2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Mal_Belford »

Grövskt snyggt jobbat verkligen.....

Jag gillar dem *stark* kointrasterna...verkligen....

Sen spinnerna....det låter jag nån annan ta...kan ingenting om spittar eller för övrigt för den delen med...läser på dem jag bygger....och tolkar Mals Way.....
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Tack för kommentarerna! Ska anstränga mig ett sista ryck så de blir klara till helgen!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Det hoppas vi verkligen. Vill se! Bit ihop! Kämpa! :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Henrik R »

Jo då där är balla som fasen! jag hoppas verkligen att dem blir klara till 08-open :-)
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Mahatma G »

Efter att nu ha sett dem i verkligheten vill jag säga att fotona inte har gjort modellerna rättvisa, samt att på något sätt så ser Airfix-spitten märkbart bättre ut i linjer och former, på något obegripligt sätt som inte riktigt går att sätta fingret på.
Jag är smått frestad att ta itu med den jag har liggandes på hyllan... :)
/G
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stort tack alla för vänliga kommentarer, och kul att du gillade dem Göran! Klart den du har på hyllan förtjänar byggas, det är inget komplicerat bygge om man skärper sig lite mer än vad jag gjorde (vilket inte är så svårt...).

Jag har inte uppdaterat så ofta på sista tiden utan försökt lägga den begränsade byggtiden vid arbetsbänken istället för vid datorn men här kommer en sista färdig-post!

Xtrakit Spitfire 22:

Bild

Bild

Bild

Bild

Airfix Spitfire 24:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och så båda tillsammans:
Bild

Bild
Jag tycker själv att skillnaderna mellan byggsatserna syns mycket tydligare på bilderna ovan än vad de gör i verkligheten.

För de som följt med i bygget så har ni nog insett att jag inte är så himla såld på Xtrakit-spiten (eller reinkarnationerna från Special Hobby). Xtrakit-modellen ser "svullen" ut över nosen, linjerna finns där i verkligheten men formerna känns kraftigt överdrivna. Airfixen är snarare lite åt det spinkiga hållet...

Jag använde Falcon-huvar på bägge och jag tror det hjälper till mycket för att utjämna de visuella skillnaderna. På slutet så skaffade jag dessutom en Airfix till för att sno propellern från (något icke-intuitivt, jag skulle kanske helt enkelt skrotat Xtrakiten och byggt en komplett andra Airfix istället men är man född envis så...).

Kamouflaget bryter även det upp konturerna, jag tror att man sett skillnaderna mycket tydligare om jag gjort två silverfärgade maskiner.

Jag åkte även på en del helt onödiga problem på grund av ren slöhet (kollar man instruktionerna så behöver man inte bryta loss och limma om luckorna till landställen till exempel, och det var inte det enda som hände...) och dålig research (kamomönstret finns nog i alla fall i tio böcker som står bakom ryggen på mig) men det är klart, det hade ju inte gjort något om Xtradecals artwork-snubbe skärpt sig lite till att börja med...

Jag lyckades knipa en klasseger med Airfixen på Modellexpo 08-Open vilket jag själv (som stirrat mig blind på de skavanker jag vet finns) inte väntade, ovanpå allt så fick jag dessutom Jens Lindells specialpris (lite för modellen och mycket för bloggandet förstod jag :) ) vilket jag också blev mycket glad över!

Innan nästa tävling så ska jag piffa lite till med mer olje- och bränslespill och kanske lite annat trimmande också...

Tack för att ni hängt med och kommenterat!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Joakim Hultman »

Snyggt! De var riktigt trevliga att se i verkligheten också.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Jag har redan berömt dem live, men vill ändå passa på att dunka Magnus lite mer i ryggen. Något som jag naturligtvis aldrig skulle gjort om det inte varit så otroligt välförtjänt som det är nu. I synnerhet inte med tanke på resultatet i 1/144-klassen.

Men att få en 1/72:a att lyfta till att bli en riktigt trovärdig miniatyr av originalet är inte lätt. Det är betydligt enklare i 1/48, men i 1/72 gör den lilla skalan att känslan lätt blir "plastmodell" istället för perfekt avbild. Många modeller, inte minst mina egna, lyfter sällan i den skalan. Själv tycker jag egentligen bara att jag lyckats riktigt en gång, med min S 32C Lansen. Nimroden har ju fått en del beröm också, men dess storlek gör det enklare att få till känslan.

Men du har verkligen lyckats med dessa två, framför allt med Airfixen. Finishen är i absolut toppklass och detaljnivån oerhört välbalanserad. Greppet med vacumhuvar var klockrent, där fick du även bort känslan av leksak som öppna, tjocka, injektionsgjutna huvar ger i 1/72. Egentligen är det omöjligt att ha en sådan i öppet läge och få till rätt känsla. Lägg därtill en grymt krispig målning där din sjuka fascination för maskering verkligen firar enorma triumfer, den är rakt igenom klockren.

Så hatten av för detta bygge! Det enda som är lite synd med dem är att de snodde uppmärksamheten från ett annat Fridsellskt mästerverk, den lilla japanen som stod mellan dem. Men det kanske byggaren står ut med.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Joakim och Björn! Tack för de vänliga orden och ryggdunkandet - jag kan vänja mig vid det :) ! Vad gäller skalorna så finns det sådant som är både enklare och svårare, i större skalor så går mängden arbete ofrånkomligen upp och man kommer inte undan detaljering som man kan hoppa över i mindre skala. Vad gäller min Ki-100 ("den lilla japanen") så tycker jag nog själv den är bättre men den ser lite annorlunda ut än Spitarna som är mer "konventionella" i sin finish!

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Snussugen »

Du förtjänar allt beröm du kan få för dessa två modeller - mycket snygga båda två... fast Airfixen är nog lite lite snyggare av de båda. ;)
Live & let dry.
Skriv svar