Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Blått och ljusgrått är färgerna. Däremot är det svårt med nyanserna, det kryllar inte av färgbilder på de tidiga ettorna. Det finns några i den här tråden, men jag har inte hittat någon exakt angivelse. Men mina färgval ser i mina ögon ut att vara åtminstone hyggligt lika fotona.

Och trot eller ej: Kärran är faktiskt klar nu, ska bara se till att få den fotad. Återkommer snart.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av MartinN »

Hej Björn! Det ser snyggt ut och jag ser fram emot att se den färdig. Det är ju tveksamt om det är till någon hjälp nu men jag hittade faktiskt min lilla souvernir från 01007. Man kan naturligtvis ifrågasätta värdet av ett så gammalt färgprov men här är det i alla fall. Jag kom inte på någon bättre referens än Humbrols färgburkar (som faktiskt inte är uråldriga).

Bild

Martin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Andre B. »

Snygt Martin!

Det kallar jag talande exempel. Sånt ser jag gärna mer av här. Är så mycket mer talande när någon visar ett exempel och inte bara säger att färgen är fel eller tankarna har fel dimension. Du har ingen ljusgrå färgflaga så du kan visa upp ett lika talande exempel när det handlarom den ljusgrå färgen?

En sak som jag tycker är rätt intressant är hur väl färganpassade överdragen för "flottörerna" är. Man undrar nästan om man valde färg på helilkoptern efter färgen på överdragen?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av MartinN »

Hej Andre!
Nej, tyvärr inga fler färgprov på Hkp 1. Hade min profetiska gåva varit lite utvecklad skulle jag förstås tagit lite (= ganska många!) bilder på F9:s firedump när jag och några kompisar var där och lekte i slutet av 60-talet men tyvärr så var jag för liten då. Intresset vaknade inte förrän flera år senare. Till och med då flyg blev spännande tyckte jag ju dessutom att alla dessa DC9:or och Hkp 4:or som for omkring över Säve där jag bodde var rätt trista saker. Och film var dessutom dyrt!

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Där ser man! Ibland har man tur, enligt Humbrol är matt 25 faktiskt samma som Tamiyafärgen som jag använde! Så tack, då vet jag att jag inte är helt fel ute.

Och nu är den som sagt klar! Det blå ser lite mörkare ut, men det är dels ljuset, dels lacken som mörkar ner färgen en aning:

Bild

Ett jäkla slit var det, men till slut blev jag ändå rätt nöjd. Dessutom fick jag betalt för att bygget drog ut på tiden, under byggtiden hann Belcher Bits både ge ut flytkropparna och rotorbladen. Prylar som lyfte kärran rejält, jag gillar den bäst med flytväst.

Bild

Resinet inte bara lyfte kärran, det tynger ner den också. Ordentligt. Inte minst bubblorna runt bakhjulen. Tunga som attan och det enda som håller fast dem är att de är fästa i hjulen. Nästan. När jag lyfte dem första gången ramlade flytkropp, hjul och halva stället av. Så jag fick förstärka allt med en liten extra plastbit så att resinklumpen åtminstone hade viss kontakt med staget.

Bild

Som synes är detta ett bygge som varvat motgångar med visst flyt. Till den senare kategorin hörde att backspeglarna var identiska med den tidiga typ av backspegel som följde med i Academys HKP 4. Så det räckte att fixa till stagen.

Bild

Den som följt den här tråden vet att jag försett innanmätet med übermycket detaljer som naturligtvis knappt syns. Men de finns där... Och skymtar åtminstone en aning här. Att försöka fota motor och kablar bakifrån var däremot omöjligt. Men som sagt... det finns där. Men du som tänker dig att bygga kärran kan bespara dig det jobbet (även om det var riktigt kul att scratcha det, och det är ju ändå det som allt handlar om).

Bild

Rotorhuvudena ser lite väl blanka ut, men de referenser jag hade visade att de faktiskt var de. Så jag skippade torrborstning och vädring här.

Bild

Lite fler närbilder:

Bild

Lite av detaljerna som lades till i cockpit skymtar här:

Bild

Däremot var jag lite lat och valde att avbilda kärran innan den försågs med krok. Någon måtta får det vara. Jag ägnar mig bara åt detaljer som inte syns. :) Avgasrören är förresten vanliga sugrör.

Bild

Undersidan plåtad i vitrinen:

Bild

Jämfört med HKP 2:an ser man hur stor Vertolen är, en rejält maffig sak!

Bild

Sådär. Det var det! Tvåan kom! fyran kom! ettan komI Och sexan kommer så småningom! (Men inte riktigt än.) Tack för titten!
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av MartinN »

Snyggt Björn! Väl värt att vänta på. Jag har faktiskt Italeris H-21 i 1/72 med Daedalus flytkroppar någonstans...

/M
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn G »

Två ord! Sketa-snygg! (det är synnerligen ovanligt att jag tar till sådana kraftuttryck, men det var det värt!)

Grattis till en kanonsnygg modell! Hoppas jag får se den IRL! Ser fram emot 4:an och 10:an också!
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Halelulja så fint!

Sexan ska bli kul att se hur du gör. Hur fixar du dekalerna?
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Erik_G »

Supersnygg helikopter! Vilket kanonjobb.
Man blir lite lockad av den där fyr-bilden. Det skulle bli ett fantastiskt diorama. Finns ettan i 1/144? För min del hade det blivit lite väl stort i 1/48. :-)
Lennart

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Lennart »

Kanonfin HKP 1:a Björn, du har gjort ett riktigt fint jobb med den.Känlsan med detaljer även om det inte alltid syns, är tillfredställande/Lennart
Skriv svar