Förra årets skörd (varning: många bilder)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pulpinator
Inlägg: 54
Blev medlem: 07 dec 2011, 11:07
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Pulpinator »

Vilket lyft med justerade bilderna, ser ännu bättre ut nu!
/Hasse Göransson - bokkrämare
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Andreas Grewin »

Riktigt fina byggen! Pansarloket är verkligen biffigt :) Gillar att dina modeller inte är matta.
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Bengt Johansson »

Så loket är tomt under skalet? Vad har du gjort på ett ungefär -är det "kulisser" bakom luckorna eller har du varit tvungen att bygga mycket för att det inte ska se tomt ut?

/B:)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Henrik R »

Enastående byggen! hatten av för alla fina objekt du gjort!
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av robertlundin »

Loket är helt tomt bakom skalet, förutom askluckans framsida som man kan göra synlig, men jag hittade ett pvc-rör av rätt diameter som jag kapade till och satte bakom askluckan. Lite rör och kranar vid de öppnade sidoluckorna enligt bilder på originalet BR57, alltså den utan pansar. En sak som jag sett på byggda ångloksmodeller är att man missat att en hel del av maskineriet inte är matt utan oljigt. Lite Tamiya smoke på några ställen, löste detta.

De övriga modellerna har jag heller inte mattlackat utan jobbat med basfärg på sprayburk (Tamiya, har stora motivationsproblem vad gäller min airbrush). Sedan blank klarlack (sprayburk ...), dekaler, klarlack, och sedan punktwash. Baddar sedan med rund, större pensel utspätt Vallejo Khaki grey som damm, som gärna får krypa in i hörnor mm. Skåror, tex kring dörrar, luckor etc har jag gett lite extra mörkbrun wash. Vertikala regnmärken (Vallejo jordtoner) samt skavmärken (Vallejo mörkbrunt, svart alt rödbrunt) kommer sist i processen, som jag applicerar med liten bit ganska grov tvättsvamp. Panduro säljer små svampbitar på skaft som är kanon. Har hittills inte använt pensel för detta; svampen ger minsta möjliga märken och det går mycket snabbt och enkelt. Regnmärken på samma sätt, många smala märken som alla blir parallella går i ett navs. Man får bara set till att färgen inte hinner torka (akryl!).

Jag har testat en hel andra produkter och har tillsvidare fastnat för vattenbaserade lösningar, utom för punktwashen. Väldigt kort torktid och det luktar inget. Pulverfärger använder jag nästan enbart till slutklämmen: lera och den grövre smutsen runt hjul etc. Nåväl, lite lösningar, kommer nog hitta en hel del saker att fila vidare på ju mer man lär sig att granska och se. Brukar kika på Wentzels utställda modeller och det finns mycket att lära ...

mvh
/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 04 feb 2012, 01:38, redigerad totalt 1 gånger.
/Robert Lundin
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Bengt Johansson »

Låter intressant -får nog fnula till det så på mitt lok när det är dax.

Tack för svaret :)

/B
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av robertlundin »

Har uppdaterat med nya bilder på Panzerlok 57 på första sidan; tror mig äntligen ha hittet ett fotosätt som funkar hyfsat (tre små billiga läslampor från IKEA och en svart rullgardin som botten och bakgrund). Hojta gärna till vad ni tycker fotokvaliteten, ser det OK ut? :)
/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 24 apr 2013, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
/Robert Lundin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Henrik R »

Riktigt onödigt snyggt det där! Hatten av för ett heltgrymt bygge!!! :-)
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Förra årets skörd (varning: många bilder)

Inlägg av Plasticbattle »

Some very nice models Robert ... none of which give the impression you are new to building AFVs. The force is strong within!! :D
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar