Das Werk Panther Ausf G
-
Das Werk Panther Ausf G
Das werk har gjort tre Panther modeller som är en förenklad version av Takom modellerna utan inredning.
Den här Blitz serien är en ännu mer förenklad version utan att försämra kvaliten. Modellen är mycket prisvärd med metallpipa, fotoets
och metallvajrar.
På den här stridsvagnen satt det en värmeväxlare på utblåset från motorn för uppvärmning av utrymmet där besättningen satt. Värmen reglerades med plåtbitar som satt på utblåset. Här är de gjutna i ett stycke, funderade på att göra om det men bestämde mig för att inte krångla till bygget utan lät det vara.
Överdelen av motorn ingår i modellen jag sätter dit den även om jag kommer att ha motorrumsluckan stängd.
Det finns två olika varianter av avgasrör till modellen, jag väljer den sena varianten.
Det går fort att bygga passformen är bra och ritningen är tydlig.
Anders E
Den här Blitz serien är en ännu mer förenklad version utan att försämra kvaliten. Modellen är mycket prisvärd med metallpipa, fotoets
och metallvajrar.
På den här stridsvagnen satt det en värmeväxlare på utblåset från motorn för uppvärmning av utrymmet där besättningen satt. Värmen reglerades med plåtbitar som satt på utblåset. Här är de gjutna i ett stycke, funderade på att göra om det men bestämde mig för att inte krångla till bygget utan lät det vara.
Överdelen av motorn ingår i modellen jag sätter dit den även om jag kommer att ha motorrumsluckan stängd.
Det finns två olika varianter av avgasrör till modellen, jag väljer den sena varianten.
Det går fort att bygga passformen är bra och ritningen är tydlig.
Anders E
Senast redigerad av Anders.Edblad den 26 feb 2025, 09:01, redigerad totalt 1 gånger.
-
Re: Das Werk Panther Ausf G
Havent a clue why they decided to do this, but it would put me off this kit. It looks horrible/takes away another wise cool detail and options. The kit looks pretty nice - not a fan of thisPå den här stridsvagnen satt det en värmeväxlare på utblåset från motorn för uppvärmning av utrymmet där besättningen satt. Värmen reglerades med plåtbitar som satt på utblåset. Här är de gjutna i ett stycke, funderade på att göra om det men bestämde mig för att inte krångla till bygget utan lät det vara.

Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
Funderade ett tag på den här modellen och letade upp en videotitt-i-lådan på dutuben och noterade då att luckan baktill i tornet var gjuten stängd. Då bestämde jag mig för att hoppa över den, jag vill åtminstone ha möjligheten att göra den öppen. Den är mer relevant att ha öppen än motorluckan. Och har man motorluckan öppen är i regel andra luckor också öppna.
/G
-
Takom/Das werk har gett ut många olika Panther modeller under flera år allt från modeller med full inredning med ca 26 gjutstammar och pris runt 750kr, modeller utan inredning med ca 20 gjutstammar och pris runt 450kr.
Den här modellen har 6 gjutstammar och kostar runt 300 kr för det får man en väldetaljerad, lättbyggd modell med metallpipa, fotoets och metallvajrar. Personligen tycker jag att det är en toppenmodell.
Bygget fortsätter. Passformen är mycket bra det finns ingen inredning under motorrumsgallren tänkte först lägga något under för att det inte skulle se tomt ut men det kommer inte att synas.
Hålen till verktygshållarna är lite för grunda jag gör de lite djupare.
Borrar också upp några av fästena hålen är lite för små.
Jag gör ¨svetsfogar¨ av milliput, om en svetsare gjort så fula svetsar hade han nog fått sparken. Jag ska testa något annat än Milliput nästa gång jag ska göra svetsfogar det är ganska kladdigt att hålla på med.
Anders E
Den här modellen har 6 gjutstammar och kostar runt 300 kr för det får man en väldetaljerad, lättbyggd modell med metallpipa, fotoets och metallvajrar. Personligen tycker jag att det är en toppenmodell.
Bygget fortsätter. Passformen är mycket bra det finns ingen inredning under motorrumsgallren tänkte först lägga något under för att det inte skulle se tomt ut men det kommer inte att synas.
Hålen till verktygshållarna är lite för grunda jag gör de lite djupare.
Borrar också upp några av fästena hålen är lite för små.
Jag gör ¨svetsfogar¨ av milliput, om en svetsare gjort så fula svetsar hade han nog fått sparken. Jag ska testa något annat än Milliput nästa gång jag ska göra svetsfogar det är ganska kladdigt att hålla på med.
Anders E
Jag brukar använda varmdragen gjutstam eller Evergreen-rod i lämplig dimension. Marinera den i EtAC i någon minut och lägg på plats, sedan trycker man fast och gör mönstret med knivspetsen. Avsluta med att pensla på mer EtAC för att jämna ut.Anders.Edblad skrev: ↑26 feb 2025, 09:00 ... Jag ska testa något annat än Milliput nästa gång jag ska göra svetsfogar det är ganska kladdigt att hålla på med.
/G
Du hoppar mellan genrerna Anders! Jag måste skärpa mig och bygga klart något pansar någon gång, jag kör alltid fast i ett träsk av pansarångest. Trots alla tutorials man kan kolla på på Youtube, trots alla böcker och tidningsartiklar man kan läsa om hur man gör... Man kanske bara ska bygga, måla och se glad ut istället?
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Du kan ju ge dig på något lättbyggt, ex-vis en Churchill från AFV Club...

/G
Göran! Jag anar en viss ironi. Och oroväckande nog har jag inte en AFV Churchill. Jag har TVÅ! En AVRE och en "vanlig".
M
M
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
ROFL!
Och så finns det de som klagar på att Tyska vagnar har många hjul...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Annars så skulle det väl vara passande för Magnus att bygga en Pz.IV Ausf.J med inredning från Miniart. Den här kan ju vara passande...
https://www.scalemates.com/kits/miniart ... d--1266270
https://www.scalemates.com/kits/miniart ... d--1266270
Modellbyggare gör det med modeller.