Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Stellan »

Kort koppel nu! Det ser finemang ut det där, det värsta är väl över?
Stellan Schroeder Englund
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Det där ser ju mycket trevligt ut! Ser inte särskilt flyktbenägen ut. Ser mest ut som att den vill bli färdigbyggd och uppvisad i all sin prakt.

Om den mot förmodan rymmer så kan det i vart fall bli en bra ordvits - "Where is the banana? The banana split!"

Om du har möjlighet att ta några närbilder från olika vinklar på flytkropparna (för oss som måste scratcha egna i 1/72), så skulle jag bli glad. Det är svårt att se exakt hur de är konstruerade på bilder av den riktiga helikoptern.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Kort koppel nu! Det ser finemang ut det där, det värsta är väl över?
Sant. Enda återstående rysaren är huven. Men efter en halvtimmes torrpassning (sant) verkar det faktiskt som om det är möjligt att få de fyra delarna att glida ihop åtminstone någotsånär.

En käck detalj är gallren vid motorns luftintag (de stora på ryggen) som är rejäla fotoetsflak. Efter den nödvändiga omilda behandling när kroppsdelarna monterades ihop, och som krävdes för att bananen skulle vara böjd åt rätt håll, såg de ut som om de var överkörda av en traktor. Skiten fick plockas ut, plattas till och monteras på utifrån. Därav de små PC-remsorna som inte är helt skalenliga men som åtminstone ger ett habilt resultat.

Men den som ska bygga denna bör ha en bättre strategi än jag! Byggbeskrivningen säger att de ska monteras inifrån, men jag är rätt övertygad om att man om man gör rätt från början kan få dit dem utifrån, i slutfasen av bygget.
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 okt 2012, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Björn G skrev:Det där ser ju mycket trevligt ut! Ser inte särskilt flyktbenägen ut. Ser mest ut som att den vill bli färdigbyggd och uppvisad i all sin prakt.

Om den mot förmodan rymmer så kan det i vart fall bli en bra ordvits - "Where is the banana? The banana split!"

Om du har möjlighet att ta några närbilder från olika vinklar på flytkropparna (för oss som måste scratcha egna i 1/72), så skulle jag bli glad. Det är svårt att se exakt hur de är konstruerade på bilder av den riktiga helikoptern.
Hehe! Risken finns väl att den med våld sammanpressade kroppen med tiden resulterar i en Banana Split. Nåja. Fixar närbilder på flytkropparna. De vid hjulen är rätt OK i formen, men en aning för små. (Suck). Den främre är nog rätt i storlek men fel i formen. Och när de gäller passformen är de helt anpassade till byggsatsen i övrigt. :twisted:

Men, slut på gnället nu! Det här är också en rejäl utmaning och förebilden är en av mina absoluta favoriter! Det är tillräcklig drivkraft för att föra det här bygget i hamn.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Snyggt jobbat Björn! Jag har samma modell i hyllan + extragodiset i form av flytkroppar & dekaler. Frågan är om dekalerna stämmer för den blåmålade Hkp1:an. Marinen-texten och emblemet verkar svart på dekalerna vilket de iofs är på den maskin som står på Flygvapenmuseet så so far so good. Men den är väl uppmärkt i efterhand, vet du hur det såg ut när det begav sig, var märkningen svart eller var den blå?

MVH/Pekka
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Per-Erik Hedberg skrev:Snyggt jobbat Björn! Jag har samma modell i hyllan + extragodiset i form av flytkroppar & dekaler. Frågan är om dekalerna stämmer för den blåmålade Hkp1:an. Marinen-texten och emblemet verkar svart på dekalerna vilket de iofs är på den maskin som står på Flygvapenmuseet så so far so good. Men den är väl uppmärkt i efterhand, vet du hur det såg ut när det begav sig, var märkningen svart eller var den blå?

MVH/Pekka
Lycka till! Är ena kroppshalvan lika sned i din låda? När det gäller märkningen var åtminstone emblemet mörkblått. Texten är svart på mitt ark och ska vara så även enligt Karlströms ritning (jo, jag vet...). Det är ju ont om färgbilder, men på en del svartvita jag sett, tycks texten vara något mörkare än emblemet. Någon som vet mer?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Henrik R »

Oj! hårtorken börjar bli rak ser jag! Snart kan man föna 80-tals frillan med den. Jag imponeras av din tålmodighet att fortsätta denna modell utan att bli infantil :-) Jag är lite restruktiv när det gäller Spesnaz Hobby. Vissa S H byggen kunde driva mig till vansinne och vissa(läs Douglas F-3H Demon) drev mig halvt galen bara. Skumt att man plågar sig själv med att göra dessa modeller haha! Inte att förglömma mitt vredesmod till D-558:an som näst intill borde klassas som mord. Jag borde ha fått 10 år bakom galler för det... :lol:
Bild


Hur som, så imponeras jag djupt av dina kunskaper och kommer som sagt följa detta bygge med intresse fram till att den är klar!
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Det lät lovande att höra om dina tankar kring dekalerna. Jag torrpassade kroppshalvorna på min hkp1 och de passade mycket bra så det verkar skilja mellan utgåvorna.

Lycka till med fortsättningen!

/ Pekka
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

På byggupploppet nu. Att få dit stagen för huvudstället var inte det enklaste, men till slut så hamnade de på plats. Inser nu att jag nog varit lite orättvis om flottörernas storlek. De vid huvudstället är nog rätt trots allt, jag trodde ju att de var för små. Men det är nog perspektivet som luras en aning. När jag torrpassar nu ser det rätt ut.

Bild

Helgens stora jobb var annars att fixa till det sista på cockpiten och måla den.

Bild

Det mesta som ser ut som detaljer är scratchat, hela partiet framför pedalerna, baksidan på instrumentpanelen (som var helt slät), dessutom pedalerna vid högersitsen (dvs till vänster på bilden) som har en avvikande form vilket de inte hade i lådan. Saknas gjorde också den övre panelen som fick scratchas.

Bild

Bild

Nu är det inte mycket byggeri kvar! Snart dags för mandomsprovet att få ihop cockpitens glasade ytor.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av MartinN »

Jag tror 01007 känner sig mer hemma här...

Bild

M
Skriv svar