Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Sten Ekedahl skrev:Verkligen snygg Banan! Den har du lyckats riktigt bra med. Vet inte om det är bilderna som inte visar det, men jag saknar piloternas askkoppar (typ ett halvklot) som satt på insidan av huvramen! ;) Det är en av de osannolika detaljerna jag fortfarande minns från ett besök på FVM för många herrans år sedan. :)
De hade ju faktiskt varit roliga att få dit! :) Nåja. Det får väl gå ändå.

Och tack allihop för alla vänliga kommentarer!
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Eriksson »

(Respekt) Rent otäckt snyggt bygge!!!!!!! Björn!

Tänker du ta hem SFF:s Vandringspris för bästa Svenska modell på 08-Open i år med, för den modellen måste ju helt klart ha stora chanser att ta hem det priset i år.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Jocke
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 feb 2013, 16:09

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Jocke »

Paramedic>
Kommer ihåg att jag traskade runt i Kåremos exemplar för en 15-20 år sedan och tyckte också den var stor (och i dåligt skick.. Undrar vad det blev av den..?)

Den bananen hamnade med resten av planen från Kåremo på Gotland.
Den stog utanför det nu nerlagda flygmuseet i Visby (fortfarande lika risig).
Planen från Visby flygmuseum har nu flyttats och samlingen delas,
en del plan står nu i Tingstäde vid försvars museet där, en del flyttatdes till Bunge för att ingå i ett tänkt nytt museum.
vet inte vart Bananen tog vägen dock,
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Öken-Erik »

Har inte sett bygget förrän nu, hur snyggt som helst! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Björn Eriksson skrev:(Respekt) Rent otäckt snyggt bygge!!!!!!! Björn!

Tänker du ta hem SFF:s Vandringspris för bästa Svenska modell på 08-Open i år med, för den modellen måste ju helt klart ha stora chanser att ta hem det priset i år.
Hehe! Visserligen trivs priset jättebra i vitrinen hemma, men jag tror att det blir tufft. Inte minst eftersom jag gissar att det kommer att dyka upp ett gäng hårda konkurrenter från Uppsala! :)

Apropå Kåremomaskinen på Gotland tror jag att det är 01009 som ni syftar på. Och vad jag vet står den just nu och förfaller på Gotland. Trist. Det enda roliga med den här bilden är att den vore en utmaning att bygga ur ett vädrings/dioramasynpunkt. Men i övrigt är det bara trist att se klenoder fara illa. Bilden från nordicrotors.se togs förra sommaren:

Bild

Tack också till Erik! :)
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Paramedic »

Ajdå, vad trist... Kommer ihåg att det var mycket trasig innuti, stoppningen, sönderslagna instrument och så.

Men rätt rolig diorama-idé ja! :)
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av MartinN »

Har jag visat denna? Här fanns det ännu gott hopp om att 01009 skulle få ett gott hem på sin ålderdom. Lägg märke till texten med ljusblått på sidan. OM jag minns rätt står det: "Tillhör flyghistoriska föreningen"

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Å sådan här HKP 1:or står bara och skräpar lite här och där alltså? Har en tomt som behöver lite utfyllnad med något trevligt att titta på :)
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Daniel_A »

Underbart bygge! Snygg förebild, snyggt resultat och mycket intressant att följa resonemang om färger mm.

/Daniel
Skriv svar