2 x Spitfire 22 i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

aln63 skrev:Hej Magnus,
Ditt bygge ser bra ut (som vanligt). En fråga: Varför är det inget kamouflage på rodrets högra sida?

.......
/Anders
Det ska bli spännande att läsa svaret på den frågan :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Visst är det Matchbox gamla i 1/32 som är den stora dragningskraften för att göra en 80 Sqn maskin från Kai Tak! Däremot så hade jag inte funderat över den exakta identiteten förrän du tog upp det: visst är det PK682 som är förebilden även i Matchbox klassiker (som jag haft som barn men aldrig byggde färdigt).

Anders och Robin! De var helt enkelt målade på det sättet! Eller något ditåt... Jag upptäckte när jag synade Xtradecals målningsinstruktioner att det är mycket i mönstret som är felaktigt (skituruselt faktiskt, det är inget direkt mysterium att få det rätt. Fast jag misslyckades ju jag också på sätt och vis men det hade ju gått att rädda om jag kollat i tid...).

Lite asynkron målning mitt i dekaleringen...

Bild
Icke en chans att få till den helt raka dekalen på spitfirens rätt koniska bakkropp och få det hela att se bra ut. Jag har maskat av de svarta ränderna...

Bild
...målat dem och petat bort maskeringen igen. Inte så illa! Den vita randen tar vi imorgon när allt torkat!

Hälsningar

Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av easy_company »

Vilka skönheter, ser ju hur bra som helst ut Magnus :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Grymt krispiga och snygga! Ingen bygger så elegant som du, Magnus! Det känns lite som om du jobbar i ett sådant där schweiziskt labb man ser i reklamfilmerna, med vit rock och allt. Och där allt bara blir så där kliniskt perfekt! Fjärran från mitt överbelastade byggbord med högar av kartonger och referensbilder, lim- och färgfläckar lite varstans och där delar - ibland hela sprues - plötsligt oförklarligt (not) försvinner i tomma intet. Ser verkligen fram emot att få se dessa live!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av kallenordlund »

Instämmer med föregående talare. Så jäkla snygga byggen med fantastiska kontraster i målningen.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Robin Nilsson »

Magnus: Det är väl inte försent ännu ?? Kan du inte helt enkelt maskera en lagom krokig linje på rodret och lägga på lite brungrönt ?
Innan du hinner få på allt för många dekaler och annat "finlir" .....
/ Robin
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Haha, är det verkligen samma individ som Matchbox hade? Ja det är det faktiskt. Det var ju inte alls det jag hade i tankarna utan att Matchbox använde PK-beteckningen på alla sina byggsatser, Plastic Kit?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Henrik och Kalle! Stort tack!

Stellan! Matchbox byggsats har nummer PK501 vilket stämmer bra med innehållet: enligt tabellerna i "Spitfire the History" är PK501 just en Spit 22. Sorgligen skrotad 1954...

Björn! Problemet är att det är inte mitt schweiziska labb du ser på bilderna, du ser insidan av mitt fototält och där är det för det mesta både städat och ordning (utom när hunden Alfons var på besök och tyckte det var ett bra ställe att ta en lur på men det är en HELT annan historia). Byggbordet ser ut som hos folk i allmänhet:
Bild

Vi tar lite Spitfire också när vi ändå är igång tycker jag, en vit rand på plats:
Bild

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Ditt bygge flyter på bra ser jag (och fint blir det).
Kul att se ditt byggbord. Vad är det för spännande lampa du har?
...och du har tydligen bytt airbrush!
/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2 x Spitfire 22 i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Anders! Lampan är en sådan här: http://www.corima.se/sortiment/ergonomi/belysning/211 Jag hade en lampa med förstoringsglas i ("pensionärslampa") som jag ärvt fram till för några månader sedan. Jag använde aldrig förstoringsglaset och ljuset blev sämre och sämre (till att börja med trodde jag det var mina ögon) tills det var rena månskenet här i höstas, då slog jag till på ny lampa och det är ett jättelyft. Det är MYCKET ljus utan att blända.

Sprutorna är en Grex (med gröna pistolgreppet) och en Iwata. Jag målade lika bra/dåligt med mina tidigare sprutor men de här är lättare att rengöra tycker jag.

Draget i bygget kommer sig av att jag hänger på Aeroscale och där börjar nästa kampanjbygge (Me-262!) första mars så jag ligger på med dessa för att förhoppningsvis bli klar till dess.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar