Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag köpte alla storlekarna på Xtrasponge. 43 pund är kanske lite saftigt men jag räknar med att det lyfter min chipping så mycket så att det är värt pengarna...

Niklas Insåg nu att det inte syns ett dugg av undersidan på bilderna. Det var inte för att retas, det bara råkade bli så! Men färgen är fortfarande vackert gråblå :-) Har aldrig provat saltmetoden men blev faktiskt lite sugen på chips när du tog upp det så det måste vara ett gott tecken :-)

Vad gäller chippningen så vete fanken om det ändrade sig så mycket trots att jag var inne och kladdade. Får satsa på att vädringen tar udden av den istället!

Bild
Dags för upp till bevis för Robban! Dekaler från RB decals. De är helt enkelt suveräna! Bland de bästa jag jobbat med!

Bild
Och en bild till!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Lars Befring »

GILLA
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Här är en metod att återge väldigt sliten grön färg (i det här fallet på en P-38): http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... er/00.shtm
Bild
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Lars! Tack :-) !

Sten! Det var en otroligt snygg (och snyggt sliten!) P-38. Däremot så framgår det inte riktigt hur han bar sig åt tycker jag, jag kan inte få loss någon färg med bara tejp. Åtminstone inte där jag vill :-) !

Hälsningar

Magnus
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av bergwall »

Roligt att se att de används!

Hur gjorde du med "16"? Använde du båda dekalerna och lade dit lite mörkare i botten?

Hälsningar
Robert
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Eeeehhh? Fanns det två dekaler? Mörka i botten? Talking to me?

Där ser du den totala meningslösheten med att försöka ge folk instruktioner, jag snubblade över två uppsättningar "16" på arket och använde glatt leende dem :-) Det där är bara en dekal och den fanns på huvudarket.

/M
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Niklas »

Ser riktigt fint ut Magnus!

En i vår lokalförening här nere har dekalerna i 48, men tyckte dom var lite tjocka. Har du upplevt samma sak..?

Får ta tag i mina nu, så dom blir klara nån gång.. :p

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Niklas K! Tvärt om, föredömligt tunna! Jag är skitnöjd med mina.

Om de är skalenliga så borde de ju faktiskt vara 50% tjockare i 1/48 (ytterligare en anledning att inte bygga i den skalan) så det kanske förklarar ett och annat (Observera att det sistnämnda är ett skämt. Jag är alltså mycket nöjd med dekalerna, bland de bästa jag använt!)...

/M
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av bergwall »

Haha, tack för skrytet Magnus! Det är som ni säkert misstänker olika tryckare på de två arken. Båda har för- och nackdelar. Sista firman som tryckte 1/72 hittade på hyss och "modifierade" tryckfilen på olika sätt bland annat tog de bort vit underprint på en del gula detaljer, därför finns det extra siffror med på ett löst ark. Det ser ju faktiskt märkligt bra ut fast du kört dekalerna som sitter på huvudarket Magnus?! Jag har faktiskt svängt och tänker fortsätta med tryckaren som tryckte 1/48 (och Lansen 1/72). Hälften av byggkören tycker dekaler ska vara tunna och andra halvan tycker de ska vara tjocka (typ Cartograf men jag vill ändå påstå att 1/48 Mustang inte riktigt känns så tjocka), svårt att tillfredställa alla till 100% men det måste ju ändå vara målet.

Klistermärket Robert
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Men vänta nu Robert: i den här tråden finns feedback från två byggare. Den ene gillar de tunna dekalerna och den andre tycker de tjocka är för tjocka. Om du inte har flera andra byggare som påstår annorledes så borde du väl satsa på den tunne tryckaren? Seriöst, de är lika bra att använda som tex Xtradecal och då tycker jag det är synd att byta!

/M
Skriv svar