Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack Stellan och André! All uppmuntran behövs för att det här bygget ska ros i land. Men nu börjar det ändå kännas att upploppet är nära.

En av fördelarna med ett segt, utdraget bygge är att det hinner komma ut mer eftermarknadsprylar. I det här fallet fixade hovleverantören för det här bygget, Belcher Bits, nya rotorblad som är ett riktigt lyft(!) jämfört med de små klena bladen i lådan. Här har vi också Belcher Bits flytkroppar i målat skick:

Bild

För ett tag sedan var det någon som ville se fler bilder på flytkropparna för att kunna snickra ihop ett par egna i 1/72. Så här kommer några bilder ur olika vinklar:

Bild

Bild

Bild
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn G »

Tusen tack för bilderna, även om den sista ser mer än lovligt suspekt ut (i vart fall om man vänder den lite...! :oops: )
Tyvärr ligger mitt Hkp-1 bygge fortfarande i dvala, så jag njuter av ditt istället! Hoppas komma igång igen, snart! Tack för att du bidrar till kliet i fingrarna!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

:lol: Hade inte en tanke på det, störde mig mest på att bilden hamnade snett. Men nu ser jag vad suddgummit som jag använde som stöd ställer till med. Hehe!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Andre B. »

Hittade den här tråden om bygget av Revell/Italeri's utgåva i 1/72. Ok, det är en tysk maskin så jag har inte en aning om hur tillämpliga ritningarna är till en svensk maskin. Men kanske finns det något matnyttigt där ändå? Vad tror du Björn?

http://www.hyperscale.com/features/2001/h21jt_1.htm

Hur är det med dekaler till svenska maskiner i 1/72. Finns det något tillgängligt av Belcher's utgåva i Sverige? Någon som sett om det finns någon Italeri/Revell utgåva i någon affär här hemma i Sverige? Är ett tag sedan jag såg en Italeri H-21...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant artikel! Mycket av de detaljeringarna som föreslås funkar alldeles utmärkt även på en svensk, inte minst vad gäller cockpit och interiör. Det som avviker är främst undersidan, där bör man kolla referenser. Den svarta radarn (?) har dock alltid funnits, senare tillkom en "låda" på vissa individer strax framför radarn, den syns på min modell. I övrigt är det diverse hänganordningar. Men det spelar också viss roll vilken epok man väljer, utrustningen på undersidan varierade. Senare tillkom också en lång krok under bakkroppen, som jag dock varit lat nog att slippa genom att välja att avbilda min individ innan den sattes dit.

Italeris H-21 är återutgiven rätt nyligen så den borde gå att få tag på utan större problem. Dekaler finns även i 1/72 från Belcher Bits. Kronmärkena är som sagt kassa och divisionssiffran saknas. Denna är heller inte i samma typsnitt som i FV, men om man har lite tur (som jag) kan man hitta en hygglig i dekalarkivet. En annan felaktighet är att det inte är korrekt typsnitt på de mindre siffror som sitter på flygkroppen, innanför fenorna. På arket är de samma som på fenorna, men i verkligheten var de något mer ihoptryckta. Men siffror, emblem och Marinentext är helt OK och dekalerna är dessutom tunna och mycket fina att jobba med.

Kruxet är flytkroppar och i viss mån rotorblad. Flytkropparna har funnits från Daedalus men det är nog lättare att vinna på tips än att få tag på dem. Återstår gör att scratcha eller - betydligt enklare - bygga en tidig Hkp 1. De första åren flög de nämligen utan och då kan man i princip bygga rakt ur lådan. Nosstället är lite annorlunda i infästningen mot kroppen, men inget svårare än att det lätt fixas med lite PC. Obs att dessa bara var blå/grå, under den gröna tiden användes alltid flytkropparna. Det existerar visserligen foton på kärran på Gotland, där de saknas. Men där är jag rätt säker på att de har tagits bort i efterhand.

Rotorbladen är värre. De svenska var raka i bakkanten, inte snedkapade som i lådan. Antingen modifierar man blad från en gammal Airfix Hkp 4 (eller en Fujimi, men det är lite dyrt i överkant...) eller också slipar och spacklar man till dem. Alternativt struntar man i det och är nöjd ändå.

En detalj att tänka på är de bakre landställen. Där finns två varianter, med breda och smala ben.

Breda:

Bild

Smala:

Bild

Tror att benen varierar lite mellan utgåvorna, ibland finns båda med. Egentligen spelar det ingen roll vilken man använder, båda förekom i Sverige, men det gäller att sätta rätt nummer beroende på om man väljer smala eller breda ben. För att krångla till (eller underlätta) verkar vissa individer dessutom ha bytt ben under sin tjänst i Marinen, t ex 01 som jag har sett bilder på med både smala och breda.

I övrigt är det bara att välja rätt fenor, även där finns två varianter, men i det här fallet förekom enbart den ena i FV. Jag har inte byggt Italeris H-21 själv, men har den på hyllan hemma och tycker att den ser bra ut. Vissa delar av detaljeringen är t o m bättre än Special Hobbys 1/48. Funderar fortfarande på hur jag ska göra med flytkropparna, egentligen vill jag bygga en grön den här gången, men är lite tveksam till att fixa till allt själv. Och en blå/grå till känns lite helt lockande just nu. Men kanske blir det senare.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Andre B. »

Roligt att du tyckte att artikeln var intressant. Tyckte med att den bjöd på saker som många andra "reviews" bjuder på. Och kul med en tysk maskin med. Kan månne en tysk och en svensk maskin ha stött på varandra på 60-talet? *ler*

Blå/grå skriver du...
Där ser man hur man uppfattar färger och ljus. Vilka Tamiya färger har du använt dig av?

Jag gillar bilden på "O1:an" (vill minnas att Italeri har de breda benen?). Mycket liv i den. Går Belcher Bits dekaler att få tag i här i Sverige?

http://www.scalemates.com/products/prod ... ?id=127865

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av kallenordlund »

Det där kommer att bli riktigt riktigt snyggt Björn. Detta projekt ror du iland med glans.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Ser jättebra ut! Har samma modell (med extra allt) i hyllan och den lockar. Du gör fantastiskt jobb med dessa udda och lite svåra men framför allt kronmärkta modeller!

Hoppas få se den live i Solna i april!

MVH / Pekka
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! Ja, det här är ett av de trixigaste byggen jag givit mig in på. Och jag som trodde att det skulle vara lätt, två kroppshalvor att smälla ihop och sedan var det klart. :)

Nu är i alla fall det mesta på plats. Har inget nytt foto, men igår lyckades jag få dit flottörerna vid huvudstället. Nu är det bara speglar och lite annat småplock kvar, så om inget oförutsett händer (och vad gäller det här bygget tänker jag inte ropa hej för tidigt...) kommer den absolut med till Solna i april.

André: Jadå, Belcher Bits dekaler finns i Sverige, kolla hos Rebell där jag köpte mina. Plus allt annat resin. Färgerna jag använde var Tamiya XF-8 för det blå, men den var som sagt i mattaste laget och när man sprutar på den känns den på tok för ljus. Men lacken rättar till det efteråt. Det ljusgrå är Gunze 338.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Andre B. »

Tack Björn!

Undrar, var helikoptrarna målade i blått och vitt eller blått och ljusgrått? Ditt bygge har gjort mig rejält sugen på att bygga en likadan maskin. Har tittat lite på ritningar när det gäller Svenska Björn och Alma med. Som Gotland Runt seglare så är tanken rätt kul...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar