2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:
Björn! Vertol mot Spitfire? Utgången borde vara given tycker jag. Men så fel man hade. Igen...
Sant. Men logiska och kloka byggval har aldrig varit min starka sida. Men ditt bygge inspirerar mig förhoppningsvis till att ta mitt förnuft till fånga!
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Niklas »

Magnus, hur många kronmärken vill du jag ska skicka till dig..? ;p

Skämt åsido, visst är det härligt när man har lite inspiration!? Ser fram emot detta, och recensionen på Airfix Spit. Mustangen fick dom ju till rätt bra, måste jag säga. :)

Mvh,
Niklas
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Jaha, nu blev jag "tvungen" att införskaffa en Airfix 22:a jag med.
Hittade en på Wentzels idag... sagt och gjort mao. :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Jag är ingen what-if-kille, tyvärr! Annars tack för erbjudandet om dekaler.

Anders! Trevligt! Några speciella byggplaner? Jag har dekaler över från Xtradecal om du vill ha!

Lite färdigmålad inredning med remmar av äkta tejp...
Bild

Bild

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Verkar gå fort framåt!
magnusf skrev: ...
Anders! Trevligt! Några speciella byggplaner? Jag har dekaler över från Xtradecal om du vill ha!
...
Tackar för erbjudandet, Magnus! Planer finns ju alltid, men du vet ju hur det är. :roll:
Hade i alla fall tänkt mig en maskin i aluminium för att testa Tamiyas TS-färger rakt ur sprayburken.
Så har du något kul märkningsalternativ för en sådan så är jag intresserad! Ingen brådska dock.

Men jag noterade att 22:an har ett väl tilltaget ark med dekaler från Cartograf och deras dekaler brukar ju vara fina, eller?
Airfix Pr XIX har ju å andra sidan nåt standard-Airfix-miniark som ju är direkt avtändande. Hade tänkt bygga mig en S31 men var finna dekaler till en sån?
Sorry, nu svävade jag ut från ämnet...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Spitfire-dekaler finns från Flying Colors men vad jag har förstått så verkar de ha åldrats och är knepiga att använda. Sedan tror jag RB har sådana på gång och funkar de som Mustang-dekalerna är de väl värda att vänta på!

Det finns ett par fina silver-spitar på arket, jag väljer en lämplig till dig (som av konkurrens-skäl bara är nästan lika snygg son den jag tänker bygga...).

/M
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Låter ju jättebra om RB filar på dekaler till S31, hoppas att de dyker upp framöver.
Har beställt Pavlas prylar till XIX så den lär ändå ta sin tid att få ihop.
magnusf skrev: ...
Det finns ett par fina silver-spitar på arket, jag väljer en lämplig till dig (som av konkurrens-skäl bara är nästan lika snygg son den jag tänker bygga...).
Kanon, då ska jag nog se till att komma igång med min 22 - inget extra jox där!

/Anders
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Kom bara ihåg att de inte var plåtrena, utan målade i silverfärg.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Sten Ekedahl skrev:Kom bara ihåg att de inte var plåtrena, utan målade i silverfärg.
Tack Sten, det är noterat. Då blir det ju ännu smidigare att använda Tamiyas TS/AS-färger. :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

En av originalmärkningarna på Airfix-arket är en silver-22:a från RAF Turnhouse (Edinburgh), kan den tänkas duga? Det visade sig nämligen att det på Xtradecal-arket endast finns en silverfärgad och den behöver jag själv :-)

Rickard har varit ute för det här ett par gånger på sistone: jag lovar bort dekaler som jag inte har :-) , nu fortsätter det med dig Anders :-) !

Vill du göra en camo-kärra så finns det betydligt mer kvar att ta av, ett helt gäng RAuxAF-maskiner att välja mellan!

/M
Skriv svar