Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Här snackar vi what if! Dels en klassisk svensk what if, inte ens tillverkad, dels what if om man skulle lyckas få ihop en Broplan någon gång. Sämre ting kan man ägna en regnig septembersöndag åt.

Antalet delar är ju inte direkt avskräckande. De injektionsgjutna delarna är faktiskt rätt OK, bättre än jag trodde. Få se om jag använder hjulen eller om skrotlådan kan visa upp något bättre.

Bild

Cockpiten ska vara stängd (bäst så, tror jag), så innehållet är inte så dundernoga. Dessutom är det ju svårt att hävda att det är fel. En stor fördel med denna. :) Märkligt nog visar det sig att en Drakencockpit i 1/48 passar utmärkt. Kan tyckas konstigt, men med tanke på att Drakens cockpit är modell pyjamas (dvs något som man snarare trär på sig än kliver in i), är det inte så ologiskt som man kan tro. Stolen är däremot en oidentifierad ut skrotlådan. Eftersom både Viggen och Draken har nödgeneratorn utfälld på marken, tänkte jag att den här nog också skulle ha haft det. Därav hålet på sidan. (Hittills är allt bara torrpassat.)

Bild

För att man inte ska kunna titta rakt igenom, behöver någon form av innandöme på luftintaget byggas upp. Hjulhuset kommer även det från skroten. För att det ska hända något när man tittar in, petade jag dit en främre del av en motor. Lite långt fram, men det märks nog mindre när allt är klart.

Bild

För att få lite liv i ytan, karvade jag ur luftbromsarna. Än en gång visade sig Drakendelar i 1/48 passa. Det skilde bara någon millimeter, så lite avlagt fotoets fick träda i tjänst.

Bild

Hittade även ett utblås som passade perfekt. Måste säga att dagens botaniserande i skrotlådan var synnerligen framgångsrikt! Nu återstår bara att få den omgivande kroppen helt rund. Hm.

Bild

Till sist satte jag dit lite PC-remsor på kanterna inför ihopsättandet av kroppshalvorna. Men först ska här målas!

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 02 apr 2017, 21:57, redigerad totalt 4 gång.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Saab A 36, Broplan 1/72

Inlägg av Lars Befring »

MEGAGILLA!

Färgsättning? vintersplinter?

=)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Koooolt!!!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! :)

Apropå kammot: Splinter känns lite modernt. Vill få känslan av sent sextiotal. Det som då finns att välja på är ju antingen helgrönt eller Drakenvarianten. Men den fanns ju bara på jakt-, skol- och spaningsplan medan attacklansarna alla var gröna. Så den blir nog lite sunkigt Lansengrön.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Kul bygge! Den här håller jag ett öga på. Broplan gör riktigt trevliga modeller! Återstår bara att bygga någon av dem man ligger och ruvar på...

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

... attacklansarna alla var gröna. Så den blir nog lite sunkigt Lansengrön.
Med ett slitet temporärt vinterkammo över, borttagna kronmärken på vingarnas ovansidor... kanske tom någon nose-art... för moralen skull!

=)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Haha! mycket intressant bygge Björn! sånt gillas! Jag tror den skulle passa i olivdrab. Men vad ska den ha för last? en äkta fabriksgjord svensk atombomb från Studsvik? vore coolt med en tung missil under den..Förresten tänkte på det med last. har a 36 internt bombutrymme eller har den sin last på vingarna?
Björn Fransson
Kontakt:

Henrik R skrev:Förresten tänkte på det med last. har a 36 internt bombutrymme eller har den sin last på vingarna?
Den var nog tänkt att ha internt utrymme. Det är i alla fall luckor på undersidan. Däremot är jag osäker på om den var tänkt att ha balkar på vingarna. Tanken var nog från början att den skulle bara ha en last med sig... Men å andra sidan, om den blivit verklighet hade nog vingarna försetts med åtminstone en balk på varje sida. Någon som vet mer eller vill spekulera? Tar gärna emot tankar och uppslag.

EDIT. Nu har jag kollat referenserna. Den var mycket riktigt tänkt att ha antingen har inre last, alternativt en större robot som satt i det inre utrymmet fast med öppna luckor.
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 sep 2012, 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Grattis Björn!

Du är nog mig veterligen den som först har vågat gett sig på på denna pjäs, intressant lösning med fläkthjulet och motorutblåset passade ju perfekt, märkligt med att Drakens 1:48 cockpit grejerna passar så bra, själv har jag köpt in Aries Draken cockpitar i 1:72 till mina A-36:or, har torrpassat en och det ser ut att funka bra även det.

Kommer att följa ditt bygge noggrant.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Mycket spännande! Kommer att följas med intresse. Ser mycket bra ut så här långt.
Skriv svar