2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Rekomenderar ett besök på litografiska museet i Huddinge http://litografiskamuseet.se/ om du gillar gamla affischer, tändsticksaskar etc och hur man gjorde dem. Här an även barnen aktiveras. Ta gärna en fika på restaurangen vid vattnet en bit nedåt. Har för övrigt ett helt eget litet museum på kontoret med gamla typer och klichéer från Hedenhös.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Ser kalas ut! Det där verktyget känns nästan lite obehagligt, man får vissa tandläkarassociationer...

Intressant med RAF-kulörerna. Framför allt Ocean Grey tycker jag är ett litet helsicke att få till. Gunzes är i mina ögon för blå, Tamiyas känns bättre men jag har ändå varit tveksam. Dessutom ser de alltid på tok för blå ut på foton mot verkligheten, så med tanke på ditt intressanta recept blir jag nu ännu mer sugen på att se dem i verkligheten. Kul också att se resultatet efter maskning med din dunderrulle.

En fundering bara: FS 34079 är väl det som Gunze försöker efterlikna med H 309? Har du jämfört den med din blandning? Den är ju oerhört lik H 73, men jag funderar på om din mix gör 73:an ännu mer lik 309. I så fall skulle man ju kunna använda den direkt ur burken. Undrar en annan lat modellbyggare. ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Låter som kul för både stora och små, ungarna är pysseltokiga (fattar inte var det kan komma från...). Det kanske blir ett sportlovsbesök där!

Björn! Jag provade både H73 och H309 (jag hade en hel lista med kombinationer jag testade) men jag gillade trots allt mixen bäst. Och du har helt rätt, det är Ocean Grey som är den svåra! Oftast ändras färgerna ändå så mycket när man vädrar så kanske det skulle funkat lika bra med H73 eller H309 rakt ur burken. Om man kollar FS-proverna jag gjorde så liknar Ocean Grey mycket RLM 75, "grauviolett" och det känns inte rätt det heller. Den ska vara lite lagom blågrön på något konstigt vis...

Varför använder tandläkaren en svivelkniv i munnen på dig? Är du säker på att det är en riktig tandläkare? :)

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:
Varför använder tandläkaren en svivelkniv i munnen på dig? Är du säker på att det är en riktig tandläkare? :)


Magnus
Jodu. Passa dig för de närkingska tandläkarna!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Henrik R »

ja, du fotar bra i alla fall. Kommer inte i närheten av dina krispiga och färgrätta bilder! Jag får träna mer på det själv.

Hur som helst så gillar jag dina kamomålningar, hur läckert som helst. Mycket snyggt Magnus.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av SvenYoung »

Bra jobbat Magnus, nästa projekt får du bygga två pansarfordon samtidigt :-)

Gillar verkligen dina metoder, och resultaten är ju toppen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av MartinN »

Fina förebilder, rätt skala och väl genomfört och inspirerande bygge. Vad kan man mer begära? Vet inte.

/M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Björn! Ytterligare en anledning att inte åka till Kumla för att besöka tandläkaren alltså...

Henrik! Fördelen med foto är att man kan prova och experimentera helt gratis hur mycket som helst. Å andra sidan så kanske man heller lägger tiden på att bygga... Tycker inte det är något större fel på dina bilder heller faktiskt!

Sven! Du är mitt dåliga pansarsamvete... Jag fastnade med min gamla kärlek flyget igen men det ska bli lite pansar igen. Frågan är bara när...

Martin! En Spitfire är ju alltid en tacksam förebild...

Bild
Maskering och målning av gula vingframkanter och "sky" kroppsband...

Bild
...resulterar i två Spitar på torken över natten...

Bild
I kväll hann jag börja på dekalerna. För att få lite skillnad i looken satsar jag på ett "wartime"-schema med de nertonade märkningarna och ett "postwar" med ljusare färger.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Stellan »

PK682, PK674? Är det Matchbox du bygger? Magnuskvalité är det i alla fall. Tycker att du alltid lyckas så bra med färgerna och kontrasten på dina byggen :)
Stellan Schroeder Englund
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Ditt bygge ser bra ut (som vanligt). En fråga: Varför är det inget kamouflage på rodrets högra sida?

Jag fick maskeringsmaterialet som du skickade igår :) . Det ser bra ut. Nu måste jag bara hitta något lämpligt att maskera :geek: .
Skulle ju kunna försöka mig på märkningen på en Bristol F2B ...
/Anders
Skriv svar