2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

Mal_Belford skrev:Tackar....

Ska införskaffas....ligger på önskelistan.

Nepp e mkt aktiv götet bara....

Bor i Bromma... Blackeberg ;)
Då har du inte långt till 08-Open i Solna ..... No Excuses ;-)
Hade jag vetat det tidigare så hade jag kunnat ge dig en tillräcklig bunt
med "pinnar att röra i kaffet med" till flygdäcket
/ Robin
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Mal_Belford »

Lol....

Sant.....
Kommer ju göra en till...har ju en A6M2 till i stashen....kanske kör den som en Nakajima tillverkad sådan...så blir ett diobas till ;) Santa Cruz eller Midway...då blir det skitigare....

I gakt med att jag blir mer färdigställd m denna, så sneglar på min Fw190A7 converterad till A8 att fortsätta m den ;)

Samt ber om ursäkt ör kapningen off topic......
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Mal! Då hoppas jag vi ses i Solna!

Äntligen framme vid målningen, det här blir lite långrandigt!

Jag har alltid tyckt RAF-färger är jobbiga och har haft svårt att hitta något som jag tycker funkar "rakt-ur-burken" så jag blev glad när Tamiya kom med färdig Dark Green, Ocean Grey och Medium Sea Grey till sin Spit i 1/32, XF-81, 82 och 83. Jag har varit sugen på att prova dem länge men först nu kommit till skott. Tyvärr gillade jag dem inte alls, det är möjligt att de funkar på en större modell men på mitt stackars färgoffer (Matchbox Spit IX, fick den av kompisen "Fladder" i högstadiet så den har varit med ett tag!) så såg det inte bra ut. För mättade, för mörka och inte rätt i nyanserna heller (eller åtminstone såg de inte ut som jag vill ha dem vilket egentligen är en helt annan sak...). Bleka dem med vitt hjälpte inte heller och jag har inte speciellt mycket Tamiya-färg så att börja bryta med andra färger kändes rätt poänglöst.

Så, ett varv i Google och fram med Gunze-färgerna (två alltid pålitliga konstanter i min modellbyggarvärld) så började jag kolla igenom vad folk därute använder för några hopkok och till slut landade jag i något jag gillade, för den som vill prova så finns receptet här:

DG: 25xH73 10xH303
OG: 10xH335 2xH93 1xH11
MSG: H325

Siffrorna är inte procent utan droppar eller milliliter eller vilken annan bra måttenhet ni diggar. Har ni en Spit i skala 1:1 så multiplicera alla faktorer med lämpligt stort tal och ta fram en hink...

Till slut gjorde jag även på kul ett experiment med colorserver.net där jag genererade färgprover baserad på närmaste FS-matchning enligt denna boken:
Bild

...och landade i det här:
Bild
Längst till vänster är originalmatchningen, de till höger är "digitalt blekta" genom att jag lagt på ett lager vitt med 10 respektive 20% transparens.

Nog om färger (nåja) och mot Spitarna!

Bild
Spittar på pinnar, med min tolkning av OG.

Bild
Och så ett nytt party-trick: Jag har alltid gillat att frihandsmåla: det är kul och jag slipper maska. Tyvärr är inte RAF kamo idealiskt: det är lite för tight och knixigt för att det ska bli riktigt bra så det fick bli maskering denna gång.

I Telford i höstas fick jag tips om en maskeringsfilm som det visade sig gå alldeles utmärkt att få tag på här i Sverige. Minimiorder 3 m på rullen och den är bred som ett vanligt lakan typ. Jag har maskeringsfilm så att jag klarar mig milleniet ut... Kostade 300 spänn eller så inklusive frakt så det är mer en fråga om lagerhållning än om pengar :) !

Jag kopierade Xtradecals instruktionsark till rätt storlek, petade in det mellan filmen och bärarpappret och plockade fram nästa Telford-fynd: en helt magisk svivelkniv! Den säljs mest till skolor och scrapbookare men den är nog tillåten även inom modellbygget... Det var hur smidigt som helst att skära ut maskerna!

Bild
Första uppsättningen masker på plats! Spökrundlarna kommer från skrivarbläcket som färgade av sig på filmen, som en extra bonus så underlättar det placeringen!

Bild
Vingar och stabbar klara. Strategin från början var plana ytor maskade och krokiga ytor frihand men det slutade med masker på alltihopa.

Bild
Kroppen klar för målning, jag fick fuska med en liten tejpbit på nosen... Maskeringsfilmen är betydligt mindre klistrig än tejp (stora tejpytor är rätt jobbiga att avmaska) och styvare så den måste vara skuren till form, det går inte att böja den på plats. Dem går inte heller att skära på plats på modellen, den är lite för svårskuren för det och risken är nog stor att man förstör underlaget då.

Bild
Till slut, två färdigkamouflerade Spitar lagom till läggdags igår. De är väldigt identiska (självklart använde kungen av latmaskar samma masker till båda) men jag räknar med att märkning och vädring kan bryta upp enäggslooken tillräckligt för att den inte ska vara alltför störande...

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av aln63 »

Det ser snyggt ut men den där kniven ser ju helmysko ur!!! :geek:
Jag begriper inte riktigt hur man använder den och kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara enklare än att skära med skalpell.
Den där maskerinsfilmen blev jag nyfiken på. Är den självhäftande? Sitter den löst/hårt? Lämnar den limrester?

/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Kniven : du får tro mig på mitt ord och skaffa en själv alternativt kämpa på med din skalpell ända till graven☺!

Filmen : din brevlåda. På tisdag. Be there!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Ja jissicken, dylik kniv användes av undertecknad som grafiker på det kolorerade åttitalet. Nu gör man friläggningar i datorn på ett kick men då var det handarbete och maskfilm som gällde.

Kul att se att det går framåt med bygget.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Du får berätta mer om det där över en öl någon gång, jag är alltid lika fascinerad av filmaffischer och annat som gjorts innan Photoshop tog över världen :) !

Bild
Maskeringsfilmen erbjuder inte alltid omedelbar frälsning, ibland måste gula klibbet fram lik förbaskat...

Bild
Och här är det mesta av målningen avklarad, hann till och med ett tunt lager klarlack inför dekalerna idag.

Jag har förresten lugnat mig lite med reglarna i Lightroom nu, jag inser att färgerna ser lite vilda ut i några av mina tidigare inlägg! Det här är rätt mycket som jag tycker det ser ut. Med mina ögon och på min skärm...

Hälsningar

Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av easy_company »

Ser bra ut Magnus! Fränt kamouflage det blir :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Mal_Belford »

Jag föredrar de blektare...iom skalan ändras o allt blir "färgfattigare" samt utrymme för vädring m washer....o få allt poppa ut fint.....

oxå allt annat ser kalas ut på "pinnstället" ska bli kul o se allt komma på plats, är mkt nyfiken på skilnaderna mella de olika modellerna side by side....
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Henrik! Tack för det! Ska vädra rätt ordentligt också så det inte ser så polerat ut...

Mal! Drar man upp färgmättnaden till 30 så får man skylla sig själv :) ! Gillar du de sista bilderna så gillar du nog dem i verkligheten också!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar