2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

Tja, akryl-monomerer (som ska härdas till polymerer) kan det finnas i både lackfärger som späds med diverse olika förtunning och man kan ha akryl i färg som späds med vatten. Sen kan man ju fundera över vad som ingår i "levelling thinner" ....
Det intressanta för mig är vad det egentligen är för något i lösningsmedlet. Är det helt ofarligt eller innehåller det ämnen med
långa namn.

http://paulbudzik.com/tools-techniques/ ... paint.html
"The use of lacquer thinners for acrylics is logical if we realize that as petroleum distillates, these thinners are sort of the "antidote" to polymers. They dissolve, rather than suspend them. This chemical reaction has the effect of eliminating the micro spheres that can impede the flow of paint inside your airbrush. Additionally, the viscosity of lacquer thinner is higher than that of water or isopropyl alcohol (just as isopropyl alcohol is higher than that of water).

Why doesn't Tamiya just tell you this? Well, acrylic modeling paint is a bit of a big deal because it is supposed to be mostly, or completely non-toxic. This is a big marketing tool for attracting children to the hobby. Having two paint lines and their respective thinners, one non-toxic and the other "not," makes selling them easier."

http://www.network54.com/Forum/112088/t ... s+question!
"The formulation is now 'nearly' assessable!

The 'solvent system', is as you say:-

Water 55%
Secondary Butanol 20%
Normal Propyl Alcohol 15%
3-methyl-3-methoxy Butanol 10%

But!! 'According to 'Section II - Hazardous Ingedients', 'solvents' represent 99.85% of the total formulation composition and 0.15% is represented as 'additives'.

It is this 0.15% that I believe is critical to the overall formulation as I contend that this percentage represents the detergent/surfactants that I have mentioned in my earlier postings. Although this might be considered as a very small percentage of the total compostion, it is the particular type of detergent/surfactant that will result in nice smooth airbrush paint films to be laid down on our model surfaces. I have re-calculated the overall formulation, on a percentage basis, and including the 'solvent system' and the 'additives' content. This would be:

Water 54.9175%
Secondary Butanol 19.9700%
Normal Propyl Alcohol 14.9775%
3-methyl-3-methoxy Butanol 9.9850%
Additives 0.1500% (of which there may be more than one!)
TOTAL 100.0000%
"
;-)
/ Guben i Låddan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Tror inte levelling thinner är "ofarligt" (det luktar "thinner"), å andra sidan så är det små mängder jag hanterar.

Gunze går att späda hjälpligt med vatten, rätt bra med diverse alkoholer, och riktigt bra med etylacetat och "thinner" av olika sorter. Jag har fastnat för "levelling thinner" för att jag upplever att färgen härdar "på riktigt" med detta lösningsmedel, samtidigt kan jag fortfarande använda T-röd för att göra rent sprutan (och det är i den delen av processen som de stora mängderna lösningsmedel av vilket slag man nu väljer går åt).

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

"Det är mängden som gör det" :D
eller små mängder i våra användningsfall :-)
Sen ska man väl se till att "komma ut ur garderoben" och ha bra ventilation :D
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Mahatma G »

Robin Nilsson skrev:...
Water 54.9175%
...
:roll:
Jag blir alltid mycket misstänksam när jag ser att antalet signifikanta siffror plötsligt och oförklarligt ökar från två till sex. I bästa fall brukar det innebära cirkelbevis, i sämsta fall att personen ifråga inte har greppat ens den mest elementära fysikaliska tillämpningen av matematik. I det här fallet tyder det mesta på att det är det sistnämnda alternativet som synes vara aktuellt.

Den korta versionen hade helt enkelt kunnat vara att "akryl" huvudsakligen är ett försäljningsargument. Personligen struntar jag fullkomligt i vad en färg kallar sig. Jag går efter andemeningen i det gamla talesättet (vilket verkar finnas i otaliga varíanter) "Om den ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka, då är det en anka - även om den kallar sig för en svan."
/G
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Mahatma G »

magnusf skrev:... samtidigt kan jag fortfarande använda T-röd för att göra rent sprutan ...
Japp, det är en av de stora fördelarna med alkoholer, att kunna lösa såväl vattenbaserade som organiska ämnen. Synd bara att det inte finns någon billig T-vit, den där röda färgen märks om man späder vit färg med T-röd. :(
/G
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Mahatma G skrev:
magnusf skrev:... samtidigt kan jag fortfarande använda T-röd för att göra rent sprutan ...
Japp, det är en av de stora fördelarna med alkoholer, att kunna lösa såväl vattenbaserade som organiska ämnen. Synd bara att det inte finns någon billig T-vit, den där röda färgen märks om man späder vit färg med T-röd. :(
Vi hade en kille i föreningen som ibland hade ärende till Vitryssland. Där köpte han T-vit för motsvarande fem kronor litern som han använde att späda färg med :) !

M
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

"Jahaja! Hur står det till här då ! Vad är det i de där flaskorna! Något att förtulla kanske ?! "
"Vadå ? Jaså de där flaskorna .... Det är T-Vit som jag ska späda färg och
rengöra min airbrush med ... hehe ...Fungerar jättebra med Tamiya akrylfärg .....ahem ....jooo ..."
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Ytterligare några små myrsteg på väg...

Bild
En sväng sidenmatt lack på båda modellerna som förberedelse för vädringen...

Bild
...och så är feting-kylarna till slut på plats också. Vet inte varför jag väntade med dem, om inte annat så gjorde det maskeringen av hjulbrunnarna mycket enklare!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Inte den brottaruppdatering jag hade hoppats på tyvärr men detta är vad som erbjuds ikväll...

Bild
Jag har alltid diggat Roy Sutherland's prylar ända sedan han startade som "Cooper Details" för drygt 20 år sedan, min 262 från 1994 har en av hans cockpitar. De här Spitfire-hjulen är lika fina!

Bild
Monterade för primer...

Bild
...och primade...

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det beigefärgade resinet lyser igenom i "hålen" ;-)
Skriv svar