Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Andre B. »

Fin helikopter! Blå/vitt ser snyggt ut!

Ingen som är sugen på att bygga Ölands Södra eller Svenska Björn? Borde ha lite koll på vilken fyr det där är... *s*

Mvh. Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Lennart »

Ser ut som Grundkallen tycker jag /Lennart
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

@ Lars: Kassunfyren Grundkallen är helt rätt. Juni 1960. Kn Björn Atterberg med besättning flyger ut ett reportageteam från Teknikens Värld (reportern Stig Nahlbom och fotografen Ulf H. Holmsten) till den relativt nyuppförda fyren, se http://www.ampe.info/trafik/sjo.html.

För fler coola inspirationsbilder på vår överlägset coolaste helikopter rekommenderas http://www.nordicrotors.com/search.php?for=44a. Vad sägs om dessa?

Bild
Bild
Bild

Finns även en hel del närbilder på sidan, vilket ju kan vara intressant för oss byggare!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Andre B. »

Stämmer, kommer ihåg ett reportage i Svensk sjöfartstidning om fyren. Hur den byggdes på land och bogserades ut till Grundkallen. Den är ju lite längre norrut än vad jag brukar vistas med båt.

Blev lite konfunderad över målningen. Den är förvillande lik Svenska Björn. Svart/orange istället för orange/svart, Numera är hela tornet orange på Grundkallen vad jag förstått. Kanske målades hela tornet orange för att inte förväxlas med Svenska Björn. De är inte allt för långt från varandra. Minns berättelser från Gotland runt på 60 och 70-talet då man bara hade radiopejl på fritidsbåtarna. Har hört en del om Utö kvarn... *s*
Man ser ".........LEN" men annars skulle jag nog gärna sagt att det var Svenska Björn. *s*

http://www.fyr.org/SvBjoernRW.htm

Modeller av fyrar är det lite dåligt med i Sverige annars. I Danmark är det många som samlar på just det. Har Ölands Norra ståendes lysande i fönstret (första pris från ett Öland runt en gång i tiden). Har många gånger tänkt bygga Trubaduren, Almagrundet eller Ölands Södra. Skulle vara kul ihop med en helikopter... *ler*

Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Aj då, det var inte meningen att denna fina byggtråd skulle kapas. Björn ber därför Björn om ursäkt för att ha råkat leda in tråden på fyrar, däribland Svenska Björn, och hoppas snart få se fina nya bilder av ditt bygge istället! ;)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Björn G skrev:Aj då, det var inte meningen att denna fina byggtråd skulle kapas. Björn ber därför Björn om ursäkt för att ha råkat leda in tråden på fyrar, däribland Svenska Björn, och hoppas snart få se fina nya bilder av ditt bygge istället! ;)
Äsch, ingen fara. Jag är själv förtjust i fyrar även om jag inte ligger inne med de specialkunskaper som många andra här visar sig ha! Fast jag har i alla fall varit uppe i Vinga. Och fyrar som heter Björn är förstås alltid välkomna i mina trådar. :)

Får väl återta tråden med den här bilden på det som väntar nu. Wish me luck...

Bild

Tack också för bilderna och länktipset! Vad gäller färgen håller jag med om att man inte ska lita på FV-museum i allmänhet vad gäller färger. Och deras Hkp 1 är ju dessutom ommålad. Fast just i det här fallet tror jag inte att de är så fel ute. På en av dina bilder kan man tydligt jämföra den blå med kronmärket och nyanserna där påminner rätt mycket om den i Linköping, dock är den nog en aning för ljus.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Björn Fransson skrev:Får väl återta tråden med den här bilden på det som väntar nu. Wish me luck...

Bild
Hehe! Kallas den bananen så får man nog allt acceptera att den är lite böjd! Lycka till! ;)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Björn G skrev:[
Hehe! Kallas den bananen så får man nog allt acceptera att den är lite böjd! Lycka till! ;)
Tänkte faktiskt samma sak. Får väl skylla mig själv! :) Undrar om alla är sådana eller om jag bara hade otur när jag valde bland kartongerna...
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Vissa modeller bygger man inte, man tämjer dem. Gudarna ska veta att jag sneglar på alla möjliga kartonger i bygghögen, men jag gissar att om jag släpper uppmärksamheten en enda sekund, kommer den här att rymma från byggbordet och aldrig komma tillbaka.

Bild
Skriv svar