CV9040 vårövning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Namn: Ingvar

CV9040 vårövning

Inlägg av Ingvar »

Ursäkta att jag spammar forumet :oops:

Här kommer en tråd där jag faktiskt tagit lite bilder under själva bygget. En CV9040 som är en kit-bash mellan Academy och Hobby Boss, den ena (jag minns inte vilken) har ett torn som är synbart underskala, men den har en bättre detaljerad vagnkropp. Det hela kompletteras med PE från Voyager och en hel del eget scratchbyggande. Några figurer från Speira kommer att befolka det hela.

Nedan några bilder där man kan se ett scrachbyggt "bollhav".
Bild

Durkplåten är lite PE från scratchlådan, tror att jag köpte ett stort ark från Accurate Armour för ett gäng år sedan. Gummidurken är egentillverkad, repat ett rutmönster 1x1 mm och borrat 0,5mm hål i mitten på varje ruta.
Bild

Ställ till pansarskott på vänster sida.
Bild

Brandsläckare, hållare till KSP och ammolåda
Bild

Bild

Det kommer mera....

/Ingvar
Knajd

Re: CV9040 vårövning

Inlägg av Knajd »

Väldigt coolt!
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Tack Knajd,

Snickrandet fortsätter...

Motorluckan är separat på modellen men är försedd med lite detaljering på insidan vilket resulterar i sjunkmärken på utsidan. Dessa måste spacklas igen vilket blir svårt då halkskydds tejpen ligger rakt över dessa. Nu brukar jag ju ändå slipa bort dessa från modellen och ersätta dem med något hemmasnickrat för få lite bättre skärpa. Här har jag använt 400 grit slippapper som jag skrapat bort pappersbaksidan från. Inte så svårt som det låter.
Bild

Vagnchefen lucka kommer att vara öppen och kräver därför detaljering. På bilder jag hittat på nätet ser det ut som utskurna delar av liggunderlag. Jag använde sådant där ljuslila skum-ark man använder i dioramabaser, slipat till lagom tjocklek. Lite slingor och annat bös fick också plats.
Bild

Även utsidan fick lite detaljering..
Bild

Tornet behövde lite omsorg. Det cirkulära fördjupningarna på frontpansaret har blivit ovala i formsprutingen i och med den lösning man valt i formsprutningsverktyget. Inte speciellt svårt att fixa. Jag borrade ett större hål lagom tajt för att pressa ner Evergreen rundstav som sedan slipades jämnt med kringliggande yta. Sedan var det bara att försiktig göra nya, nu helt cirkulära fördjupningar. Skytten har fått lite optik med antireflexbehandat frontglas. Detta gjorde jag genom att laminera en diokroisk folie (iridicerande förpackningfolie hittad på Panduro) mellan två klara Evergreen 0.13 mm ark.
Bild

Lite halkskydd och övrig detaljering som saknades eller behövde skärpas till. Jag har haft stor nytta av CV 90 boken...
Bild

Bild

Nu måste jag bara prova hur Speira-figurerna funkar...
Bild

Det kommer mera...

/Ingvar
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Bandankare måste man ha. Inga finns med i satsen så det blir till att göra dem själv.
Bild

KSP skenorna som finns med i satsen är också lite enkla i mitt tycke så fram med skalpell, sandpapper, borrar och rundstav.
Bild

Tornsäckarna är också löjligt förenklade så lite metallstav, silkespapper etc.
Bild

Ett par ammolådor till KSP fick jag också snickra till, här i tunn kopparplåt som bockades till och löddes ihop.
Bild

Provpassning av bandankare
Bild

Jo bygget blev klart i slutet av 2024 och nu är det slut på in-progress bilderna. Så nu är det bara att bjuda på några bilder från det färdiga resultatet. Det kommer mera när jag tagit bilder med systemkameran.
Bild

Bild

Tack för titten.
mvh, Ingvar
Knajd

Inlägg av Knajd »

Det där blev jättebra. Kul att du dokumenterade alla detaljer du lade till.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Det ser helt fantastiskt ut! Vi behöver absolut fler bilder på slutresultatet.

/Gabriel
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Imponerande hantverk!
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Väldigt fint detaljarbete, och snyggt slutresultat.
//Lennart
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Systemkameran har luftats och utomhusljus använts. Här kommer några bilder till :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

modellbyggarhälsningar,

Ingvar
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult