Det ska vara Mustanger i år...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Barbarossa
Namn: Ragnar Hedlund

Det ska vara Mustanger i år...

Inlägg av Barbarossa »

Eftersom Mustanger tycks ligga i tiden så var det väl lägligt att jag började bygga några såna förra året efter att Venturaprojektet gått i mål.

IMG_4006.jpeg
IMG_4006.jpeg (270.05 KiB) Visad 5510 gånger
Först ut är KPs nya P 51B, lite av en "mixed bag". Fina detaljer och dekaler, och kan på det hela taget bli en riktigt bra modell med lite jobb. Men känns ändå i vissa avseenden som en budgetprodukt, och därmed inte helt prisvärd. Så vill man göra den ultimata B-versionen gissar jag att man väljer konkurrenten från Arma Hobby.

IMG_4010.jpeg
IMG_4010.jpeg (268.62 KiB) Visad 5510 gånger
Sen en P 51C från Academy. Jag gillar egentligen inte de där B/C-maskinerna med "D-fena", tycker den stör utseendet något enormt. Men jag tänkte att den där gulsvarta fenan skulle bli ett bra blickfång på hyllan bland allt brungrått (och fick rätt i alla fall där!). Sen gillar jag ju de där vansinniga bazooka-rören också - har ingen aning om huruvida den där maskinen nånsin flög med såna, men vi kan ju låtsas.

Academys modell är oerhört trevlig och lättbygd, det enda problemet är att nosen är för kort. Kan man leva med det så gör man det förstås, kan man det inte (som jag) så är det ganska enkelt att förlänga med plastark. I min låda saknades också vindrutan, med som tur var passade en ruta från en skrotad P 51A från Italeri ganska bra. Här lade jag till bälten från Eduard, eftersom möjligheten fanns att göra den med huven öppen (huvdelarna känns för tjocka, men det får vara som det är).

IMG_4016.jpeg
IMG_4016.jpeg (267.12 KiB) Visad 5510 gånger
Till sist en P 51D från Tamiya och är inte Urban Drews berömda maskin den snyggaste av dem alla? Modellen, den är ju som Tamiya brukar vara...dvs nästan perfekt, iaf i min värld. Lagom detaljerad och väldigt lättbygd - det enda som är lite problematiskt är vindrutan och bubbelhuven. Samt spinnern som hade oväntat dålig passform. Mycket maskning blev det också! Tittar man riktigt noga kan man kanske se att det är övermålade invasionsränder på vingarnas ovansidor - tänkte att jag skulle måla över tunt så att det syntes igenom, men det hade kunnat vara lite tydligare. Även här är det bälten från Eduard i stolen.

Sen började jag också på en brittisk Mustang I, men det projektet övergavs snart av olika skäl, samt en P-51A från MPM som tar lite mer tid. Förhoppningsvis kan det bli något av den under de närmaste veckorna...:-)
Senast redigerad av Barbarossa den 19 feb 2025, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Onwards, upwards! / Ragnar H
Andre B.
Namn: Andre

Re: Det ska vara Mustanger i år...

Inlägg av Andre B. »

Snygga Mustanger!

Lite roligt att du byggt KP's P-51B. KP erkänner ju själva att de inte tävlar med Arma och eduard utan tar fram modeller som skall kunna byggas för en liten budget. Och det märks även på deras P-51D som har samma inredning som deras P-51B. Men där detaljerna på utsidan är bättre än Airfix P-51D.

Vill man så kan man ju alltid fixa till inredningen med lite arbete. Och passformen är rätt god efter lite torrpassning med åtgärder.

Jag lär nog inte bygga en till efter eduard's fina nya P-51D och en till på G från Arma. Men jag tycker att KP bjöd på en trevlig och kravlös modell som faktiskt inte är så tokig i grunden.

Förra året bjöd på inte mindre än tre nya P-51D i 1/72. Något som nog aldrig kommer att hända igen. Men vi har fortfarande Arma Hobby's P-51D att se fram mot!
20250212_120738.jpg
20250212_120738.jpg (840.06 KiB) Visad 5423 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ragnar! Jag tycker det är fler saker än nosen som ser skumma ut med Academyn men minns även jag den som ett väldigt trevligt bygge. Gjorde faktiskt en tyskmärkt från Cirkus Rozarius. Och precis som med 109:orna så har jag aldrig byggt någon Tamiya-Mustang heller men frågan är om den kanske är den perfekta balansen mellan Eduards herrejösses-modell (den är rätt resurskrävande, det är mycket jobb med alla delar och detaljer) och Airfix som jag tycker inte riktigt håller även om den blir helt OK när den är klar och ser väldigt rätt ut.

KPs nisch i marknaden känner jag mig lite kluven inför. Även om modellerna är "billiga" så är det inte jätteskillnad i pris mot en av Armas eller Eduards enklare boxningar. Å andra sidan så får man väl förutsätta att deras affär går ihop ändå, annars skulle de inte hålla på!

Hälsningar

Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Academy's Mustang är mycket riktigt rätt "skum". Den har en fin inredningen men ser ut som en Mustang byggd på "anabola". Det vill säga att det är den "tjockaste" Mustangen på marknaden. Dessutom är vingarna närmast helt raka framifrån utan någon "dihedral" vilket gör att den sticker ut i sällskap med andra Mustanger i skalan.

Academy och Italeri bör helst undvikas känner jag. Till och med en äldre Hasegawa upplever jag som bättre. Yngre Hasegawa kan bli rätt fina. Sedan kan man undra varför Revell envisas med att ge ut sin gamla relik. HobbyBoss är likt Airfix gamla utgåva en anorektiker. Matchbox och Heller ren nostalgi. Forces of Valor är en rejäl utmaning. Och så gav ju Airfix ut en fjärde P-51D men i ett enklare utförande våras.

Ja, KP's nisch i marknaden är märklig. Men de har väldigt många modeller att erbjuda så det är ändå rätt trevligt att de finns. Anar att de kännde att Mustanger saknades i sortimentet. Känner mest att det är en utmaning och ett lite kul bygge. Särskilt om man som jag har lyckats bygga, eller ja, börja bygga varje utgiven P-51D i 1/72. Ok, jag har en Lindberg och en Airfix från antiken som jag aldrig rört.

Mest imponerande är väl att eduard lyckats hålla nere priset på sin Mustang så att de i princip slår ut Airfix och Tamiya. Själv föredrar jag nog Airfix före Tamiya. Men det lär nog inte bli några fler. Har blivit rätt fäst vid eduard's utgåva utan dekaler och ets ("overtree").

Frågan är vad Arma håller på med. Började de om från början efter att ha sett vad eduard åstadkommit?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Barbarossa

Inlägg av Barbarossa »

Håller helt med er om att Academys P-51 D ser jättekonstig ut, jag hade en sån ett ögonblick men bytte bort den ganska omgående...deras P-51 B/C är inte felfri den heller, bortsett från den korta nosen är det nåt med kurvaturen på nosens undersida som inte ser helt rätt ut i mina ögon, och så är kabinhuven för bred. Men den vinner på att den är så pass lättbyggd, att den är lätt att få tag i för en billig penning är inte fel det heller.

Jag är nyfiken på Airfix nya, den skulle jag gärna bygga, även om jag tycker att "nya" Airfix generellt har lite för grova gravyrer. Jag är inte helt förtjust i den där mjuka plasten heller.

Jag gissar att KPs "shtick" är att snabbt veva ur sig en lång rad olika boxningar med diverse mer udda dekaler, vilket jag tycker är rätt kul. Så där har de väl en nisch, om inte någon annanstans. Men man måste göra en del egen research på deras märkningsalternativ har jag märkt, de kan ha en hel del fel...
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Airfix gör sina modeller i en ny, mörkare och hårdare plast. Så där har en förbättring skett...

Mvh. André

Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Barbarossa skrev: 14 feb 2025, 14:48 ... är inte Urban Drews berömda maskin den snyggaste av dem alla?
Men.., det där är ju inte DETROIT Miss..? :?
/G
Barbarossa

Inlägg av Barbarossa »

Nej, fast han ska ju ha flugit även den här...och jag tycker iaf för min del också att den är lite snyggare än Detroit Miss.:-)
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Jag har en DETROIT Miss i planeringsstadiet, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska basera den på. Jag hade tänkt använda de här dekalerna:
https://www.hannants.co.uk/product/LL72 ... oken=bm8RM
På hyllan finns såväl Airfix som Hasegawa och Tamiya, men så trillade det ju in en handfull Eduard också för ett tag sedan. Deras Aces of the Eighth-låda innehåller ju även rätt märkning, sedan har vi frågan om man tror mest på Lifelike eller Eduard - det är några skillnader mellan dem. Svårt val...

Har även tänkt göra någon av de två Me 262 han sköt ned 7/10-44, men har inte kunnat hitta någon pålitlig källa till hur de såg ut. Airfix Dogfight Doubles-utgåva ger jag inte mycket för. Någon som vet mer?
/G
Barbarossa

Inlägg av Barbarossa »

...och här kommer så den tredje, en P-51A, eller rättare sagt fotospaningsversionen F6A. Jag tycker att Allison-Mustangerna är överlägset mer eleganta än de senare Merlinversionerna så det är synd att det inte finns nån vettig modell - den bästa är väl Academys variant men den verkar omöjlig att få tag i; sen finns det en hel rad andra som verkar mer eller mindre byggbara. Den här är från MPM och kan bli riktigt bra med en hel del jobb, lite scratchbygge och en hög reservdelar.

Med den här modellen kom det sån här resinholk från CMK som man förväntas bygga ihop som en låda, som sen ska rymmas mellan kroppshalvorna; jag tror inte det är fysiskt möjligt, efter några försök gav jag upp, skar isär eländet och använde det som gick att få in. MPMs spinner är för stor och bullig också, som tur var kunde jag ta en från ett annat skrotat Mustang I-projekt. Och för det tredje är resinhjulen som också kommer med ganska mycket för små, så de ersattes med andra från Revells P-51B. Och så blev det en massa annat pill också, till exempel med "bakluckan" under kroppen som måste scratchbyggas.

Jag stör mig lite på att det syns lite mycket primer runt fönsterrutorna, men det får vara så här. I övrigt blev jag väldigt nöjd. Men vore det inte trevligt, med tanke på alla de Merlinvarianter som kommit på senare tid, om nån kunde förbarma sig och göra en vettig Allisonvariant...? Perchance to dream...:-)
IMG_4123.jpeg
IMG_4123.jpeg (253.08 KiB) Visad 2437 gånger
IMG_4119.jpeg
IMG_4119.jpeg (246.52 KiB) Visad 2437 gånger
IMG_4118.jpeg
IMG_4118.jpeg (259.42 KiB) Visad 2437 gånger
Skriv svar