Så vad har vi här? Det är ICM's nya MiG-25PD. De har två former. Den första kom på 00-talet, medan denna släpptes 2021 baserad på deras RBT som kom några år tidigare. Detaljeringen är redan väldigt hög direkt ur lådan. Det enda jag velat komplettera med är ett svarvat pitotrör från Master, samt att en cockpit i resin från ResKit slank med. Lådans cockpit är redan fin för att vara gjuten i plast, men resinet höjer allt ytterligare en bit. Dessutom var jag intresserad av att se hur väl ResKits konvertering passar. Jag kan gladeligen konstatera att den passade nästan utan slipande i plasten eller resinet. Sidokonsolerna har t.o.m. pins som passar i motsvarande hål i plasten. Det enda som krävde lite arbete var att jag ville bygga denna i en annan ordning än instruktionen, med passning av delarna mot plasten innan målning. Instruktionen vill att man bygger klart hela cockpiten innan denna monteras mellan kroppshalvorna, vilket (om man har otur) så klart kan medföra otäcka överraskningar.

Cockpiten är i dag i princip klar. Endast instrumentpanelens översida behöver monteras efter att noskonen kommit på plats. Raketstolen är i nuläget endast torrpassad, den vänta för att ge plats åt maskering då huven ska byggas i öppet läge.
Övriga bygget har kommit en bit på vägen även det. Motorernas luftintag är målade och delvis monterade i flygkroppens huvudsektion. Likaså huvudställens hjulbrunnar. Det är många delar med delvis mycket komplexa former, men än så länge har allt passat i det närmaste perfekt. Jag hoppas det fortsätter på den vägen! Jag misstänker att det kommer krävas en hel del vikt i nosen för att få denna på rätt köl. Som tur är finns det gott om plats i flygkroppen. Modellen är trots allt jämnstor med "vanliga" ensitsiga stridsflygplan i 1/48: MiG-25 är en riktig bjässe!

Tack för titten!
/Gabriel