J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Ja då slänger jag igång ett Tunnanbygge här då!

Det som kommer att hända med den här tunnan är att den kommer få "rätt" nos, nya landställ och cockpit-ets med stege för öppen huv.
KUL, för jag har länge velat bygga en tunna! När den kom från AZ och nosen uppdagades så gav jag fan i det helt enkelt. Men nu har ju en ny nos kommit så tänkte -What the heck!!..
Så nu kör vi..ingen vila här inte!..

Ni får jättegärna komma med tips om intressanta individer man kan göra och gärna udda skapelser inom försvarsmakten. Men kom ihåg att inte vänta för länge bara!..
Jag gillar mycket info!!

Bild
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Mikael Falk »

Häftigt!

Det här måste jag följa, har en liggandes med samma godis.

Lycka till!
"1/48, för oss skumögda."
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Off...hittade en skum grej i ets-ritningen. Kanske inget rocketsciencefel direkt men väl lite förbryllande om man inte är skärpt. "instrument lådan" som ska byggas ska inte vara ett U, utan den ska formas som en fyrkantsbalk. Det går nämligen att gör fel här om man böjer etsen en extra gång så den bildar ett U. Skit samma kanske men tänkte bara göra lite info för den som vill bygga "plåtcockpiten".

Bild



Sen undrar jag lite över cockpitfärgen..Gunze Interiorgreen ser lite för blek ut, funderar på om XF65 från Tamiya kan vara ett alternativ?
Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Janne.S »

Tjusig liten origami cockpit :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Erik_G »

Jag funderade på om man skulle kunna göra ett skalariktigt luftintag. AZ-modellen är ju helkonstig när det kommer till luftintag kontra cockpit. De vill ju ha kompressorns front FRAMFÖR cockpit, med cockpit nedsänkt i det som då skulle vara motorn. Men luftintaget på tunnan löper ju under cockpit fram till motorn, som sitter mitt i flygplanet.
Min fundering är alltså om man med den etsade cockpiten hamnar så högt med cockpitgolvet att man lätt kan förlänga inloppstunneln så den passerar under golvet?

Du kanske kan kika lite på det åt mig, Henrik, så får jag en liten förvarning om hur mycket extrajobb det blir :-)

/E
Lennart

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Lennart »

Blir ett intressant bygge Henke, kör hårt som vanligt :D Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Erik_G skrev:Jag funderade på om man skulle kunna göra ett skalariktigt luftintag. AZ-modellen är ju helkonstig när det kommer till luftintag kontra cockpit. De vill ju ha kompressorns front FRAMFÖR cockpit, med cockpit nedsänkt i det som då skulle vara motorn. Men luftintaget på tunnan löper ju under cockpit fram till motorn, som sitter mitt i flygplanet.
Min fundering är alltså om man med den etsade cockpiten hamnar så högt med cockpitgolvet att man lätt kan förlänga inloppstunneln så den passerar under golvet?

Du kanske kan kika lite på det åt mig, Henrik, så får jag en liten förvarning om hur mycket extrajobb det blir :-)

/E

Chaolin!
Kul att du tycker det Lennart! :)
Jo precis som du säger Erik så är PUR cockpit HELT VÄRDELÖS som följer med satsen!..bara kasta tycker jag!. Den är för stor,för bred, och helt fel enligt mig..Om man kollar på min referensbild så går cockpit där motorn ska finnas precis som du säger.
Bild


Men kör man med ets-cockpit så går den helt normalt ÖVER insugskanalen. som jag antar att den även gör på riktiga farkosten. Så jag skulle inte ens tveka i det här fallet att köra med Maestros cockpit ets.
Bild


Med torrpassning så ser man oxå att det hela verkar stämma i höjd oxå. Dock är jag inte helt övertygad om noskorrektionen gör sitt jobb än?..den är farligt lik det man sågar bort.
Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Erik_G »

Men vad bra, så ser det ju ut som att det funkar att få till insugskanalen som den ska se ut. Vet inte exakt var motorn börjar på Tunnan, men den borde sitta ganska så mycket i mitten på maskinen. Motorn i Tunnan hade en centrifugalkompressor, och sådana är förvisso effektiva, men också väldigt stora sett till diametern, vilket delvis förklarar Tunnans breda omfång. Motorn är å andra sidan relativt kort.

Ska bli intressant att se om näsplastiken hjälper. Man får väl med ny huv också, så nos plus huv kanske gör den skillnad som behövs?

/E
Lennart

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Lennart »

Vilken version skall du bygga Henrik? Tänkte bara om det finns ersättningsdel för bakdel att bygga en F,om man får lust framöver.Ser bra ut så långt/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Eff..vet inte, men en F hade väl inte varit fel. Alltså det ÄR nått skumt med formen, AZ är inte riktigt rätt, Det ser ut som en tunna, men det är fel i bakändan på den..

Jag har ägnat mycket åt tunnan idag och nu har jag fått ordning på cockpit, det var en pärs att få den att passa då ritningen INTE är speciellt bra av vare sig AZ eller Maestro.

Alltså jag vet inte.......Den ser fortfarande skum ut i nosen trots resinet. Tycker ni inte det eller ser jag bara i syne?

Bild`



En alustol såg dagens ljus idag oxå.
Bild
Skriv svar