2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Efter skidåkning förra veckan och en del att jobba ikapp under denna så fick jag till slut en kväll vid byggbordet. Eller rättare sagt en kombination av modellbygge och brödbak som funkade bättre än jag trodde: man behöver ju faktiskt inte stå och glo på en deg som jäser, den klarar sig ändå...

Bild
Svart-vita band runt vingarna som är lättare att maska och måla än att bängla runt med dekaler...

Bild
...färdigmaskat...

Bild
...och målat vitt!

Bild
Imorgon kör vi det svarta!

Trevlig kväll!

Magnus
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Per.V »

Glöm inte invasion stripes på brödet bara. :)
Lätt fixat med en kniv.
Per Vildarve. Gotland
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

magnusf skrev:Stellan! Låter som kul för både stora och små, ungarna är pysseltokiga (fattar inte var det kan komma från...). Det kanske blir ett sportlovsbesök där!

Björn! Jag provade både H73 och H309 (jag hade en hel lista med kombinationer jag testade) men jag gillade trots allt mixen bäst. Och du har helt rätt, det är Ocean Grey som är den svåra! Oftast ändras färgerna ändå så mycket när man vädrar så kanske det skulle funkat lika bra med H73 eller H309 rakt ur burken. Om man kollar FS-proverna jag gjorde så liknar Ocean Grey mycket RLM 75, "grauviolett" och det känns inte rätt det heller. Den ska vara lite lagom blågrön på något konstigt vis...

Varför använder tandläkaren en svivelkniv i munnen på dig? Är du säker på att det är en riktig tandläkare? :)

Hälsningar

Magnus
Imponerande snygga byggen Magnus!

Vet att det här med färger ibland är något hopplöst. Min uppfattning har oftast varit att RLM 75 överstämt rätt väl med extra dark sea grey. Samma mörkgrå nyans som exempelvis de Seaharriers var målade i under Falklandskriget. Lite roligt är att samma nyans även är väldigt lik Luftwaffe RAL 7012 Basaltgrau. Så med samma "grå" kan man i princip måla tysk nattjakt från andra världskriget som Do 217 och Ju 88, Fleet Air Arm's Sea Fury, Buccaneer, Phantom's, Seaharrier's och Luftwaffe Norm -72 Phantom's, Starfighters och Alphajet!

Sedan är det en annan femma att RAL 6014 gelboliv är en hopplös färg att få tag i när det gäller nyansen. Köpte för övrigt RAL 6014 och 7012 direkt från Tyskland för ett par år sedan. De gick inte att använda då de närmast upplevdes som "kolsvarta"i jämförelse. Det säger väl något om hur färgen blektes på exemplevis Luftwaffe Phantom's...

Så jag får nog hålla med dig här rörande Ocean Grey!

Undrar lite hur du gjorde med den där maskfilmen som du navände. Vad jag förstod kopierade du upp mönstret så till rätt storlke för modellerna. Sedan stoppade du "in" mönstret mellan dekalfilmen och dekalpappret och skar ut mönstret. Pappret fastnade alltså inte på dekalfilmen utan bara "tryckfärgen"?

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Man blir bara mer och mer sugen på att se dessa live! Tur att det är Open snart!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Per! Hade du varit lite snabbare så kunde jag lagt på mjölet som skulle strösslas över den ena sorten i lite snygga ränder. Får köra det nästa gång istället :) !

André! (med eller utan fnutt över "e" förresten :) ? Tack! Jag har inte rotat i moderna tyska färger men kommer dit så småningom, jag är sugen på Starfighter och är det NÅGON Starfighter som symboliserar Starfighter i Europa för mig så är det de tyska i det "kantiga" 60- och 70-tals kamot. Vad gäller nyanser som är för mörka så kan de mycket väl stämma med "fullskalafärgerna". En kompis gjorde en "svart" SK 61 en gång på 80-talet. Den var målad med originalfärg från flygverkstaden på F5 och både den gröna och den blå blev extremt mörka...

Maskeringsfilmen har ett ganska snällt lim just för att den inte ska sätta sig för hårt. Att den tog åt sig av skrivarbläcket beror nog bara på att jag snöt papperna direkt från skrivaren till modellbyggarbordet så det hade inte hunnit torka helt enkelt!

Björn! Vi gör ett byte: får jag kolla på din 35:a så får du kolla på mina Spitar!

Det blev en tidig morgon i morse, resten av familjen snusade fortfarande så jag hann ett ryck med tejp och färgspruta.

Bild
Vita stripen maskerad med små tejpbitar som centreringshjälp...

Bild
...tokmaskat för att slippa överspray där jag inte vill ha det...

Bild
...och för den som kollar noga så ser ni var den vita färgen från igår hamnade när den yrde runt: på vingroten...

Bild
...och där ska det poleras ikväll för att få bort den igen! Har man inte jobb så det räcker så...

Bild
Undersidan. Vete f-n om de målade över nummerna på det här sätter eller om de gjorde som på kroppen. Xtradecals instruktioner säger att de var övermålade och det verkar enklast för mig så då gör jag så. Inte för att jag finner Xtradecals instruktioner speciellt trovärdiga längre men ändå...

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Magnus! Det blev riktigt snyggt med ränder. Jag tycker också det verkar skumt med övermålning av nuffrorna, men man måste väl kunna lita på instruktioner?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Henrik R skrev:Snyggt Magnus! Det blev riktigt snyggt med ränder. Jag tycker också det verkar skumt med övermålning av nuffrorna, men man måste väl kunna lita på instruktioner?
Njae, jag har redan gått på pumpen en gång bara på dessa dekaler: kamomönstret är ett rent påhitt. Det finns både bra bilder och bra officiella ritningar på hur det ska se ut men de har den som gjorde artwork uppenbarligen bara struntat i. Och jag också för den delen, ända tills det var för sent...

Ränderna höjer precis som du säger intrycket och de övermålade siffrorna är på undersidan där jag traditionellt är begåvad med en mycket rymlig moral :) !

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av SvenYoung »

Toppklassigt målningsarbete, Magnus! Gillas skarpt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Sven! Tack för det :) !

Även om det inte syns så mycket på fotona så har det i alla fall hänt lite sedan sist. Jag fastnade i ett svårt anfall av vädringsfobi men jag tror jag kommit över det värsta nu. Åtminstone på 24:an, på 22:an har jag inte ens börjat men mer om detta senare...

Bild
Vi börjar på tema reservdelar. Jag lyckades måla spinnrarna korsvis så att jag satt med två färdiga propellrar där Airfix-propen var målad för Xtrakit-maskinen och tvärtom. Inga bonuspoäng för den bedriften alls faktiskt...

Efter att ha satt ihop dem (vad gäller Xtrakit-delarna så skulle jag mer säga "försökt") så satt jag med en fin Airfix-propeller och en tjurig Xtrakit-propeller som vägrade låta sig monteras hur mycket jag än våldade. Och då hade jag ändå torrpassat innan (eller typ, uppenbarligen inte tillräckligt bra i alla fall). Till slut så såg den dessutom väldigt klumpig ut jämfört med Airfix-propen...

Utan att djupare analysera vilken som var rätt eller fel så bestämde jag mig för att jag inte gillade Xtrakit-propellern (Airfixen är nog i motsats lite spinkig) och efter lite ytterligare funderande så bestämde jag mig för att köpa en Airfix-Spit till och sno propellern. De kostar inga förmögenheter och jag kan alltid använda resten till något av mina 15+ Ventura-Spitfire-projekt som jag har i byggförrådet. Så nu har jag slutligen två användbara propellrar, och en i nödfallsreserv...

Bild
Spiten efter lite ytterligare vädring (jag provade att bryta upp färgerna med pasteller på denna)...

Bild
...och en omgång mattlack som dessutom som en extra bonus gav mig en massa små vita prickar. Går förhoppningsvis att borsta bort med en pensel...

För den andra maskinen ska jag nog prova att vädra mer med airbrushen efter en wash för att få lite djup i den.

Jag drar iväg på Påsk nu, tar med lite modellbygge men det blir 35-skala, markbundet och på hjul. Fuskar lite i det också ibland...

Hälsningar

Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av easy_company »

Är imponerad av hur stilrent det ser ut och hur fint målat allt är, det är för mig ögongodis Magnus. Snyggt jobbat!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar