Tack Knajd,
Snickrandet fortsätter...
Motorluckan är separat på modellen men är försedd med lite detaljering på insidan vilket resulterar i sjunkmärken på utsidan. Dessa måste spacklas igen vilket blir svårt då halkskydds tejpen ligger rakt över dessa. Nu brukar jag ju ändå slipa bort dessa från modellen och ersätta dem med något hemmasnickrat för få lite bättre skärpa. Här har jag använt 400 grit slippapper som jag skrapat bort pappersbaksidan från. Inte så svårt som det låter.
Vagnchefen lucka kommer att vara öppen och kräver därför detaljering. På bilder jag hittat på nätet ser det ut som utskurna delar av liggunderlag. Jag använde sådant där ljuslila skum-ark man använder i dioramabaser, slipat till lagom tjocklek. Lite slingor och annat bös fick också plats.
Även utsidan fick lite detaljering..
Tornet behövde lite omsorg. Det cirkulära fördjupningarna på frontpansaret har blivit ovala i formsprutingen i och med den lösning man valt i formsprutningsverktyget. Inte speciellt svårt att fixa. Jag borrade ett större hål lagom tajt för att pressa ner Evergreen rundstav som sedan slipades jämnt med kringliggande yta. Sedan var det bara att försiktig göra nya, nu helt cirkulära fördjupningar. Skytten har fått lite optik med antireflexbehandat frontglas. Detta gjorde jag genom att laminera en diokroisk folie (iridicerande förpackningfolie hittad på Panduro) mellan två klara Evergreen 0.13 mm ark.
Lite halkskydd och övrig detaljering som saknades eller behövde skärpas till. Jag har haft stor nytta av CV 90 boken...
Nu måste jag bara prova hur Speira-figurerna funkar...
Det kommer mera...
/Ingvar