Svensk Albatros B.II, WNW 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Svensk Albatros B.II, WNW 1/32

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Lite pånyttfödd modellinspiration har lett fram till detta bygge.

Med flygvapnets hundraårsjubileum nästa år, tänkte jag att jag skulle bygga min WNW Albatros B.II som svensk, även om det blir en modell av något som faktiskt är äldre än flygvapnet självt. Arbetet har påbörjats och nästan allt är klart för primer.
Bild

Men, det finns några hakar... Albatrosens historia i Sverige kan säkert många av er, men den börjar i alla fall strax före krigsutbrottet 1914. En tysk pilot, Lothar Wieland, hade ombetts av Albatros Flugzeugwerke att göra en reklamtur från Berlin till Köpenhamn, Stockholm, St. Petersburg, Warszawa och tillbaka till Berlin. Det blev inte riktigt så eftersom Wieland vid landningen i Stockholm, den 26 juli, hamnar på mjuk mark och planet kraschar med skador på hjul, propeller och roder. Otroligt nog, kan jag tycka, hinner man både beställa reservdelar och få dem innan krigsutbrottet, men den nya propellern passar inte och sedan blir Tyskland en del av kriget den 1 augusti.

Lothar Wieland får återvända till Tyskland, men planet blir kvar i Sverige och repareras. Under reparationerna dokumenteras flygplanet noga och utifrån detta kommer sedan nya svenska "Albatroser" att byggas. Flygplanet självt blir också en del av krigsmakten och flyger vidare ända fram till 1918. Minst fem olika enheter bygger dessa kopior; Svenska Aeroplanfabriken (SAF), Södertelge Werkstader (SW), Marinens Flygväsende (MFV), Nordiska Aviatikbolaget (NAB) and Flygkompaniets Verkstäder Malmen (FVM).

Via "DigitaltMuseum" (digitaltmuseum.se) kan man lätt hitta foton av Albatroser. Sök bara på "Albatros". Kollar man igenom de foton som finns blir det tydligt att det enklaste att göra utifrån Wingnut Wings modell, är att bygga antingen "Urtrossen", dvs. den tyska kraschade maskinen, eller någon av de första kopiorna som Södertelge Werkstäder bygger som under beteckningen SW12. De flesta andra kopiorna verkar ha helt andra kylarlösningar och andra motorer, men SW12 byggs med sidokylare och samma 100 hk Mercedes-Benzmotor som finns i byggsatsen. Flera andra svenska varianter (senare?) har dessutom andra vingar och roder.

Så, jag har troligen landat i att bygga Urtrossen eller någon av SW12:orna. De senare tjänstgjorde bl.a. med skidor och dessa finns att köpa från svenska Flying Bear, så kanske en sådan... Men även med dessa val finns det några förändringar som måste göras. Nedan ser ni tre bilder från DigitaltMuseum. De första två ska vara av Urtrossen, men uppenbarligen ett äldre foto och ett nyare. Och den tredje bilden är av en SW12 med skidor.
BildBildBild
Bild
Jag kan se tre viktiga, men ganska lätta, förändringar som måste göras.
För det första, även Urtrossen har en annan lösning för höjdroderlinorna än den som är i byggsatsen. Så jag måste täppa till hålen i den horisontella stabilisatorn och öppna nya hål i flygkroppen. Det borde vara ganska lätt.

För det andra är rodret annorlunda än i byggsatsen. Kanske kan rodret i det första fotot vara som det i byggsatsen, men jag tror att det är troligare att rodret är som i foto två. Det är den vanligaste formen om man kollar på andra foton av tidiga svenska Albatroser. Det borde gå att lösa med en bit plasticard och lite småfix.

För det tredje är avgassystemet annorlunda än det som är i byggsatsen. Uppenbarligen är det en helt annan motor och kylare i det första fotot av Urtrossen, men på det andra fotot kan man se att det sitter ett avgasrör som det som finns i foto tre. Jag borde kunna använda den första delen av avgassystemet från det som finns med i byggsatsen och sedan scratcha fronten och röret som går upp över vingen. Kanske genom att göra en hyfsad bit med hjälp av Milliput och sedan slipa till rätt form och ett rör av rätt diameter. Har någon ett bättre förslag får ni gärna säga till.
/Fredrik
Pelle F
Namn: Pelle

Re: Svensk Albatros B.II, WNW 1/32

Inlägg av Pelle F »

Förträffligt projekt. Efterforskningar och historiskt återskapande. Det ska bli kul att följa. 1/32 måste vara särskilt kul att få jobba med.
/P
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Väldigt spännande projekt. Har du kollat i boken Arméflygets historia? Mitt ex är nedpackat i väntan på flytt men det är en fin bok med många bilder från den här epoken.

/Martin
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Nej jag hade ingen aning om Albatrossens historia i Sverige, det var mycket intressant info du fått fram.
Det här ska bli ett kul projekt att följa.

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Spännande intro Fredrik!

Man ser hur långt fram Tyskland var i flygteknik, jag var inte medveten om att den här maskinen var så tidig som 1914, den ser mer ut att höra hemma sent i första världskriget. Jämfört med vad RFC hankade sig fram med 1914 måste detta varit rena rymdraketen!

Hälsningar

Magnus
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Jag rotade fram min Arméflygets historia men tyvärr inte mycket Albatros på bilderna.

/M
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Det här var något utöver det vanliga! Ska bil roligt att följa.

/Gabriel
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Hej och tack för kommentarerna! Bygget har rört sig lite framåt, men inga fler bilder än...
Pelle F skrev: 18 apr 2025, 20:28 1/32 måste vara särskilt kul att få jobba med.
Det beror på hur man ser det... Ju större skala desto fler små detaljer som borde vara med och synas, men det är ju fina modeller rätt ur lådan så "Ja, det är roliga byggen". :)
MartinN skrev: 19 apr 2025, 10:51 Jag rotade fram min Arméflygets historia men tyvärr inte mycket Albatros på bilderna.
Jag har dålig koll på vilken litteratur som finns på det här området och hade inte kollat i denna bok... och nu behöver jag inte göra det heller. Tack för ditt grävande!
Anders.Edblad skrev: 19 apr 2025, 08:09 Nej jag hade ingen aning om Albatrossens historia i Sverige, det var mycket intressant info du fått fram.
Det här ska bli ett kul projekt att följa.
I ärlighetens namn är ju detta inte något som jag kan oerhörda mängder om och jag borde nog ha gett en referens i första inlägget... I princip all information kommer härifrån Svensk militär flygplanshistorik.
magnusf skrev: 19 apr 2025, 10:00 Man ser hur långt fram Tyskland var i flygteknik, jag var inte medveten om att den här maskinen var så tidig som 1914, den ser mer ut att höra hemma sent i första världskriget. Jämfört med vad RFC hankade sig fram med 1914 måste detta varit rena rymdraketen!
Det stämmer nog att typen var ganska avancerad för sin tid, även om det relegerades till annan tjänst än vid fronten ganska snabbt. Ett tecken på detta är också faktumet att vi Sverige håller fast vid modellen ganska långt fram i tiden.
Gabriel skrev: 19 apr 2025, 11:41 Det här var något utöver det vanliga! Ska bil roligt att följa.
Tack Gabriel! Precis som du fick jag lite inspiration av att vara på Open och om du bygger din "lilla" Mig bygger jag den här.

/Fredrik
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Jan Forsgren (Öst) bidrar med följande kommentarer:
Jag kan rekommendera ett besök på Tekniska museet, vilka har åtskilliga samtida ritningar (detalj och översikt) på varianterna SW 12 och SW 20.

Lennart Anderssons böcker Svenska flygplan och Svenskt militärflyg rekommenderas för en bra översiktlig historik om Albatros B.II i Sverige.
Skriv svar