2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Henrik R »

Ja,tusan! Helt klart en värdig klassegrare i 1/72. Vi hann visserligen inte med att prata ordentligt på 08, vilket jag tycker var synd, men jag säger det igen, hatten av för ett mästerverk Magnus!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Tack för det!

Henrik! Känns knappt som om jag hann prata med någon överhuvudtaget :) ! Och inte såg jag alla modellerna heller trots att jag var på plats från morgon till kväll hela helgen!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Satte precis ihop och målade Airfix Spitfire'n. Valde dock att måla den i silver istället. Kändes som ett helt lagom "weekend projekt" där man inte snubblar på mönster och kulörer. Vi sidan av en metallren Mustang ser den silvermålade spitfire'n ut som en färgglad racerbil... ! :-)

Får säga att jag gillade modellen även om jag kanske kände inredningen överdriven. Hade nog mer uppskattat ett par säkerhetsbälten än själva underredet i cockpit. Tyckte även bättre om linjeringen som var mer i stil med Airfix Mustang än deras Spitfire Mk I/II.

Tack för att du gav möjligheten att följa dina byggen. Det var helt klart inspirerande!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Kul att du gillade dem Andre och jag håller helt och hållet med: Airfix 22/24 är en helt perfekt modell för ett snabbygge, speciellt i sillver!

Silverfärgad toppade länge listan för mig men det blev till slut kamo i alla fall eftersom jag var nyfiken på hur mycket de två modellerna skulle skilja i utseende när de var så att säga "jämförbart" målade. Eftersom propellern och huven är densamma på båda (Airfix propellrar och Falcons huvar) så blev de ändå förvånansvärt lika!

Bälten är rätt enkla att göra av tejp men jag kan hålla med om att man inte ser så mycket av inredningen - däremot tror jag att det är så att det är viktigt för många byggare fast man inte ser något!

Har inte byggt Airfix Mk I/II än men har den på hyllan. Annars är nog den av Airfix nya modeller med finast panellinjer deras Mk IX - den är å andra sidan kraftigt förenklad i cockpit (ingen inredning alls) och landställsben hopgjutna med luckorna (låter dumt men syns inte alls i slutresultatet och gör livet bra mycket enklare!).

Skickar med en bild på min IX:
Bild

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Det är lite konstigt att Airfix inte haft en bättre "logistik" när det gäller inredningarna till alla Spitfiremodeller de gett ut. Det borde vara enkelt att använda samma till alla ungefär som när det gäller piloter. Så jo, deras Mk IX har en anmärkningvärt enkel inredning. Har både Mk IX och en Mk I/II ligggande. Tänkte försöka fylla upp de diken som finns på sidorna bakom cockpit på Mk I/II då de är djupare än på en Matchbox modell. Kanhända gör jag som du och köper en 22'a till och använder som reervdelsmodell. Behöver kylare till min Academy Spitfire bland annat. Och landningställen och inredningen kanske funkar till IX'n...

Tanken är att bygga en Douglas Bader maskin att ha bredvid en Johnnie Johnson. :)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
VolshebNik
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 aug 2012, 12:50
Namn: Nikolaj
Ort: Riga, Latvia

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av VolshebNik »

Thank you for these models, Magnus!

Those inspired me in Stockholm to build mine Airfix. It's finished day ago and for some reason I found this thread only now :)
Heh..
Airfix Mk 24

Xtrakit Mk 22

More pictures form Model Expo 08 2015
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Min Spitfire 22:a som dina byggen inspirerade till Magnus...

Bild

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Nik! If you get to read this after all this time: thanks a lot!

André! Kul att kunna vara till inspiration för någon! Jag funderade länge på en silvermålad men landade till slut i kamot i alla fall eftersom jag ville se hur stor skillnad man såg på modellerna och då skulle så olika målningsscheman blanda bort korten för mycket tyckte jag... Och två silver ville jag inte ha :-) ! Tillägg: det där har jag redan skrivit en gång om ovan, ursäkta att jag är tjatig :) !

Gör färdigt!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Göra färdigt? Hemska tanke! Ofärdiga modeller skänker mer underhållning under den tid de byggs än någonsin de gör som färdigbyggda! *s*
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Lennart 12 »

Vackra Spitar Magnus, din IX är superb. Gillar verkligen den målningen //Lennart
Skriv svar