Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Snart dags för mandomsprovet: Att få ihop de skeva kroppshalvorna! Men först ska jag peta in bänkarna och de tretton "ryggstödsnäten" som jag pillade ihop i helgen. En utmaning så god som någon! :)
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Så var näten ditpillade. Titta noga, snart försvinner det mesta när kroppen monteras ihop.

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Henrik R »

Det tar sig Björn! Nu blir det spännande när du ska "slå ihop" kroppen! Kommer det att gå smärtfritt tro? :-)
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Den här tråden kommer jag följa med STORT intresse! Har alltid undrat varför man ser så få bananas på forumet (faktiskt ingen förrän nu!) Har själv inte byggt på jättelänge, men har nyligen börjat fuska lite på en i 1/72! Som vanligt blir det en massa pill. Egen tråd följer (förutsatt att jag får tid att bygga i vinter...).

Bild

Vilken färg blir din? Personligen gillar jag den "blå-vita" mest! Löjligt snygg!
Bild

//Björn G
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Jäpp, blåvitt skareva! Har en 72:a i pipen också. Men den får nog vänta lite. Skulle egentligen vilja göra den grön, men då måste jag fixa flytkropparna själv (och nu har jag scratchat nog för ett tag). Det slipper jag här, där har Belcher Bits löst den detaljen.

Snyggt jobb, förresten!!!
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Tack! Jag kontaktade faktiskt Belcher Bits och frågade om han inte tänkte göra flytkroppar i 1/72 också. Han "funderade på det", men det skulle nog dröja. Samtidigt borde de inte vara så himla svåra att fila till. Kanske ett bra tillfälle att testa de däringa 3D-utskrifterna som alla pratar om? Någon som vet hur man i så fall skulle gå tillväga? Kostnad?

Ps. Blev jäkligt sugen på att börja bygga innanmätet nu när jag ser dina bänkrader!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Lars Befring »

å jag blir sugen på en svensk ubåt i 1/72... den du som utskrift!

klart inspirerande byggen båda (även om just bananen ska va fransk)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Annars skulle ju detta kunna bli en snygg 3D-utskrift/diorama! :D
Bild

Jag har inte hittat särskilt många bra färgbilder, och de få jag har hittat ger ganska olika intryck rörande färgen. Från djupt mörkblå, nästan svart, ovansida med en mycket ljus, närmast vit, undersida...

Bild

...till denna, lite mer softa variant. Evenetuellt bör man justera färgerna något för att komma närmare sanningen, men vet inte riktigt åt vilket håll.

Bild

Färgerna på den banan som står på flygvapenmuséum litar jag tyvärr inte alls på.

Någon som vet?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Hin Håle vilken cool bild! var när hur?????

när det gäller färgerna så visar nog bilderna att verkligheten är subjektiv! jag skulle köra närmare bild 3 än två även om kulörerna i "verkligheten" kan vara närmare 2

kronmärkt säger att "samma målning som använts på typen av exempelvis US Air Force" ??? och kulörer Mörkblå, Ljusgrå
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Lennart »

Fin fina detaljer Björn i vanlig ordning.För den som inte vet vad det skall bli ,ser det ut som väntrummet utanför en tvättinrättning med centrifugalpumpad tvättmaskin.
En sån där Laval som Cox monterade i Superpumpern till FDNY under sextiotalet.
Bara damerna på stolarna som fattas . Blir säkert en höjdarmodell som vanligt/Lennart
Skriv svar