2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Nåja, tycker ändå att det ser ordentligt välordnat ut. Vågar knappt lägga ut en bild på hur det ser ut hos mig... :)

En fundering bara: Varför målade du inte det vita bandet först och de svarta sedan? Förmodar att du har en tanke med det. Känns som om det hade varit en gnutta enklare maskering då (dvs man hade inte behövt vara lika noga med det vita). Å andra sidan vet jag ju att du har en betydligt mer tolerant inställning till det där med maskering än jag...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Björn! Det fanns faktiskt en tanke (eller något...). Jag ville ha den bakre linjen på rätt ställe så därför blev det att jag började med de svarta, att maska den vita var rätt enkelt efteråt! Fast på Aeroscale är de taskiga mest hela tiden mot mig för att jag maskar i konstig ordning (jag har alltid målat undersidan sist vilket tydligen ingen annan gör) så det är säkert lite halvknäppt detta också. Don't try this at home osv...

De sitter fortfarande och häckar på sina tandpetare men det närmar sig avslut snart...

Bild
De stora dekalerna på plats, lite stencilling kvar. Jag ska försöka maska mycket mer av de stora dekalerna i fortsättningen, de är tjorviga att hantera och det blir aldrig riktigt 100 bra tycker jag...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Konstig maskning eller inte, jädrans snyggt blir det i alla fall.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Daniel_A »

Björn Fransson skrev:Konstig maskning eller inte, jädrans snyggt blir det i alla fall.
Gör det enkelt för mig själv och instämmer med föregående talare.

/Daniel
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
En till liten materialfråga.
Vad använder du för klarlack (det ser väldigt blankt och fint ut)?

Jag frågar för att jag själv inte riktigt får till det. Själv har jag mestadels använt tamiyas klarlack förtunnat med tamiya tinner.
Resultatet blir OK men det är nästan omöjligt att inte få lite apelsinskal. Med lite slipning med micromesh och ett tunt avslutande lager klar brukar det bli bra. Det vore dock bättre om jag kunde hitta en klarlack som flyter ut bättre. Några tips?

/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Björn och Daniel! Tack!

Anders! Ena lackade med Tamiya, den andra med Gunze, i båda fallen spädda med Gunzes "levelling thinner". Tamiya blir bäst (glansen lika men Tamiya hårdare och tåligare) så den kommer jag att satsa på i fortsättningen. Har inga supertips egentligen mer än ha i blanklack även i färgen så att man börjar från en lite blankare yta redan där, mycket thinner, ganska lågt tryck och våga måla lite "blötare".

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av aln63 »

Är inte Gunzes "levelling tinner" till för lackfärger?
/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

aln63 skrev:Är inte Gunzes "levelling tinner" till för lackfärger?
/Anders
Funkar alldeles utmärkt till akrylerna (både Tamiyas och Gunzes) också!

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns väl vissa tveksamheter angående vilken sorts färg som Tamiyas "akryl" är egentligen .... huvudsaken är att det fungerar ;-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Robin Nilsson skrev:Det finns väl vissa tveksamheter angående vilken sorts färg som Tamiyas "akryl" är egentligen .... huvudsaken är att det fungerar ;-)
Det ÄR akrylfärger rent kemiskt sedan kan man få tveka hur mycket som helst om detta, det är upp till var och en (jag visste att detta skulle dyka upp som gubben ur lådan, jag borde skrivit "det vi allmänt kallar akrylfärger").

Hälsningar

Magnus
Skriv svar