Först ut är KPs nya P 51B, lite av en "mixed bag". Fina detaljer och dekaler, och kan på det hela taget bli en riktigt bra modell med lite jobb. Men känns ändå i vissa avseenden som en budgetprodukt, och därmed inte helt prisvärd. Så vill man göra den ultimata B-versionen gissar jag att man väljer konkurrenten från Arma Hobby.
Sen en P 51C från Academy. Jag gillar egentligen inte de där B/C-maskinerna med "D-fena", tycker den stör utseendet något enormt. Men jag tänkte att den där gulsvarta fenan skulle bli ett bra blickfång på hyllan bland allt brungrått (och fick rätt i alla fall där!). Sen gillar jag ju de där vansinniga bazooka-rören också - har ingen aning om huruvida den där maskinen nånsin flög med såna, men vi kan ju låtsas.
Academys modell är oerhört trevlig och lättbygd, det enda problemet är att nosen är för kort. Kan man leva med det så gör man det förstås, kan man det inte (som jag) så är det ganska enkelt att förlänga med plastark. I min låda saknades också vindrutan, med som tur var passade en ruta från en skrotad P 51A från Italeri ganska bra. Här lade jag till bälten från Eduard, eftersom möjligheten fanns att göra den med huven öppen (huvdelarna känns för tjocka, men det får vara som det är).
Till sist en P 51D från Tamiya och är inte Urban Drews berömda maskin den snyggaste av dem alla? Modellen, den är ju som Tamiya brukar vara...dvs nästan perfekt, iaf i min värld. Lagom detaljerad och väldigt lättbygd - det enda som är lite problematiskt är vindrutan och bubbelhuven. Samt spinnern som hade oväntat dålig passform. Mycket maskning blev det också! Tittar man riktigt noga kan man kanske se att det är övermålade invasionsränder på vingarnas ovansidor - tänkte att jag skulle måla över tunt så att det syntes igenom, men det hade kunnat vara lite tydligare. Även här är det bälten från Eduard i stolen.
Sen började jag också på en brittisk Mustang I, men det projektet övergavs snart av olika skäl, samt en P-51A från MPM som tar lite mer tid. Förhoppningsvis kan det bli något av den under de närmaste veckorna...