något stöd under så jag tog bort plastbiten och limmade dit den nya metalldelen istället.